Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturski, G-Max sitt utvalg


Kikut

Anbefalte innlegg

Var innom G-Max i dag. Utvalget av toppturski er K2 coomback og wayback, Dynastar Baltoro, Saint (?), Motorhead.

Jeg er topptur nybegynner. Ønsker meg noen ski som er lette å gå med, tilgivende å kjøre med. Har hørt at Wayback kan være aktuelt? Takker for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kun brukt G3 saint og K2 wayback av de du nevner. Jeg er ikke så imponert over waybacken, men Sainten er allefall helt fantastisk!

Den popper i pudder, lett å gå med, passe mål til traversering og snuing, sitter godt på hardt underlag. Leken ski. Kan anbefales. Hvis du er en tung mann og kjører knallhardt kan den kanskje være litt myk, men det handler om personlige referanser også..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Ida!

Jeg er "spretten og lett" ? ;-). Hovedpreferanser skal være lette ski, enkle og gå med og enkle mtp nettopp traversering og snuing. Jeg så ikke annet navn enn "Saint" på skia, men det er sikkert det samme vi snakker om? La imidlertid merke til at disse skiene ikke hadde feste for feller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er denne jeg snakker om. http://www.genuineguidegear.com/gear/skis/saint

 

Som spretten og lett mann tror jeg du vil ha mye moro med denne skien. Det det har allefall jeg. Jeg kjenner et par andre som har den også, som er fornøyde.

 

Den har ikke noe spesielt "fellesystem", Jeg bruker  fellene til G3 og de har aldri falt av. Jeg bruker de skiene og fellene ganske mye (hadde 80 skidager i fjor)

G3fellene glir forøvrig noe bedre enn feller fra BD og dynafit også..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha! Det var de skiene ja. Kanskje jeg går for de... Hva var det med Wayback du var misfornøyd med?

...må også understreke at det er randonnebindinger jeg skal ha på, ikke telemark..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på sitatet mitt under nå? Jeg bruker randoskia like mye som telemark, så det går nok bra ;) 

Jeg likte ikke responsen i waybacken når jeg kjørte. Fikk en litt ustabil følelse. Litt billig følelse kanskje? I tillegg liker jeg ikke målene. Litt mye innsving, litt vanskeligere å få hele stålkanten ned hvis hardt. Må fortere bytte til stegjern, feks... Jeg har jo lest en del reviews rundt omkring, og er klar over at den har fått mye bra tilbakemeldinger. For mange er den sikkert super, men jeg likte den ikke ;) Jeg har andre k2ski jeg liker mye bedre, men de orker jeg ikke gå toppturer med. 

 

Dette med ski er jo stort sett personlige referanser så det er vanskelig å velge når du ikke har så mange referanser enda.

 

Hvis det hjelper kan jeg fortelle at det viktigste for meg er at den er

lett,

leken,

ikke for lang slik at vendinger blir et problem (omtrent min egen lengde. Må du velge mellom to størrelser velger jeg den som er nærmest min egen høyde. f.eks, jeg er 180cm. Saint kommer i 177 og 185. Da valgte jeg 177),

ikke for mye rocker så jeg ikke sklir ut, 

ikke for bred for da får jeg vondt i hofta på sikt når jeg traverserer (man må bikke mye på skien for å få stålkanten nedi)

ikke for smal for da bærer den dårlig i pudder.

 

Mine preferanser sånn ca: ikke bredere enn 126 - 95 og ikke mindre enn 120 - 90. Men det er helt sikkert folk som er uenig i dette og evt har annen bruk og meninger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall! Takk for at du tok deg tida! Blir sånn "impuls på kronisk" kjøp dettan. Har tenkt på randonneutstyr i et år nå. Lagt på is frem til i formiddag, og i morgen kjøper jeg etter all sannsynlighet hele hurven. Bindinger og støvler aner jeg ingenting om, bortsett fra at jeg vil støvlene skal sitte som støpt. Det har vært et problem i samtlige alpinstøvler hittil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er topptur utstyr du skal ha kan du like godt gjøre det skikkelig med en gang. Jeg vil anbefale techbindinger som dynafit etter plum. Begge de foreslåtte tåler fint hopping, drop. Bakkekjøring og kite. Jeg har hørt noen butikker kaller de spinkle men gutta i gjengen min kjører hardt og ingen av oss har hatt problemer. Selv ikke på de som er montert på breie ski.

En slik binding gir deg ikke noe ekstra å bære på som andre kombinerte toppturbindinger.

ellers har gåfunksjonen i støvelen har mye å si. Altså hvor mye du får lov å bøye ankelen fremover og bakover i steget. Dette burde ikke være et impulskjøp. Vekt er selvfølgelig en greie. Sko helt ned mot kiloet kan være veldig gode å kjøre med. Dynafit, scarpa, black diamond leverer sånne sko. Kan anbefale dynafit one. Den kommer i en lett og en litt tyngre modell. Scarpa rush og maestrale. To supre sko som passer de fleste. Veldig populær topptursko. Er ofte på kampanje. Du finner nok ut av det :-D

Støvel og binding varer lenge og kan overleve skiene.. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mina seanste skidor har jag G3 Onyx bindningar. Väger en del, men fördelen att kunna skifta mellan gå- och ski-modus är guld värt. Tycker jag dårå.

Skidorna är ett par Extreme Project 100, men vikten på 3700 gram för ett par 172 gör nog att många välger bort dom som rena toppturskidor. Så icke jag. Jag är inte så bra på att åka, och behöver därför riktigt bra skidor. För en god åkare kan en lättare skida med mindre dämpning och midre vridstyvhet vara ett bättre väl.

Extreme har en randonee-skida också som heter Project X. Den väger 3300 gram för ett par. Mindre dämpning i den och aluminiumen är uttbytt mot kolfiber för att få ned vikten. Forfarande 100 mm under foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.