Hermansen Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Nå har jeg ikke behov for å sitte i tskjorte, men fått bort den rå kalde lufta som ofte kommer kunne vært kos. Vil det fungere med en vanlig mulitfuelbrenner? Eller aller best, finnes det noen lykter som kan avgi nok varme til at den rå lufta forsvinner? Eller er det heat pal, pelletsovn eller andre ovnvarianter det man bør satse på? Syns mange av de blir veldig varme, og det har jeg egentlig ikke veldig behov for. er en 4-6 manns lavvu det skal brukes. Jeg har ikke fått den enda så liten erfaring med lavvubruk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaser Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Heatpal er jo genial til å få bukt med rå luft. Trygg og enkel men litt stor. Av lykt ville jeg personlig satset på petromaxlampe. Denne gir bra med lys og masse god varme. Krever litt av brukeren men skulle ikke være så veldig avansert å sette seg inn i. Det største problemet er transport. Man må være svært forsiktig med den om man ikke vil sette i nytt glødenett hver gang man skal fyre den opp. Glødenettene er ikke veldig mye sterkere enn asken fra ett brent papirark. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vide vidde Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 far kjøpte en vekebrenner på biltema eller claes olson for noen få hundrelapper den går på parafin og avgir tett mot 3kw på full styrke. genial i små telt og lavvoer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hermansen Skrevet 22. april 2011 Forfatter Del Skrevet 22. april 2011 Takker for svar. Så man får ikke nok lunk med mulitfuel i lavvu? Da handler jeg nok meg like gjerne en pelletsovn eller noe moro Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaser Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Joda du får da litt varme i lavvoen med en eller annen form for parafin/bensin brenner også. Disse ligger jo opp mot 3000w på full effekt. Men skal du bruke den mye til fyring ville jeg sett etter en stillebrenner. Hva har du? Husk at de skal ha våken fyringsvakt. Heatpalen kan du nok i mine øyne strekke til å si at er grei å sove sammen med så sant man er sikker på at man har god nok lufting i teltet/lavvoen. Om det for eks snør eller er snø og vind som kan tette igjen lufting så er det nok best med fyringsvakt. Men en vanlig vår/sommer/høst tur på barmark vil jeg påsta heatpalen er rimelig trygg. En multifuel må uansett pumpes med javne mellomrom ellers slokner den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hermansen Skrevet 22. april 2011 Forfatter Del Skrevet 22. april 2011 Det er ikke noe jeg skal fyre med når jeg sover. Er bare for å få ut litt fukt og litt lunk når jeg sitter der inne. Men er det omtrent ingen virkning, så blir det pelletsovn istedet. Koster jo omtrent det samme Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaser Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Kjøp deg en eller annen slags multifuel du. Den kan du bruke til mye. Pelletsovnen har ikke noe særlig større effekt og må ha topphatten litt oppe ellers blir det mye røyk. Med en god primus så slipper du dette og holder mye mer av varmen inne i lavvoen. Det er dessuten mye enklere å bære med seg en liter eller to med bensin enn tilsvarende antall kg pellets, som dessuten må holdes tørre. En optimus 111 er jo ett sikkert valg og fåes brukt fra 300kr og oppover. Bråkebrenneren er den enkleste i bruk og mest driftsikre. Ellers er det veldig mye å velge i. Selv har jeg en omnifuel som fungerer fint men syns det er mye styr med slangeprimus så denne blir liggende hjemme. Bærer noen få få gram mer for å få en god primus med fast tank. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hermansen Skrevet 22. april 2011 Forfatter Del Skrevet 22. april 2011 Høres bra ut Da skal jeg undersøke litt angående multifuel, ser det finnes ett hav av merker og tråder om det her inne Så det ska jeg nok finne ut av. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.