Gå til innhold
  • Bli medlem

Naturopplevelse i stuevinduet


El Gringo

Anbefalte innlegg

Greit, jeg skal innrømme at jeg var temmelig lat i juleferien. Men har man meiseboller og en liten busk å henge dem opp i, så trenger man altså ikke å anstrenge seg med å gå lenger enn til stuevinduet for å få en aldri så liten naturopplevelse etter at morgenkaffen er drukket opp sånn i 11:30-tiden eller så. Og har man atpåtil funnet en telelinse under juletreet, så kan de små fjærkledde krabatene i hagen være passende prøvekaniner for å prøve ut det nye utstyret på der de henger mens de ivrig tar for seg av fett og nøtter. Så, etter hvert som turåret 2009 setter i gang, får vi se om ikke jeg kan finne noe litt større å ta bilde av.

post-436-133474601748_thumb.jpg

post-436-133474601755_thumb.jpg

post-436-133474601761_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neida, det er nok ingen svartmeis. Du får ikke noe inntrykk av størrelsen på bildet. Litt senere kom den faktisk og prøvde seg på den ene meisebollen, og da var den bare noen få meter unna meg, så jeg fikk godt inntrykk av størrelsen. Og - den var alt for stor for meisebollen. Det er mulig at den er litt liten til flaggspett å være, men jeg kan ikke se at det kan være noen annen spett heller, så da må det være en flaggspett. Jeg så en dvergspett i fjellbjørkeskogen i Trollheimen en gang, og den er bitteliten. Tretåspetten har litt annen fasong, og ville dessuten aldri finne på å dra på "bytur".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel...om man fotograferer en flaggspett, og den blir tatt for å være en svartmeis, så må man vel kanskje innse at man ikke har tatt noe knakende godt bilde. :lol:

Er det pga rødfargen/mangelen på rødfarge du antar at min flaggspett er en hunn mens din er en hann? Størrelsen kan kanskje også gi en indikasjon på kjønnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser i fugleboken min, synes jeg mønsteret passer bedre med flaggspett enn hvitryggspett. Det ville dessuten være rart om en så sjelden fugl som hvitryggspett skulle dukke opp i nabolaget vårt. At flaggspetter dukker opp i hager er visstnok ganske vanlig. Den røde flekken mangler...kanskje de mister denne om vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.