Gå til innhold
  • Bli medlem

Juvvandring i Sandøladalen (Lierne Nordtrøndelag) og Foldsjøen-Surna (Rindal).


Kikka

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tenker på å gå langs elva sandøla fra otersjøen til strupen (Der riksveien nærmer seg elva). Det jeg lurer på er om noen har gått der tidligere, eventuelt kjenner til om det er fysisk mulig og følge elveleiet hele veien. Ser på kartet at det er utrolig smalt i deler av elveleiet, kanskje medfører dette at det kun er forserbart i de tørreste periodene av sommeren.?

Lengden er ca 13 km, høydeforskjellen er ukjent, vil tro at det er flere småfosser ned elveleiet. Regner med å dedikere 4 dager på turen. I tillegg vurderer jeg å ha med utstyr for enkel rappell samt noen naturlige sikringer for å etablere rappellfester.

Jeg har hørt at det for lenge siden ble sendt en program på NRK hvor en naturfotograf tok seg igjennom juvet. Selv har jeg stått på kanten av juvet og sett nede i elveleiet. Det synet som møtte meg trollbandt meg, og jeg har siden (5 år) drømt om å legge i vei.

Tidligere tråd hvor Sandøla er nevnt:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=13038

Ellers så vurderer jeg også å gå fra Foldsjøen i Trollheimen (Rindalsiden), ned til elva Surna. Denne turen er korterere, men med et langt brattere fall i elveleiet. Dette vassdraget er regulert, og en plutselig økning i vannføring vil kunne få store konsekvenser når man befinner seg i et trangt V-slipt elveleie med glatte bergvegger og null evakueringsmuligheter.

Kom gjerne med erfaringer og synspunkter enten dere har prøvd lignende eller de aktuelle rutene. :wink:

post-9510-133474742219_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er en tur jeg gjerne skulle tatt selv også. Både om sommer og vinter.

Har vært nedi der en gang i oktober, et fåfengt forsøk på padling, heftig tur som endte med at kanoene måtte bæres opp på rv 74 etter relativt kort padlestrekning.

Tror mulighetene kommer litt an på årstiden. Har vært nedi der på høsten og da er blant annet Tverrelva så heftig at du nok må opp på riksveien eller platået for å komme forbi. Det er også noen stryk og fosser i starten som kan være litt vriene. Det jaktes forøvrig elg nedi der, så helt ufremkommelig er det definitivt ikke.

Jeg tror jeg ville valgt sommeren, på det tørreste, Sandøla er ikke så dyp da. Vær obs på at Sanddøla med sideelver vokser fra sildrebekk til gigant på noen få timer om det regner kraftig. En billig gummibåt kan nok også løse problemer når det kniper til.

Naturprogrammet på NRK ble forøvrig laget av Skuggsjå, og du kan antakelig få tak i dvd derfra ved å kontakte de: http://www.skuggsjaa.no/1_2_1_3.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så vurderer jeg også å gå fra Foldsjøen i Trollheimen (Rindalsiden), ned til elva Surna. Denne turen er korterere, men med et langt brattere fall i elveleiet. Dette vassdraget er regulert, og en plutselig økning i vannføring vil kunne få store konsekvenser når man befinner seg i et trangt V-slipt elveleie med glatte bergvegger og null evakueringsmuligheter.

Det er riktig at vassdraget er regulert. De eneste gangene det renner mye vann ned Folla er hvis det er overløp på Foldsjøen, eller hvis det tappes vann derfra. Du kan selv sjekke om det er fare for overløp før du går. Normalt vil overløp oppstå i forbindelse med kraftig regn og da er ikke turen din aktuell likevel. Tapping skjer av og til fordi minstevannsføringskravet i Surna skal oppfylles. Det vil si at luka i Foldsjøen åpnes i forbindelse med planlagt vedlikehold på kraftverket i tørre perioder, eller ved plutselig feil på kraftverket på et tidspunkt det er mindre vann i Surna enn kravet. Det er det siste som er skummelt for deg hvis du er på vei ned elva. Dette kan i prinsippet skje når som helst. Det skjer riktignok veldig sjelden, men konsekvensen for deg kan bli meget stor. Derfor tilsier Murphys lov at du kanskje bør droppe denne turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei!

Vi er grunneier på nordsiden av elva fra Otersjøen og et par km nedover og kan si det at du følger ikke elvebredden på så veldig lange avstander av gangen her.

Er litt bedre på sørsida av elva, men den virkelig vakre og vernede delen ligger på nordsida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.