Gå til innhold
  • Bli medlem

Svarvarnuten - 1376 moh. Vestheias utsiktspunkt


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Svarvarnuten vest for Valle i Setesdal i Aust Agder et flott utsiktspunkt.
Her er god sikt innover Vest Agder, Rogaland og Telemark.
Høyeste i området er den ikke, den mindre besøkte Dravleskarven - 1390 moh ligger et par tre kilometer lenger nord.
På en heller kjølig dag med 50 graders forskjell på inne og utetemperaturen tok jeg turen opp på nuten.
Godt jeg ikke bor på de kaldeste plassene i bygda som nå i dagevis har hatt langt ned på tredvetallet.
For ikke å snakke om indre østlandet med under 40. Brrrrrrr.
Etter en del hårnålsvinger kommer man til Berg i Valle og parkerer på 600 m.
Turen innover til den lille DNT hytta i Stavskaret er jevnt oppover.
Rennevatnet på 965 moh, før ankomst til hytta er en saftig kuldegrop. Minus 34 pluss en kraftig fallvind ned fra skaret.
Hytta fristet ikke til noe besøk. Her inne har nok ikke sola vært på noen måneder.
Etter å ha rundet Stavbrokka var det bare å sikksakke opp mot toppen.
En god del mildere var det her oppe i høyda og det ble en halvtime med utsikt før turen gikk nedover igjen.
Ei mil med i stort sett nedkjøring.
Heldigvis var dunjakka med.. ;)

post-728-133474673012_thumb.jpg

post-728-13347467302_thumb.jpg

post-728-133474673027_thumb.jpg

post-728-133474673035_thumb.jpg

post-728-133474673043_thumb.jpg

post-728-13347467305_thumb.jpg

post-728-133474673058_thumb.jpg

post-728-133474673066_thumb.jpg

post-728-133474673074_thumb.jpg

post-728-133474673082_thumb.jpg

post-728-133474673089_thumb.jpg

post-728-133474673097_thumb.jpg

post-728-133474673104_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sprengkuldetur ja! Lurer på hvor lenge den varer denne kulda. Håper iallfall til og med neste helg.

Jammen er det mye flott nedi Agder-fylkene. Vi østlendinger har stort sett ikke peiling på disse traktene, vi tenker stort sett vest og nord når vi skal på fjelltur til andre distrikter. Ja jeg snakker for meg sjøl, men trur det er ganske utbredt. Det er nok mange muligheter for lange turer hvor man virkelig kan få gå i fred for stor trafikk der i sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprengkuldetur ja! Lurer på hvor lenge den varer denne kulda. Håper iallfall til og med neste helg.

Jammen er det mye flott nedi Agder-fylkene. Vi østlendinger har stort sett ikke peiling på disse traktene, vi tenker stort sett vest og nord når vi skal på fjelltur til andre distrikter. Ja jeg snakker for meg sjøl, men trur det er ganske utbredt. Det er nok mange muligheter for lange turer hvor man virkelig kan få gå i fred for stor trafikk der i sør.

.

Ja som overalt i landet er turmulighetene mange og varierte.

Kan stort sett gå i fred da det er få som bedriver noe særlig friluftsliv om vinteren utenom vanlig løypekjøring.

Men noe ensomt av og til så det kan være godt å gå i andre fjellstrøk og treffe folk med annen erfaring.

Vi er muligens noe beskjedne når vi kaller det heier.

Andre steder ville dette vært på fjellet.

Kan være tøft nok når været slår om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.