Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur fra Trandal


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Nord for Trandal ligger et par bortgjemte tinder, Seljeneshornet og Nesstaven. Oppgang fra Nesdalen skal, etter hva jeg har lest, være grei skuring. Men overgang fra Trandalssetra, evt via Trandalshatten og ned i Nesdalen: Noen som har gått her eller kjenner til om det er mulig med en slik overgang??

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Satt akkurat å bladde i "Fotturar på Sunnmøre" i går. Da blei jeg oppmerksom på Nesdalen. Toppene ser litt spektakulære ute, om en litt mosegrodde :)

Skrådde engang fra Trandalsetra og rett opp på ryggen sør for Trandalshatten. Det var greitt å ta seg opp mellom svahamrene der. Kanskje ikke så gunstig under fuktige forhold. Såvidt jeg husker runda vi opp på toppen fra vest. Deretter fortsatte turen langs ryggen til Tungremtindane.

La ikke merke til det da, men vegen til Nesdalen må nok gå videre gjennom den nesten flate botnen NV for Trandalhatten (Saudehornet på Norge 1:50000). Derifra på skrå nordvestover ned i Nesdalen. Ut ifra kartet ser det ut som om det bør være mulig. Et lite bratt parti der er usikkerhetsmomentet.

Med det samme jeg har deg på "tråden ", Svein :

Vi planlegger ei kort uke i ferien sammen med en annen småbarnsfamilie. Primært skal vi bo i telt. Alpine turer, gjerne med litt klatring, kan gå på skift blant oss voksne, men resten tar passelige turer/aktiviter med barna, som er i bæremeisalder. Vi ser for oss camping nær bilen.

Har du eller andre her på forumet noen forslag til lokalitet på Sunnmøre eller andre spennende fjellområder ?

Forventer mange gode forslag :)

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Geir:

Fulgte dere ryggen helt opp til Tungremtindane? I tilfelle åpner det seg for en rundtur :!: (Trandalshatten, Tungremtindane, Seljeneshornet, Nesdalen/Nesstaven og evt retur Nes v/fjorden)

Trandal er vel et greit utgangspunkt for slike familieturer med massevis av topper i området, De mest alpine blir vel da Trandalstind (har ikke vært der selv), nordegga av Råna, Råna fra øst er klatring, Regndalsbreen er grei å nå. Elsandtindane gir muligheter for alpine utfordringer. Forslag til lang, variert og spennende tur med alpine innslag uten særlig klatring (hvis dere blir mange nok til et taulag,bre): Trandal, Drivdalstinden, følge snøfeltet på østsida av Rånas nordegg og inn mot Regndalsbreen, følge øvre del av denne til sør-sida av Midtre Regndalstind, over denne (luftig balansegang på egga mellom øst og vest-toppen) og tilslutt opp på Råna. Returen kan legges ned mot bandet mot Elsandstind og retur Trandal (regn hele dagen...). Ellers vil jeg framheve Blåbretinden som en flott tind.

Standaleidet er også et greit utg.punkt med muligheter på begge sider av eidet. For klatring, se

http://www.pedit.no/org/skk/view.cgi?&link_id=0.1061.1125&session_id=253903625

Ellers spørs det hvor "nært" parkering det er snakk om. Vellesetra (30-45min gange/300høydemetre) og velledalen gir grei tilgang til et alpint område fra Klovetindane i nord til Brekketindane i sør. Beste/fineste området å telte blir vel litt lenger opp i dalen, ca 30 min forbi hytta (en del krattskog lengst nede). Ikke så mange varierte "barneturer" i dette området, men desto flere alpine

Best på guide i dette området er Fjellhug-boka (eller spørre på forumet).

Romedalen har også enkel adkomst med bil.

Langseterdalen fra Urke kan være et utgpunkt, toppene langs Velleseteregga, Gullmorbreen m/Brekketindane osv er tilgjengelig også fra denne siden. Fint innover dalen mot Patchellhytta også. Som familietur tror jeg denne hadde "raget" høyest av "those above".

Puh....finnes så maaange muligheter.

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romedalen er nevnt av Svein. Det er en nydelig dal. Personlig synes jeg denne må rangere høyest for familievennlige turer. Kjør inn til Steinstølen. Både på Hallahornet og Middagshornet kan en bære barn i meis. På den siste er det en nydelig grop med gress/lyng like under toppen hvor en kan ligge og nyte utsikten rett inn i klatreveggene i Molladalen. Familievennlig tur er det også opp Trongeggi hvor en kan gå helt bort til Masdalskloven. Friskere turer fra dalen for de flellvante er Romedalstind på østsiden og tinderekken på vestsiden av dalen pluss Åvasstinden. Dessuten er det masse blåbær rundt Steinstølen, men også mye bufe i dalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi fulgte ryggen til Tungremtindane. Deretter retur via Andre- Tredje- og Fjerdevatnet :!:

Nesdalen rundt vil sikkert være en artig tur. Kanskje jeg skal prøve den selv ?

Har ellers vært en del på Rånahalvøya, m.a. fra begge sider på Trandalstinden. Utfordrende terreng :D

Nordeggen på Råna byr vel på litt klatring, gjør den ikke ?

Enig i at Blåbretinden er fin topp. Vårskitur fra Fet, med avstikker til Trollkyrkjetindane er i allefall å anbefale.

Kjenner du noe til hvordan "baksida" av Slogen er ? Fra Jenteskardet og opp ?

Takk for gode tips Ods. Det å finne gode leirplasser uten altfor store konflikter med slåmaskiner og bufe er, slik jeg ser det, den største utfordringa :D

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det ene bærer med seg det andre....

Fjellrekka langs vestsida av Romedalen står også på programmet denne sommeren. Kjenner noen til muligheten for å følge denne hele veien fra sør til nord? Tenkte da med start ved Kubbestøylen og retur langs veien, evt ved å sette ut en sykkel øverst i dalen.

Geir:

Nordegga av Råna mener jeg å ha lest er fin klatring, grad 3-4.

Jenteskardet-Slogen ble vel gjort første gang av Slingsby, har du Slingsby-boka kan du lese om turen der. Vet bare at han hele veien opp var i tvil på om det gikk bra.

Flott at Nesdalen rundt er mulig!! Var på Tungremtindane i 2000, men så kom regn/tåke som gjorde at jeg ble snytt for utsikten og bildemotivene :D

Har du vært på alle 3 Trollkyrkjetindane?

(Ble plutselig et veldig vidt tema dette... :!: )

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært på alle 3 Trollkyrkjetindane?

(Ble plutselig et veldig vidt tema dette... Rolling Eyes )

Ja, ja vi holder oss da til Sunnmøre, så langt :!:

Har ikke vært på den miderste av Trollkyrkjetindane. Tauet var ikke med på den turen, og der kunne jeg tenkt meg det....... Kanskje en annen gang ?

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Har ikke vært på den miderste av Trollkyrkjetindane. Tauet var ikke med på den turen, og der kunne jeg tenkt meg det....... Kanskje en annen gang ?

Geir

Du har vært på den vestlige altså, uten tausikring forstår jeg..? Har ikke selv vært bortom den og sjekket mulighetene til å komme opp. Har bare lest at midtre og vestlige krever klatring/tausikring. (Til venstre for midtre er der et lite platå som man kan krype fram på å se rett ned den 900m høye og loddrette fjellveggen...)

Blåbretinden på ski: -egentlig aldri tenkt over muligheten for oppgang fra Fet, selv om jeg har gått over Fetkollen 3-4 ganger tidligere på sommerføre. Jo mer jeg tenker på det, jo mer gira blir jeg på den skituren. Nedkjøringa må jo være fantastisk bra. Dere møtte ikke på problemer/skavler på oppgangen over høyden nord for Vintervindskaret. For her ligger det en god del snø langt utover sommeren og høsten. Og skogen i nedre del ga ikke særlige problemer...?

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vært på den vestlige altså, uten tausikring forstår jeg..? Har ikke selv vært bortom den og sjekket mulighetene til å komme opp. Har bare lest at midtre og vestlige krever klatring/tausikring. (Til venstre for midtre er der et lite platå som man kan krype fram på å se rett ned den 900m høye og loddrette fjellveggen...)

Den austligste er nok den som blir mest besøkt. Der har jeg vært et par ganger. Grei klyving. Den vestligste mener jeg vi var oppå. Bare ei toppblokk som er utfordringa der synes jeg å huske ?? (over 10 år sida ) :!: Du har kanskje lest i Fjellhugboka ? . Iflg. "Fotturar på Sunnmøre" lar den miderste seg også klyve uten tausikring . Jeg oppfatta det ikke slik da jeg var ved foten. Har tenkt meg en tur dit med klatreutstyr en gang i framtida.......

Blåbretinden på ski: -egentlig aldri tenkt over muligheten for oppgang fra Fet, selv om jeg har gått over Fetkollen 3-4 ganger tidligere på sommerføre. Jo mer jeg tenker på det, jo mer gira blir jeg på den skituren. Nedkjøringa må jo være fantastisk bra. Dere møtte ikke på problemer/skavler på oppgangen over høyden nord for Vintervindskaret. For her ligger det en god del snø langt utover sommeren og høsten. Og skogen i nedre del ga ikke særlige problemer...?

Da vi gikk opp fra Fet, en fin 17. mai, bar vi skia på stien gjennom skogen (snøfritt). Deretter flott og problemfri skitur til skaret rett før toppen av Blåbretinden. Deretter til fots opp bratt snøbakke. På toppen traff vi et par som hadde kommet opp Riksheimdalen. De foreslo at vi slo følge ned igjen den veien. Det blei altså en rundtur, og nedkjøringa til Fet har jeg fortsatt til gode, men anbefaler den allikevel :D

Er det snø i skogen går det an å holde bort under Geita og ned i det åpne partiet ved Blåbreelva. Her er det sikkert mer raseksponert, noe en bør ta i betraktning. Forestill deg denne nedkjøringa under stabile laussnøforhold i februar/mars :D

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Er det snø i skogen går det an å holde bort under Geita og ned i det åpne partiet ved Blåbreelva. Her er det sikkert mer raseksponert, noe en bør ta i betraktning. Forestill deg denne nedkjøringa under stabile laussnøforhold i februar/mars :!:

Geir

Det er vel derfor partiet er åpent....Har allerede booket Blåbretinden fra Fet til neste vinter :D Kommer til å passe på å ta turen etter et lite snøfall på senvinteren/tidlig vår siden den er østvendt. Kan ikke risikere dårlig føre i en slik "bakke". Så det blir nok skogen ned igjen ja. Har planlagt en tur over Itljehønnjet (Høgekeipen) gjennom Straumsheimsdalen iløpet av juni, så jeg skal prøve en tur bortom for å se på dei to "nabbane" litt lenger øst. Får se om Ljøsabreen ligger helt fram på kanten mot Straumsheimsdalen....

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Andre skinedkjøringer å anbefale ?

Geir

Noen jeg vet er bra som står på "ønskelista" er:

-Blåbretinden (ny!!)

-Dalagubben fra Bondalen

-Lille Kløvheitind fra Vellesetra

-Slogen fra Norangsdalen

-Nordre Smørskredtind, mest sannsynlig fra Habbostaddalen.

Var på Brekketindbreen i påska, og var overrasket over hvor bra/variert nedkjøringa til Habbostaddalen var. Kombinert med spektakulære omgivelser, ble det fullkomment.

Ellers er Randers topp mot fjorden, Skårasalen (vest-sida), Saudehornet og Kolåstind ned breen noen av mine favoritter. Skårasalen mot Skår har jeg fortsatt tilgode, noe som skal være en kjempetur. Må da ha transport fra Sæbø....

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen jeg vet er bra som står på "ønskelista" er:

-Blåbretinden (ny!!)

-Dalagubben fra Bondalen

-Lille Kløvheitind fra Vellesetra

-Slogen fra Norangsdalen

-Nordre Smørskredtind, mest sannsynlig fra Habbostaddalen.

Var på Brekketindbreen i påska, og var overrasket over hvor bra/variert nedkjøringa til Habbostaddalen var. Kombinert med spektakulære omgivelser, ble det fullkomment.

Ellers er Randers topp mot fjorden, Skårasalen (vest-sida), Saudehornet og Kolåstind ned breen noen av mine favoritter. Skårasalen mot Skår har jeg fortsatt tilgode, noe som skal være en kjempetur. Må da ha transport fra Sæbø....

Svein

Fra Slogen, tenker du da langs Slogråsa til Øye eller ned Skylstadbrekka ? Jeg har bare gått Skylstadbrekka, og skogen der vitna ikke om godt skiterreng akkurat :!:

Slogen på ski har jeg bare gått til/fra Steinreset/Patchellhytta.

Er ikke Nordre Smørskredtind fin i fra Tverrdalen ?

I tillegg til en del av de du nevner har jeg prøvd Skårasalen-Skår. Kan anbefales, men som du er inne på; litt logistikkarbeid må til .

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skylstadbrekka er langt verre enn "råsa". Vårskitur når snøgrensa ligger på 3-4-500m regner jeg med skal gå bra. Bratt og tungt (gikk der i -96), så nedturen må være bra....

Nordre Smørskredtind: Spørs hvor langt man kan kjøre bil, Habbostaddalen er greiest å komme seg fram til hvis det er vinter i lavlandet også. Kan jo ta skitrekket på Strandafjellet, og renne ned på baksida :!: Må da ha transport fra Engeset retur. Dessuten har jeg gått Nordre Smørskredtind fra sør, ikke langs nordryggen...

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye inspirasjon og hente her, ja. Leirvasshornet, litt lenger nord i Habbostaddalen, ser også fin ut .

Men før vinteren kommer er det sommer og høst......

Med "Fotturar på Sunnmøre" og Fjellhugboka er det nok av turer å drømme seg bort i . :lol:

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nokon av dykk som har gått traversen Høgehornet- Sveddalstinden- Nordre Raudfonntind- Midtre Raudfonntind- Søre Raudfonntind- Mannen- Kjerringa- Årsæterhornet?

Hadde vore ein jævla fin eggtravers, som eg har fundert på ei stund. Veit det strengt tatt er klatring opp til Mannen, og ein kanskje må ned frå egga vidare til Kjerringa, men ellers skulle eg likt å få info på vegen frå Høgehornet t.o.m Søre Raudfonntind, går dette utan tau?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har tenkt på samme traversen denne sommeren, men da motsatt vei. Det er nettopp Mannen jeg er lurer på også (Kjerringa er grei :D ). Etter det jeg har klart å finne ut, ved å studere bilder, er det sannsynligvis lettest å gå sør-nord. Videre fra mannen må man sannsynligvis rappellere. Ved fortoppen sør-øst for Mannen kan det se ut som om det er en renne som er farbar på skrå ned mot Romedalen. Mulig at det går an å bruke denne??? For så å komme opp igjen på egga lenger nord. Høghornet lengst nord er antagelig også tausikringsområde i sørsida (etter hva jeg har sett på bilder). Rapell er jeg omtrent sikker på er eneste muligheten på å komme seg ned (med mindre du er edderkopp....) Kan selvfølgelig være muligheter i sidene mot Romedalen eller Langedalen, men det ser bratt ut.

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg gjekk frå Raudfonntindane og opp på Mannen uten tau, men sa det var hårete... Egga mellom Mannen og Kjerringa er heller ikkje allverda uten tau, ein del sleipe sva, men her er det jo ikkje noke problem og gå ned av egga og heller sleppe det hersens tauet. Mulig eg tek turen denne veka, men då må det bli meir sikt enn kva det er for augneblinken.

Når vi først er inne på Sunnmørsfjell; du har ikkje tilfeldigvis gått på Skjerdingstindane frå Viddalsetra? Tenkte på å få tatt begge desse og Staven i næraste framtid, kanskje også ta med Keipen,Risenosa og Salefjellet i same slenge om været var fint og beina ville vere med :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
En kompis av meg gjekk frå Raudfonntindane og opp på Mannen uten tau, men sa det var hårete... Egga mellom Mannen og Kjerringa er heller ikkje allverda uten tau, ein del sleipe sva, men her er det jo ikkje noke problem og gå ned av egga og heller sleppe det hersens tauet. Mulig eg tek turen denne veka, men då må det bli meir sikt enn kva det er for augneblinken.

Når vi først er inne på Sunnmørsfjell; du har ikkje tilfeldigvis gått på Skjerdingstindane frå Viddalsetra? Tenkte på å få tatt begge desse og Staven i næraste framtid, kanskje også ta med Keipen,Risenosa og Salefjellet i same slenge om været var fint og beina ville vere med :-)

Hvis du går turen, kan du f.eks legge inn et kort referat under turrapporter :-) Det er meldt bra vær i morgen (onsdag), så det er mulig jeg tar en kveldstur på Vassdalstinden via Bjønnaskaret. Der i fra bør jeg se traversen godt....

Nei, jeg har ikke gått Skjerdingstindane fra Viddal. Området sør for Skjåstaddalen-Viddal er mye "upløyd mark" for meg. Hadde faktisk tenkt å prøve å være med på en fellestur 25/7 til Keipen/Staven dersom det ikke var for mange påmeldte (trassig med for mye folk vet du). Men kanskje jeg heller skal vurdere oppgang fra Viddalsetra i steden for Norangsdalen. Starter da tross alt nesten 500m høyere. Kanskje du kan gi tilbakemelding også fra den turen, hvis du går den...

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om været held seg nokonlunde bra i morgon drar eg inn i Romedalen, startar på Høgehornet og ser kor langt eg kjem... Reknar med det kan bli problem opp til Mannen vertfall, men ellers er det nokre andre usikre punkt på vegen dit og.

Kjem med ein kort turrapport om d skulle bli, kjem ikkje til å ta med tau og sikringsmiddel, då prolapsen i ryggen føretrekk lett sekk. Så får eg heller svelgje skamma og snu dersom forholda skulle tilsei d :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Skulle på tur i dag tidlig, og sjekka været både klokka 7, 8, 9 og 10, men aldri faen som tåka letta frå 800m og opp, nå seinere når eg har tatt på meg nokren timers ekstra jobbing kom sola. Ille! :)

JEG stakk fra kontoret kl. 14.30 i går og fikk en kjempedag/kveld. Gikk Vassdalstinden via Bjønnaskaret og fikk sett nærmere på traversen på østsida av Langedalen. Høghornet lengst nord tror jeg du bare kan glemme fra sør uten sikringsmidler (se lenger ned). Hvis du skal prøve traversen fra nord er det beste å gå fra opp Sveddalen. Her i fra kan du se om det finnes muligheter til å ta Høghornet fra sør. Hvis ikke har du resten av traversen å ta av.

På vei opp fra Bjønnaskaret såg helt klart ut som om Høghornets sørside var stupbratt og klatreterreng. På returen sto sola rett vest, og laget skygger i fjellsida. Da kom det fram konturene av noe som kunne ligne på ei renne, men fortsatt bratt. På bilder jeg tok har jeg målt renna til omtrent 60 grader (selve sørveggen på Høghornet er over 70 grader). Jeg tipper den er bortimot 100m høy. Alltid vanskelig å vurdere vanskelighetsgraden på avstand. Bildene er tatt litt på skrå i forhold til fjellryggen, så det er mulig det er enda brattere :? Jeg sender deg noen bilder på mail så du kan se selv.

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.