Gå til innhold
  • Bli medlem

Innbinding i klatresele


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

jeg pleier alltid å knyte meg inn i selen med en enkel blåknute. hvorfor drive med denne åttetallknuten? blåknuten min har aldri gått opp. jeg sikrer alltid ved å legge tauet i klem mellom to karabinere. det funker så lenge ingen faller. hvorfor gjøre klatringen så komplisert. nei, la hver og en bestemme for seg selv. drit i disse bedreviterne som sikkert onanerer til åttetallsknuten.

dessuten klatrer jeg alltid med sykkelhjelm. det fungerer også utmerket, så lenge jeg ikke får noe i hodet da. men det skjer jo aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Anonymous

Hehe.. Fylla og fjellforum hører ikke sammen, her er det tydeligvis noen som føler seg fornærmet og samtidig har fått for mye innabords... :)

Klatring er gøy, og man skal naturligvis gjøre ting "riktig". Det jeg setter et stort spørsmålstegn ved er om alle disse "allment aksepterte" reglene kan begrunnes godt nok. Noen har funnet ut at sånn skal det være, og de som viderefører reglene har glemt å få med seg den opprinnelige begrunnelsen. Da blir det vanskelig å argumentere.

Når det gjelder den berømte tverrbelastningen på karabinere, så gidder jeg ikke kommentere den her. Jeg er trygg på det jeg gjør med mitt utstyr, så får andre gjøre det de føler seg trygge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja klatring er gøy, og det er virkelig bra det er noen som tar på seg jobben som klatrevakter og følger med slik at klatringen kan skje på trygest mulig måte.

Det du mener med "allment aksepterte" regler, er nye metoder, noe som dukker stadig opp i klatring, og de gjør klatringen tryggere og bruken av utsyr mere riktig.

Eks. Fransk prustikk, som er noe som har kommet i senere tid, og er en prustikk som er mye bedre enn vanlig, " gamle" type prustikk. Pga. bla.Den låser seg ikke totalt. Hvis den hadde blit brukt på Dirdals veggen får noen år tilbake, kunne sansynlig vis en dødsulykke ha vært ungått.

Et anne eks. er at man bruker slått Dobbel fiskeknute, til skjøting av tau ved rappel, i steden får å bruke, dobbelåttetals knute, eller overhåns knute. Det har skjedd ulykker ved at disse har gått opp.

En slått dobbel fiskeknute gir også mindre mulighet får at tauet setter deg fast når mann drar ned, enn en valig dobbel fiskeknute.

Alle disse nye og berde metoder blir jo til får å øke sikerheten, og de som bruker mye tid på klatring, får også raskere med seg nye og sikrere metoder. De har også ofte mere forståelse om utstyr og skjønner prinsippene fortere.

Når du sier at du ikke gidder å komentere den berømte tverrbelastningen på karabinere, blir jeg litt fustrert og redd, siden det aldri har dreid seg om TVERR-belstning på karabineren.

Det er i tidliger innlegg laget en tydelig skisse og forklaring, som forklarer hvorfår mann skal ha karabineren bare i sentral løkka. Det er pga. en TREVEIS-belsting.....

Er også synd at du ikke vill rette deg etter en klatrevakt som tydlig har stor forståelse på bruk av utsyr, og nye metoder. Vakta er der får å gjøre klaringen mest mulig sikker får deg og andre klatrere.

______________________

øl

"jeg dømmer bare halve norges befolkning, klatreguder, folk uten ped, og de med sagflis i hode, å jeg er et sundt menneske" :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Det jeg reagerer på er disse inkompetente bedreviterne som bare MÅ pirke på den minste ting. Disse har overhodet ingen pedagogiske evner, noe som medfører direkte motvilje hos den som blir "pirket" på.

Kan ikke oppsummeres noe veldig mye bedre. Det er lett å tenke seg om å si ting på en riktig måte. Men like lett at ting kanskje kommer litt feil ut noen ganger tror jeg også. Men enkelte er kanskje litt mer arrogante enn andre virker det som også. Men det grunner vel ned til følgende: en som prøver hjelpe deg, eller om det er en som bare skal vise seg fram, og framtrer på en måte som om han vet mest og er best osv. Sistnevnte har jeg ikke møtt i klatring enda, men mange ganger ellers i livet. Men virker som her at noen har...

Jeg syns det er fint vi diskuterer her og på klatrefelt. Så jeg prøver heller ignorere besserwissere, og dere ignorere evt meg om jeg hører ut som en :D For det er alltid folk som har gode erfaringer å lære bort. Men ikke alltid lett for alle å lære det bort. Og synd å gå glipp av slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.