Gå til innhold
  • Bli medlem

Er GPS i puberteten?


Anbefalte innlegg

Er det bare meg, eller er det slik at det ikke finnes noe skikkelig god GPS til fjellbruk? Jeg har hatt den blandede gleden av å teste litt og undersøke rundt dette med håndholdte løsninger for GPS og sitter igjen med følgende inntrykk:

1) De er knotete å betjene. Dersom man ønsker å legge inn et punkt som man skal gå til, så må man fikle og trykke fordi de ikke (som f.eks en mobiltelefon) har noe i nærheten av et numerisk (og ikke minst alfanumerisk) tastatur. Det er lett å komme bort i knappene og rote til i menyene.

2) Noen GPSer er utstyrt med display som viser kart, men antall punkter gjør at kartutsnittet blir alt for lite, så du må allikevel må ta frem kartmappa for å få oversikt... bestandig.

3) Dersom man velger en Bluetooth løsning med lomme-pc og gps, så blir dette hverken robust nok, eller brukervennlig. Ikke holder batteriene på lomme-pc en hel dag heller, og skrur må den av så mister man jo tracking data (for det lagres jo selvfølgelig ikke i bluetooth enheten). Ikke kan man fly rundt på tur med en mengde duppeditter heller.

Det skulle ha vært en gps med et lite display (snill på strøm) som viser det aller viktigste av data og et større (minst 320 x 240 eller 640 x 480) som man kunne skru av og på for å "skikkelig" kart (uten å skru av logging og posisjonering). Enheten måtte selvfølgelig tåle kulde, varme og mye annen juling. Den skulle minimum ha et "mobil tatsatur" og kunne gå på både ladbare og ikke ladbare batteri. Så burde det være mulig å veksle mellom forskjellige visningsmodus uten å ødelegge turloggen!!! Er det for mye forlangt? :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du prøvd noen av de nyere modelene til Garmin som Vista C? Liten og lett. Synes denne er veldig intuitiv. Batterikapasiteten mye bedre enn tidligere. Med innlastet kart fungerer det bra, selv om displayet godt kunne vært litt større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg savner på gps (ihvertfall min...) er en funksjon som viser horisonten fra det stedet jeg er på . Skulle tro at dette var såre enkelt ettersom alle høyder ligger inne i kartet og jordkrumningen er veldig konstant. Ofte har jeg lurt på hva fjellene jeg ser i horisonten heter, hadde gps'n hatt en slik funksjon hadde jeg sluppet all denne grublingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Er det bare meg, eller er det slik at det ikke finnes noe skikkelig god GPS til fjellbruk? Jeg har hatt den blandede gleden av å teste litt og undersøke rundt dette med håndholdte løsninger for GPS og sitter igjen med følgende inntrykk: Er det for mye forlangt? ;-)

Hmm - jeg måtte kutte litt på lengden.

Jeg kjenner meg ikke igjen helt.

Har du prøvd en av Moderne Garmin 60 kartgpsene ??

Tror ikke det - min 60 er såpass fjellstø og holder en dag på ett sett batteri (oppladbare)

- ikke er den knotete og kartutsnittet kan zoomes langt opp og ned; nok til at kartet forblir i sekken.

Men det er klart, med godt kart så kommer en jo langt med den goode gamle 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hmm - jeg måtte kutte litt på lengden.

Jeg kjenner meg ikke igjen helt.

Har du prøvd en av Moderne Garmin 60 kartgpsene ??

Tror ikke det - min 60 er såpass fjellstø og holder en dag på ett sett batteri (oppladbare)

- ikke er den knotete og kartutsnittet kan zoomes langt opp og ned; nok til at kartet forblir i sekken.

Men det er klart, med godt kart så kommer en jo langt med den goode gamle 12

For all del, jeeg mener ikke at GPS er ubrukelig, men de kunne vært mye bedre. De parameterene du trekker frem positivt vil jeg bruke andre veien: :o

- En dag før GPS-en må lades betyr iat man enten må innom hytte å lade hver kveld, eller drasse på hauger av ekstra batterier (les vekt). Mobilen min er flere år gammel og holder mer enn en uke. (Den både mottar og sender data - sending krever langt mer energi enn mottak). Og å taste en rekke med siffer og bokstaver er definitivt langt mer knotete på Garmin 60/Etrex ???... enn på en mobil.

- Når skjermen på en GPS er byggeet opp av max ca 180 x 240 i 256 farger så er det smått for kart uansett om du zoomer inn eller ut, mener jeg. På smartphone/lommepc-er er VGA standarderen nådd (640 x 480). Dette er nære bra, men ... sukk ... fungerer allikevel dårlig (er ikke robust nok laget).

Jeg har prøvet en Garmin Legend og jeg har prøvet ut en GPSmart (uten kart men med eget diplsy og bluetooth) mot lomme-pc. Ingen gav meg noen lykkerus. Nå har jeg vel egentlig allikevel bestemt meg... tror jeg... for en Garmin Vista C (nesten like vass som 60CS).

Så får jeg heller se om noen år igjen.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
En ting jeg savner på gps (ihvertfall min...) er en funksjon som viser horisonten fra det stedet jeg er på . Skulle tro at dette var såre enkelt ettersom alle høyder ligger inne i kartet og jordkrumningen er veldig konstant.

Det hadde vært knall, men det er nok en god del vanskeligere enn det kan virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dag før GPS-en må lades betyr iat man enten må innom hytte å lade hver kveld, eller drasse på hauger av ekstra batterier (les vekt). Mobilen min er flere år gammel og holder mer enn en uke. (Den både mottar og sender data - sending krever langt mer energi enn mottak). Og å taste en rekke med siffer og bokstaver er definitivt langt mer knotete på Garmin 60/Etrex ???... enn på en mobil.

Jeg har brukt Lithiumbatterier, og de fungerer flott. Ikke oppladbare, men engangs. De varer ca 5 ganger så lenge, og koster ca 4 ganger så mye som alkaliske. Fås kjøpt i fotobutikker, blant annet.

Energizer e2 lithiumbatterier:

http://www.energizer-eu.com/en/e2_lithium/default.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

ja, GPS er i puberteten. Brukergrensesnittene er generelt primitive og lite intuitive. Skjermene generlet dårlige. Batterilevetiden utilstrekkelig. Garmin selger for eksempel fremdeles masse av den billige gule etrexen tiltross for at den har vært minst 5 år i markedet. Ville noe slikt vært mulig i mobilmarkedet? Nei, selv om innovasjonspotensialet antagelig er mindre for gpser. Lagringskapasiteten til Garmin-gpsene er elendig. Hvorfor skal jeg ikke kunne legge inn kart fra hele Norge i gpsen? Flashminne koster noen få hundrelapper for en GB. Magellan er bedre på lagring. Garmin suger. Gammal, resirkulert teknologi.

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.