Gå til innhold
  • Bli medlem

Bibler Ahwahnee vs Eldorado


fiskekongen

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg lurer på å kjøpe en av disse teltene, men er usikker på hvem jeg skal velge. Teltet kommer til å bli brukt både alene og på turer sammen med frua. Kunne egentlig tenkt meg ett lett telt, og det er vel det som gjør at jeg tenker på Eldoradoen. Ser at det ikke er noen lufte muligheter på Ahwahnee foruten de to dørene (som er gull), men vil ikke ta godt tak i flikene på døra når man lufter, og lage ett spetakkel? Og vil det være nok lufting i duken i seg selv, slik at man kan ha begge dørene lukket i drittvær? Ser vel for meg att lukene på taket på Eldoradoen også vil tette seg med snø ganske fort. Er jo minimal prisforskjell på disse teltene også. Ellers har jeg kikka litt på Unna, men faller mot ett ettdukstelt.

Ahwahnee:

+ To dører

+Åpning på siden

Eldorado:

+Lav vekt

+Mer stabilt i vind?

- Åpning i enden

Noen som har noen innspill? + og - med disse teltene. Eller noe som kan hjelpe meg med valget :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På utstyrserfaringer har jeg skrevet om Ahwahnee. Har brukt det endel mer nå, og er fortsatt like fornøyd. Man trenger ikke bekymre seg for luftinga, duken i seg selv puster helt utmerket, og i tillegg kan man ha litt åpning på dørene, de blafrer ikke i vind, og "takutspringene" er så lange at været skal virkelig være bedritent før nedbør kommer inn. Vi var tre stykker i teltet på en 5- dagers sommertur, og selv om det selvfølgelig var trangt gikk det helt utmerket. Hadde sekkene under en fjellduk. Personlig ser jeg ingen argumenter for å velge dobbel-dukstelt igjen. Når de ringer fra Hamar blir det et Bibler Bombshelter. 4 personer + bikkja blir nok LITT optimistisk i Ahwahnee.. Selv jeg innser det.

post-2386-13347461366_thumb.jpg

post-2386-133474613684_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Stengene står helt åpent inni teltet. Vi bruker å ha begge dørene åpne, i praksis begge langsidene. Så setter vi bare stengene inn diagonalt i hjørnene og dytter de på plass. De blir da naturlig nok en X inni teltet. Så er det bare å feste dem med låseklips til duken. Argumentet for dette er visstnok at man skal kunne komme seg inn i teltet, dra igjen alle glidelåser og så sette opp teltet mens man ligger inni det. Jeg hadde nok foretrukket utvendige stankanaler, men det funker ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.