Gå til innhold
  • Bli medlem

Newfoundlandshund


KjetilØ

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei ;)

Hunderasen ble brukt mye som trekkhunder, kløvhunder og til diverse vannarbeid, bla. Trekking av tauverk og garn og redning av folk og gjenstander som har falt i vannet. Den har også i en viss grad (i kraft av størrelsen) vært benyttet som vakthund, men den har normalt ikke et vesen som passer for slike oppgaver. Rasen er imidlertid fremfor alt en god og stødig familie- og utstillingshund. Den har en spesiell kvaliteten i pelsen som beskytter den mot vann og kulde. Dette gjør at den kan oppholde seg lenge også i kaldt vann. Den store overflaten på potene, som også har godt utviklet svømmehud gjør at den kan skyte god fart fremover. I tillegg har newfoundlandshunden stor muskelstyrke som gjør at den kan arbeide med svært tunge gjenstander i vannet. Den store styrken kom vel med når de skulle dra trosser fra båtene, og også dra båter inn til land.

post-7839-133474683435_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig trivelige hunder, men det er ikke hunden jeg ville brukt på langtur! Kondis er ikke rasens sterke side.

Kondis er da virkelig noe man kan trene opp på alle hunder, så fremt de ikke har dårlig pustekapasitet pga kort nese e.l.

Om man skal ha hunden med på lange vinterturer med overnatting i telt så ville i alle fall jeg sjekket hvor mye de evt kladder. Det kan bli litt tungvindt i lengden. Ellers er de fleste nuffer jeg kjenner hyggelige hunder som mer enn gjerne er med på tur og trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei :D

Dette er en suveren kløvhund, ja. Rolig og bedagelig, men holder ut på lange turer. Se bare til at den får nok vann på lange turer sommerstid. Riktig nok er denne rasen - i likhet med Berner sennen - noe plaget med belastningskader etc på fjellturer. Husk at det er en stor og tung rase, og den er dermed ikke så smidig og spenstig i fjellet. Jeg har opplevd overtråkk og strekkskader i fjellheimen på mine.

Likeså er tung, tett pels en utfordring sommerstid - og på vinteren. Om sommeren går den lett varm, og er den nybada, er den ingen høydare å få inn i teltet eller på hytta. Vinterstid er det ofte snø i pelsen som blir til hinder for evt. trekkoppdrag.

Pga disse parametrene har jeg selv valgt en lettere rase, som er mer fjellvant, og bygd for fart og spenning. En New foundlandshund eller en Berner er ikke nødvendigvis den ultimate fjellhunden, men for en tur i ny og ne, er det et godt valg.

Man må gjerne velge rase etter hva man skal bruke den til - og da gjelder det å være ærlig med seg selv

Lykke til! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.