Gå til innhold
  • Bli medlem

Merking av klatreutstyret


Miamaria

Anbefalte innlegg

Hva bruker dere for å merke klatreutstyret, og hvilke erfaringer har man gjort med de forskjellige måtene å merke på? Har sett noen bruke dingsesangser til å risse inn initialene sine i metallet på sikringsustyr, det kjenner jeg på kroppen at jeg ikke helt er fan av. Så har jeg sett tape og lakk. Flere måter? Hva vil dere anbefale?

Nå er det såpass masse jeg har likt som andre her at det er på tide å finne en egen merking, og da tenker jeg at de kan være lurt å høre med andre så jeg slipper å merke på en dårlig måte, hvis andre har prøvd det før... :D (Eksempelvis type lakk eller tape som ramler av med en gang, o.l. vil jeg jo helst ikke bruke...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Jeg anbefaler deg å gjøre noe med rutinene for hvordan du oppbevarer utstyret i stedet for merking. Etter mine 30 år med klatring, har jeg mer eller mindre dårlig erfaring med forskjellig type merking. Tape o.l. faller av etterhvert (bortsett fra visse typer Dymotape hvor du jo også kan skrive navnet ditt på, som jeg erfarte satt lenger). Nå er det jo i og for seg bare å sette på ny tapebit, men jeg valgte å gjøre noe med rutinene mine i stedet for å "legge mitt merkede stæsj i en haug med andres stæsj" og deretter forsøke å finne ut hva som var mitt etterpå. Å risse i metall sier seg vel selv, og det samme synes jeg generelt gjelder ved bruk av lakk, tusj, etc som inneholder visse typer kjemikalier som jeg ikke vet skader metall, slynger, etc..

Kort sagt er det flere måter å merke utstyret på, men jeg påstår at dersom du har som vane å klippe utstyret (som karabinere, slyngesett, hjelm, taubremser o.l.) på f.eks. en stor slynge el.l. (da kan du jo bare bruke en slynge som ingen andre har) med en gang etter bruk, så er det den enkleste måten å holde orden i sakene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter elektrikertape på alt utstyret mitt, og prøver å sette det på et "smart" sted så det holder noen år.

Pass på at du ikke velger samme farge (-kombinasjon) som klatrekompisene dine.

Når vi klatrer ute vil det alltid bli miksing av hverandres utstyr på seletøyet uten at det har noe med at vi er dårlige til å passe på utstyret. F.eks vil det være èn person som leder opp og en annen tar inn sikringene. Eller det kan være at noen i gjengen ikke har absolutt alle sikringer som trengs til en gitt rute (f.eks hvis du klatrer et riss som "spiser" kiler av èn størrelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Selvfølgelig blir det slik at andres utstyr henger på vår sele og omvendt når vi klatrer, og det er lett at det går i surr. Men, igjen, etter mine 30 år med klatring har jeg fremdeles til gode å rote bort andres utstyr eller mitt eget, selv uten merking av noe slag. Det er selvsagt enklere å holde kontrollen dersom utstyret er fysisk merket, men selv det hjelper heller ikke dersom man ikke vet/husker "hvilken kilestørrelse, hvor mange karabinere" etc man lånte bort i utganspunktet. Har man system på sakene (og i hodet), så er det i mange tilfeller bedre enn utelukkende å stole på merkingen synes nå jeg, og iallfall i de tilfellene man ikke en gang husker hvor mange kiler/karabinere/etc man hadde/lånte bort i utganspunktet. Det hjelper da lite med tape, når man ikke en gang vet at man savner noe. Kanskje kombinasjonen av begge er det beste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lurt å vite hva man har, ja. Men det er greit særlig hvis ikke andre vet hva de har og så henger det noe på dem som er mitt, lettere å få det tilbake uten så mye diskusjon/tvil, hvis det er merket på samme måte som resten jeg har. :? Og så har jeg nettopp endt opp selv med en karabin jeg ikke så før jeg kom heim - da hadde det vært enklere å vite hvem den var sin (når man har klatret sammen med flere) om den var merket og jeg visste hvem som hadde hva slags. Tenker at hvis den var min, hadde det vært greit at andre så det var min. :) (Men igjen, jeg har lite lyst til å risse bokstavene inn i metallet, da kjører jeg heller uten.)

Takk for tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedmålet mitt med å merke er at det er raskt og effektivt å rydde opp i utstyret etter endt dag i fjellet eller på feltet.

Jeg har full kontroll på hva jeg har av utstyr og har ingen klatrevenner som kan tenke seg å "glemme" tilbakelevering. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hovedmålet mitt med å merke er at det er raskt og effektivt å rydde opp i utstyret etter endt dag i fjellet eller på feltet.

Jeg har full kontroll på hva jeg har av utstyr og har ingen klatrevenner som kan tenke seg å "glemme" tilbakelevering. :)

Da høres det ut som om du har det som fungerer mest effektivt for deg - merking samt kontroll på hva du har i tillegg.

Jeg har valgt å stole kun på kontrollen, og ettersom jeg hittil ikke har mistet noe, fungerer det også for min del. :)

Poenget mitt var ikke å påstå at mitt system er bedre enn andres. Poenget var bare å vise at jeg har opplevd mange klatrere som har merket utstyret sitt på flere måter, men allikevel ikke har kontroll på hva de har og ikke, og stadig vekk mister noe allikevel.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en viktig påminnelse. Jeg kommer til å gå for en kombinasjon, er meningen.

Her er et alternativ, vet ikke hvor lett det er å få tak i men om man f.eks. skal bestille noe stæsj her så kan man jo kjøpe seg sånt så man har en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.