Gå til innhold
  • Bli medlem

Isklatring. Kongsvollfossen 13.11-2010


Emil

Anbefalte innlegg

Legger ut en film fra helgens Isklatretur i Drivdalen. Nærmere bestemt opp Kongsvollfossen.

Vi gikk den på 4 taulengder og forholdene var forholdsvis fine, noe løst i toppen.

Vi var ikke alene i fossen denne dagen, 4 uavhengige taulag til sammen.

Flott dag med godt klatrevær og god stemning.

http://www.youtube.com/watch?v=M1_C-3_wxck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Forsvarlig med fire taulag i samme foss?

Dette var ikke planlagt på noen som helst måte.

Vi var først opp i innsteget, tett etterfulgt av et annet (ukjent) lag. Vi som ankom først avtalte å klatre på hver vår side opp fossen. Plutselig kommer enda et lag bestående av en svenske og en nordmann som gikk på løpende mellomforankringer, de passerte oss i stor fart på 2 standplass. Etter dem kommer to veteraner fra oppdal som vi slapp elegant forbi. Ble en del venting på 3 standplass da det ble opphopning her, folk posisjonerte seg fornuftig med tanke på nedrasing osv. og folk klatra opp i tur og orden.

Om dette er forsvarlig får være opp til hver enkelt å bedømme. På Kongsvollfossen har du stort sett gode rettrettmuligheter ved å traversere ut av fossen, vi vurderte aldri å avslutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Emil.

Grattis med bestigningen

Har du sett noen fører eller gradering på kongsvollfossen (området)? Jeg kjørte forbi Oppdal i dag, og det var mange fine isruter lenger nord for Kongsvoll også.

Hvor lang tid brukte dere tur/retur? Går returen ned på venstre siden sett nedenfra, synes jeg så en sti der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Emil.

Grattis med bestigningen

Har du sett noen fører eller gradering på kongsvollfossen (området)? Jeg kjørte forbi Oppdal i dag, og det var mange fine isruter lenger nord for Kongsvoll også.

Hvor lang tid brukte dere tur/retur? Går returen ned på venstre siden sett nedenfra, synes jeg så en sti der?

Her kan jeg fort bli arrestert av mer erfarne på området, men jeg kan komme med det jeg har.

Graderinga er satt til 3-4, naturligvis varierende etter isforhold og vegvalg. De karene jeg klatra Kongsvollfossen med mente topptaulengda kunne kvalifisere til 4+ slik forholda var. Anmarsjen kommer an på når en entrer elveløpet, vi steg ut i fossen på ei markert hylle som vistnok er mest vanlig. Brukte vel en times tid fra parkeringa til vi sto ved innsteget. Returen går ned på høyresida (sett nedenfra), ned div renner og løp, bratt og spennende retur, vanskelig å gjengi nøyaktig hvor vi gikk.

Da det var meget folksomt den dagen så ble det mye venting, tidsbruken dro vel ut til 6-7 timer totalt?

Det er flere fine ruter i området, Tøftfossen ligger på andre sida av dalen og litt nærmere oppdal, det er vel også en grad 3-4+ foss med 3-4 taulengder. Noe lengre anmarsj og retur en Kongsvoll.

Brudetrusa er ei kortere rute som er tilgjengelig fra vegkanten, husker ikke om den ligger nord eller sør for kongsvoll. Bratt rute på et par taulengder, usikker på grad men den er vel hakket kvassere en de to foregående rutene.

Brudgomsbjøllla er også tilgjengelig fra vegen, men er vel mer som et is-crag, ikke mange minutts kjøring Sørover fra Kongsvoll.

TV fossen er nå en fin sak som er lett tilgjengelig nord for Kongsvoll om jeg husker riktig, her er det vel flere muligheter pga bra vannføring.

Det er mange flere ruter i området, regner med at anderfo har god kontroll på Drivdalen, kanskje han kan svare om han leser dette. Eller du evt sender en pm til han. Eneste fører jeg har sett tar for seg Ishoel-feltet (crag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.