Gå til innhold
  • Bli medlem

Glittertind 4.8.2003


coni

Anbefalte innlegg

For alle de som vil bestige Glittertind på en annen rute enn den som går opp fra Glitterheim kan jeg bare anbefale å gå den turen som vi (to jenter og tre gutter) gikk.

 

 

Vi teltet i dalen som går inn til høyre to km etter parkeringsplassen Glitterheim. Ca. 2 km inne i dalen satt vi teltet. En veldig myk og trivelig plass, vi fant der (ved siden av en liten innsjø som dannes av elva). Kl 8 dagen etter startet vi i retning Glittertind. Først halvannen timer i skedelig steinur (til venstre forbi punkt 1880).

 

 

Vi kom da til den svære breen (husker ikke navnet og har ikke kartet på kontoret hvor jeg nå sitter og skriver) som ligger under nordveggen til glittertind. Breen var nesten fullstendig snøfri. Breen danner en liten, pen innsjø helt nede. Derfra gikk vi (to med, tre uten stegjern) opp til en brearm fører opp til skaret øst for glittertind. her var det store sprekker. men heldigvis var det litt snø slik at sprekkområdet kunne passeres. jeg satte en isskrue et sted, men ellers gikk det greit. men jeg frykter at snøen smelter snart bort og da blir det vanskelig å passere sprekkområdet. Fra skaret gikk vi alle sammen til topps (uten problemer selv uten stegjern, isen er veldig bra å gå på) og drakk en flaske vin. Det var nødvendig fordi vi ikke hadde noe utsikt, tåke på toppen.

 

Returen gikk heller ikke på den vanlige ruta men ned snø (is) feltet direkte til den store innsjøen vest for glitterheim. den returruta kan bare anbefales. bedre for knærne (snø, våt is) og veldig pent ved siden av en elv helt nede. Etter syv timer (4,5 opp) var vi på glitterheim. etter kafe og vafler gikk vi ut til parkeringsplassen.

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.