Gå til innhold
  • Bli medlem

Gasslekkasje


Koppen

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke overvettes begeistret for gassbrennere på tur, selv om de ofte har sine soleklare fordeler. I fjor kostet jeg på meg å notere antall ggr jeg monterte på/av brenneren og hvor lenge den brant hver gang. Dette for å få en grei oversikt over forbruk og restinnhold. Jeg kokte utelukkende kaffe under disse tids og forbruksstudiene. Noteringer på den siste lille boksen med Primus PowerGas fortalte at jeg hadde montert/demontert 22 ggr og hver gang fyrt i underkant av 3 minutter. Da gjensto det 6,7 gram gass i boksen. Forresten er fyllingsgraden ganske så forskjellig, men det er en annen sak.

For noen dager siden jeg en kjapp tur i marka og da kokte jeg meg to kopper kaffe. Boksen var full og ny. Forleden var jeg en ny tur, men denne gangen kokte ikke vannet engang. Jeg trodde flammen var blåst ut, men nei, boksen var tom! Det var garantert samme boksen og garantert ikke feil i oversikten over hvor mye jeg har brukt av den.

Fra forrige tur har brenneren stått montert på gassboksen. Det må bety at til tross for at jeg har skrudd igjen grundig, holder altså en brenners ventil mindre tett enn denne tross alt primitive lille fjærbelastede boksventilen… Eller?

Noen som har opplevd det samme? Eventuelt med selve boksventilen? Det kan nok forekomme forurensing i form av partikler som holder ventilen utett, så det hadde vært interessant å høre om andres erfaringer i så måte. Både med hensyn til sikkerhet og tillit til at restgassen faktisk befinner seg i boksen når en skal bruke den.

Det hører med til historien at jeg neppe noen gang har vært så kaffetørst...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvilken brenner?

GoSystem Mini Stove. Men hvilken brenner tror jeg er underordnet. Vil tro fenomenet skyldes fremmedelementer som hindrer tetthet mellom spindel og sete. Det være seg fragmenter fra produksjon, rustflak og liknende i kildetank eller kanskje til og med fra egen sekk eller annet som havner i brennerhodet.

Det mest frustrerende i en slik situasjon er at en i utgangspunktet tror en har en times forbruk i sekken, men så viser det seg å være ingenting. Vanligvis har jeg enten en bensinbrenner eller kombinasjonen rødsprit/esbit. Kommer til å gå for sistnevnte igjen vår/sommer/høst. Vinteren er bensintid, selv om rødsprit og tabletter funker alldeles glimrende under alminnelige vintertemperaturer.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har lest i primushjelpetråden så er det noen som får Små grønne og rosa prikker inni øynene av gassbrennere. :D Risikoen for dette stiger nok betraktelig om det er lekasje. Skikkelig primus er nok det tryggeste og beste ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.