Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellstaver.


Polardego

Anbefalte innlegg

Må investere i nye staver og lurer litt på hvilke erfaringer dere har. Jeg vil ha en relativt lett stav med store trinser. Har sett på to modeller fra Swix.

Swix Extreme Composite

Liker måten man kan variere "lengda" på. Fint med en kortere stav når man skal trekke pulk. Den ekstra lengda kan feks. brukes til støtte for kikkert og kamera. Minuset er selvfølgelig prisen.

Swix Mountain

Standardstaven til Swix. Er usikker på vekt, men den ser i alle fall grei ut.

Hvilke andre staver passer til mitt bruk? Vil ikke ha teleskopisk pga. vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har knukket i allefall 5 fjellstaver i løpet av livet og mistet trinsen på flere (Excel, Skandinavisk Høyfjellsutstyr og Swix). Brukt Swix Extrem Compositt staven i 3 sesonger, med mange overnattingsturer med pulk. Har meget god erfaring med disse stavene, både bruk og slitestyrke.

Litt av korken har falt av, men stavene er like rette - selv etter mange fall og harde tak med pulk. De store løkkene og det lange håndtaket gjør det enkelt å holde stavene i forskjellige posisjoner og med mange lag votter. Det gjør at de ikke er like gode som "løpestaver".

Har Swix Mountain til Nordmarka bruk når det er mye snø. De er såpass nye at jeg ikke har nok erfaring med dem til å si noe om kvaliteten. Jeg har vel et titalls turer med disse stavene og førsteinntrykket er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg swix mountain i fjor vinter. Har hatt noen turer med de siden den gang, og en skikkelig frisk nedtur fra sunnmørsalpene nå i helgen. Jeg har godt inntrykk av dem så langt, jeg har ikke vært det minste nervøs for dem. Jeg har heller ikke opplevd at det har vært problematisk selv med tykke ullvotter og vindvotter utenpå disse. Nå har ikke jeg prøvd kompositstaver så jeg har ikke noe grunnlag å vurdere vekten i forhold til dette. Men jeg synes de er lette, men er du en gramjeger så kan det vel være noe å hente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.