Gå til innhold
  • Bli medlem

Vårtur på Sølen.


Trango

Anbefalte innlegg

I går kveld satt jeg oppspilt etter hockeykampen og tittet på fjernsynet og ventet på å bli trøtt. Men neida.. Klokka ble midnatt og den ble ett og den nærmet seg to. Jon Blund hadde nok glemt meg. Tenkte at om 2-3 timer så begynner det jo å bli lyst. Været er meldt bra. Jeg drar til Rendalen og prøver å gå på Sølen.

 

Pakket det nødvendigste i bilen og kjørte oppover. Det regnet da jeg startet hjemmefra, men to og en halv time senere framme på parkeringa ved Gravåsen var det klart og fint. Himmelen rødmet i nordøst og det var lyst nok til å rusle innover. Det var noen få minusgrader og et dryss med nysnø hadde farget vidda innover hvit. Natten hadde vært travel. Det var lemenspor på kryss og tvers overalt! Etterhvert fikk de følge av revespor innover langs stien. Det hadde ikke vært folk innover siden snøfallet, men det var også helt ferskt. Kanskje fra tidligere på natten. Vel oppover mot Skardstjenna ble det litt mer nysnø men utover det har jeg aldri sett så lite snø her på denne tida. Til og med i nordvendte lier er det nesten snøfritt. Isen på tjernet derimot virket solid enda. Da jeg hadde kommet et stykke videre fra tjernet fikk jeg se den ansvarlige for revesporene. Og jeg er nesten sikker på at det var en fjellrev. Den hadde nok ligget i skjul der oppe og iaktatt meg. Nå satte den nedover lia igjen. Og sporene viste at den hadde vært på lemenjakt helt opp til ca. 1400 m. Oppover mot toppen gikk det tregere enn vanlig. Nysnøen gjorde ura glatt og vanskelig. Mot toppen ble det flere partier med snøfonner å gå på. Litt tyngre, men mye tryggere enn delvis skjult, glatt og ustabil ur. Den siste kneika opp mot toppunktet var det mindre snø igjen. Oppe på toppen lå det kanskje 20 cm. med nysnø. Det var totalt vindstille og kanskje et par minus. Nydelige forhold. Det kom inn noen tåkedotter og et fint snødryss startet å komme ned. Men sola stakk igjennom stadig vekk. Heldigvis så var det ikke strålende sol. Hadde blitt varmt, og jeg hadde takket være den tidlige starten lagt igjen solbrillene i bilen. Nedover igjen ble det fort varmere og nysnøen ble våtere og våtere. Det gjorde ikke ura akkurat mer vennlig mot meg og jeg brukte like lang tid på de 550 høydemeterne ned igjen til tjernet som jeg hadde brukt opp. Etter å ha forsert den lille åskammen nedenfor tjernet så hadde nysnøen allerede forsvunnet.

 

Nå var det også blitt så godt vær at jakka forsvant og trøyeermene ble brettet opp. Nå vasset jeg også i lemen. De fleste av dem døde. Blir nok en herlig luksussommer for mange som liker lemen dette året. Like ved Sukkertoppen drøyt halvveis nede igjen hilste jeg på et rypepar som virket bemerkelsesverdig lite sky. Hvertfall helt til jeg fisket opp kameraet. :) De siste kilometerne ned til bilen ble seige. Har vært lite på tur de siste par månedene og knær og føtter bar nå litt preg av den slitsomme ura. Nå etter å ha skrevet dette skal jeg være glad jeg kommer meg opp fra stolen. En flott tur på Sølen igjen. Kan anbefales til fots nå. Skiføre er borte for lengst. I morra er nok nysnøen allerede borte og forholdene litt lettere opp brattene. De snøpartiene som fantes var harde og fine å gå på, og ikke fler enn at de lett kan omgåes hvis de skulle bli løsere.

post-4800-133474747621_thumb.jpg

post-4800-133474747633_thumb.jpg

post-4800-133474747646_thumb.jpg

post-4800-13347474766_thumb.jpg

post-4800-133474747692_thumb.jpg

post-4800-133474747708_thumb.jpg

post-4800-133474747722_thumb.jpg

post-4800-133474747737_thumb.jpg

post-4800-133474747753_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.