Gå til innhold
  • Bli medlem

Vaffelkakejern vs røre


Anbefalte innlegg

Annonse

Hehe, morsomt spm dette :D

Jeg drasset med meg et slikt smijern laaangt inn på H.vidda for mange år siden.

1,5 litr ferdiglaget røre var også i sekken + 1litr bringebær. Mener å huske røra var forholdsvis tykk og godt med smør i.

Slitsomt :wink: , men godt sjekketriks å vekke turfølget med lukten av nystekte vafler på morran.

Skal du rundt østvidda, stikk heller innom Tuva, verdens beste rømmevafler der.

Test ut Toro's ferdiglagde røre, kun å tilsette vann. 5 kg smijern i sekken er tungt nok det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt vaffeljern både på bål og primus.

Hvis det er nytt er det viktig å bruke det en del før du drar på tur. Mitt klabbet mye før det var innstekt. Røren er den samme som den jeg bruker hjemme men det smaker bedre på tur. Har alltid med en flaske med flytende margarin når vaffeljernet er i sekken/kanoen slik at jeg kan smøre litt ekstra før hver vaffel. Det er kanskje derfor de smaker bedre for jeg smører aldri hjemmejernet. Alternativet er å øke fettmengden i røra.

post-3379-133474635547_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også laget mye vafler på primus når barna var mindre, og jeg fant ut at det hjelper med litt flytende margarin i røre pluss at det var litt vanskelig å få jernet jevnt og passe varmt. Bruk god tid på å varme jernet. Ellers blir det bare for varmt på midten. Snu det ofte og når det er varmt nok så lar du det ligge på den ene siden en liten stund, åpne og hell på røra og snu jernet med en gang det er lukket. La det ligge litt på denne siden og sjekk forsiktig om produktet har passe farge. Hvis vaffelen deler seg når du åpner så er den for lite stekt. Ikke bruk for mye stekefett, det blir bare et voldsomt søl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.