Gå til innhold
  • Bli medlem

Digital speilreflekskamera


Svein

Anbefalte innlegg

Har myset på Canon Eos 300D/- 10D og Nikon D70. Får disse kameraene fra en 8-10' nå ++. 10D kameraet fra Canon leste jeg en sterk anbefaling på, men er noen lapper dyrere enn de to andre. Mine bruksområder er 95% landskaps- og naturfotografering. Bruker et Canon A70 kompakt nå, men dette har sine klare begrensninger i dårlig lys og motlys. Ellers gode bilder.

Noen erfaringer/meninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Canon 10D og Canon 300D er litt eldre modeller enn Nikon D70!

D70 har fått veldig mye skryt i det siste. 10D og D70 ligger ganske nærme i klasse, mens 300D er en mer billigmodell til folket! 10D ble svært godt mottat når det kom, men jeg ville nok heller satset på et D70 i dag. Eventuelt Canon 20D som er etterfølgeren til 10D. Hvis du har noe Cannon eller Nikon optikk fra før bør også dette tas med i vurderingen.

Sjekk www.foto.no - diskusjon for tips og råd. Sikkert 100 diskusjoner om dette temaet på disse sidene, her er i hverfall linken til et par for å komme i gang: http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=123070&kat=18

http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=121935&kat=18

http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=119930&kat=18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjøre et meget godt kjøp om du finner en brukt Canon EOS 10D.

EOS 20D ble lansert i høst, og mange 10D brukere har eller planlegger å oppgradere. 20D har raskere fokus, støtter EF-S objektiver og har 8MP mot 10D sine 6MP (ikke så veldig viktig).

En EOS 10D sammen med et EF 17-40 f/4L objektiv er en bra start for landskapsfotografen.

Alternativt en ny EOS 20D med en EF-S 17-85 IS.

For virkelig dramatiske perspektiv kan du vurdere det nye EF-S 10-22 objektivet.

EF-S objektiver fungerer kun på 300D og 20D. Ikke på 10D.

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canon 10D og Canon 300D er litt eldre modeller enn Nikon D70!

D70 har fått veldig mye skryt i det siste. 10D og D70 ligger ganske nærme i klasse, mens 300D er en mer billigmodell til folket! 10D ble svært godt mottat når det kom, men jeg ville nok heller satset på et D70 i dag. Eventuelt Canon 20D som er etterfølgeren til 10D. Hvis du har noe Cannon eller Nikon optikk fra før bør også dette tas med i vurderingen.

Takk for svar!

Har litt Canon-opptikk fra før (Eos500), men har ikke sjekket om det passer. Kan bli avgjørende. Takk for linkene. 10D får mye skryt, og de positive/gode erfaringene andre har gjort sammenfaller mye med egne bruksområder. 300D slår jeg sannsynligvis fra meg. De store forbedringene på hastighet som er gjort på 20D er jeg tvilsom til om er verdt ekstraprisen. Foruten sitter jeg med inntrykket av at det ikke vil være merkbar forskjell mellom 10D og 20D. Tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er litt kjent med de forskjellige modellene, og har D-70 selv. Det har jo vært en bra rivalisering mellom 300D og D-70, mens 10D bør være mulig å få til relativt greie bruktpriser nå som modellene popper opp på markedet.

Jeg har tatt omlag 10 000 bilder med D-70 på tur. Når jeg reiser har jeg først og fremst bruk for et robust kamera, og det virker som D-70 gjør en glitrende jobb her. Det som kanskje imponerer meg mest er batterikapasiteten. Selv om jeg bruker mye lcd, mye autofokus etc så holder de imponerende lenge i normale temperaturer. Det er mulig å få D-70 huset ned til 1000 $ og det er ganske interessant nå som dollaren er så lav..

Mvh Aleksander / Gamme.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

De store forbedringene på hastighet som er gjort på 20D er jeg tvilsom til om er verdt ekstraprisen. Foruten sitter jeg med inntrykket av at det ikke vil være merkbar forskjell mellom 10D og 20D. Tar jeg feil?

Forskjellen er helt klart merkbar !

Jeg har brukt mange av Canon sine speilreflekser (D30, D60, 10D og 20D).

Med 20D har Canon endelig fått en meget rask og god autofokus.

Ikke det at 10D er så veldig dårlig, men jobber du mye med motiver i bevegelse så er fokushastighet og nøyaktighet viktig.

20D er også raskere til å låse fokus i mørke omgivelser, og i områder med dårlig kontrast.

Men innen natur og landskapsfoto så er ikke dette det viktigste.

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.