Gå til innhold
  • Bli medlem

Rensfjellet


Gjest Fjellfinn

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellfinn

En dryg myrtyr i det vi kaller for gjøssmyr holdt på å ende i en uoverkommelig myrkanal / bekk.
Ja, ja det hadde gått greit å svømme over, men 15. oktober, fem pluss å kald vind?

Kom til 722 moh, 200 igjen og bare 2 timer dagslys igjen, valgte gjøssmyr hjem i skumring fremfor myr i mørket...


Fikk klarhet i hvilke Trollheimsfjell som sees herfra, står igjen med et par spørsmål:

a) er Lundamo - Samsjø helårsvei - brøytes den om vinteren
:smile: Stenges bommen ved Håen noengang
og
c) er det en mulighet for å gå via Åsårlivollen - kommer en over Åsasa ved Samsjøen

En super tur som kan anbefales, tusen takk til ifriluft.net sin artikkel: Rensfjellet (941 moh) - magisk solnedgang for nydelig inspirasjon!

post-511-133474588822_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Artig at du tok den turen nå. Har hatt planer om den turen i hele høst, men tida strekker ikke til.

Var på nabotoppen Kråkfjellet i oktober 2005 og opplevde lignende forhold, men det var frosset på så vidt den gangen. Se http://andnorm.no/Fjellfoto/subalbum_11.html

Så vidt jeg vet brøytes ikke veien lenger enn til kraftverket som ligger i en krapp sving et bra stykke nedenfor Håen. Har vært der i februar en gang og da var det parkering der nede. Tror kanskje det brøytes litt lenger til vinterferien, men ikke frem til Håen eller Samsjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Artig.

Var på nabotoppen Kråkfjellet i oktober 2005.

Jeg tenkte litt på Kråkfjellet -- uten brua måtte jeg ha snudd opp dit uansett.

Da ser en Trollheimen uten Ilfjellet i veien, og du så sannelig Storsalen, Snøhetta og Storsylen! Kråkfjellet dekker også Vassfjellet, det ville jeg vel ikke sett før ved toppvarden.

Litt synd om det ikke brøytes opp, tenkte nemlig fottur i slutten av mai..

PS.

Anders,

Du har to-tre ??? i fjellbildene dine, begge to: Ja!

("Utsikt over smådamman - dæm va de mang av - heldigvis va de føsse på så my at de va greit å gå.." -- e vet itj om den herre Trøndersken e nå å sats på, e gjere itj de lenger, å så e de vel heilst frøsse mark du gjekk på, å "dæm her" e blåknapp (Succisa pratensis) , å så må du å konsekveint sei Rensfjellet, ittj Reinsfjellet, for de e nå heilt anna....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, Fjellfinn....hadde ikke du vært på Reinsfjellet før nå?! :D

Dette vesle fjellområdet er forøvrig mulig å komme seg inn i også fra sør. En vei som starter nede i Gauldalen går opp til noe som heter Burusjøen. Noen som vet om denne er åpen vinterstid? Det er vel heller tvilsomt.

Og er det noen som har et tips til utgangspunkt for en ikke alt for lang tur til Granåsfjellet, det nest høyeste fjellet i området? Finnes det noen kjørbare veier lenger øst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

El Gringo skrev:

Dette vesle fjellområdet er forøvrig mulig å komme seg inn i også fra sør. En vei som starter nede i Gauldalen går opp til noe som heter Burusjøen.

Jeg kjenner ikke detaljene rundt denne veien, men det går en vei fra Singsås til sydenden av Samsjøen. Jeg har en gang syklet den opp - puuh - og tror neppe den er åpen vinterstid. Den ligger temmelig utsatt til på toppen. Den er sperret med en bom ved Samsjøen slik at det ikke er mulig med noen rundtur med bil. Med sykkel derimot er det en flott men anstrengende tur.

Etter kartet å dømme kan det være mulig å gå på Rensfjellet fra sydenden av Samsjøen, men det er mange bekker og jeg vet ikke hvor store eller kryssbare de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Høres slitsomt ut å sykle opp der, ja. :)

Mandag f.k.

Bringen.

Noen som vil bli med?

Jeg aner ikke hverken hvordan terrenge er eller hvordan man tar seg opp....

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Bringen i fjor høst. Er dessverre opptatt på mandag, ellers kunne jeg blitt med.

Dette er egentlig en fin topp, i alle fall hvis man klarer å ignorere dingsbomsene som er satt opp der oppe.

Det går vei helt til toppen (var noen soldater der da jeg var der), denne går opp sørfra fra Gauldalen et sted. Jeg aner ikke om det er lov til å kjøre der. Gå heller opp nordfra slik jeg gjorde!

Jeg kjørte til Selbu hvor det går en grusvei videre til vannet Østrungen og enda litt til. Det er kjørbar vei helt inn til noe som heter Skyttholet i underkant av 3 km unna toppen. Det er lettgått og fint terreng med sti hele veien til topps. Finest er utsikten mot Sylene og Helagsfjellet, som sikkert er snødekte og lekre nå! Husker det var reinsdyr i området óg, men det må ha vært tamrein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har lyst til å se en virkelig fin inntrøndersk dal som ikke trekker de helt store folkemengdene vil jeg anbefale Fordalen! Denne skjærer seg, i likhet med Budalen, inn i Forelhogna fra nord, den begynner altså i Gauldalen. Selv var jeg på Nyhaugen (1238 moh), som er det høyeste fjellet i området da jeg var der inne. Nokså god utsikt, kunne skimte Rendalssølen i det fjerne. Men du får nok en lengre, og sannsynligvis noe mer spennende tur, om du heller går over den bare litt lavere Nekjåskarven. Romundhaugen på motsatt side av Fordalen kan nok også være et alternativ. Husker det var mye rovfugl i området!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Da har Fjellfinn lagt ut et bilde som tydelig viser den siste delen av veien fra Singsås til Samsjøen: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=14916

Da venter vi i stor spenning på navnene på de snødekte fjella! Jeg har foreslått Nyhaugen 1238 moh, og Forollhogna bakom til venstre, men det føler jeg meg ikke sikker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forelhogna vil være til høyre for Nyhaugen, og ikke til venstre, sett nordfra.

Fjellene i Forelhogna er, med unntak av Forelhogna selv, vanskelige å identifisere fra lang avstand fordi de har så få særegne trekk, men jeg tror det må være Nyhaugen vi ser rett imot her. Til venstre ligger det et annet fjell, jeg tipper det er Romundhaugen?

Til høyre for Nyhaugen ses antageligvis noe av Nekjåskarven (den er også over 1200 moh). Forelhogna vil ligge til høyre for bildet ditt og har en mye slankere, spissere form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

El Gringo skrev:

Forelhogna vil ligge til høyre for bildet ditt og har en mye slankere, spissere form.

Dette bildet viser vel noenlunde hvordan Forelhogna ser ut fra området ved Samsjøen, det er tatt fra Kråkfjellet: http://andnorm.no/Fjellfoto/slideshow_11.html?21

El Gringo skrev senere:

Forresten....i forgrunnen på bildet ditt kan vi se starten på et fjell lengst til venstre...dette må bli Granåsfjellet, ikke sant?!

Det ser ut til å være riktig, veien går øverst i bildet langs Olsfjellet som ligger rett overfor Granåsfjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Åh?

Smatt meg en tur på Vassfjelle i går, driver nå og sorterer inntrykka derfra, er det denne du ser på bildet oppom den andre bilen? Har jeg fått med Forollhogna på bildet også?

Skal komme sterkere tilbake, må bare finne ut hvilke to store sukkertopper jeg så i vest, rett sør for Gjemshøgda, ikke Saksa eller Strengen men midt i mellom disse....

post-511-133474590279_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den spisse, vesle toppen rett over bilen til høyre skulle vel være Høgkjettilen.

Lengst til høyre i bildet stikker et annet småfjell i området opp, Elgshaugen (Ølshavden på noen kart). Denne toppen får du et glimt av når du kjører E6 sørover fra Trondheim, like før du kommer til Støren.

Jeg kan ikke se noe som ligner Forelhogna på bildet. Men den skal jo være der et sted, kanskje den er skjult av tåke? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.