Gå til innhold
  • Bli medlem

Three Peak Challenge


Anbefalte innlegg

Dette innslaget får vel neppe FF's tinderanglere til å skjelve i buksene, men siden jeg ikke fant noe treff på dette, tenkte jeg å legge inn noen ord.

National Three Peak Challenge er en populær greie i UK, og omhandler å bestige Ben Nevis (1344, Skottland), Scafell Pike (978, England) og Snowdon (1185, Wales) på under 24 timer. En går ca. 4mil, og det er ca. 3000 høydemeter.

En SKAL kjøre i minst 10 timer, ellers regnes det ikke som "god sport". En har da 14 timer på å bestige de tre toppene. Utganspunktet er at Nevis og Scafell tar 5 timer hver, og Snowdon 4 timer. Det holder for de fleste som er i en rimelig form.

Det finnes organiserte helger hvor en kan delta, men flesteparten deltar i private lag. Jeg deltok i et privat lag helgen 16-17 Aug 2008, og selv om fjellene var de enkleste en kan tenke seg, var det temmelig moro. Det ligger en del arbeid i planleggingen, og turen skal tross alt gjennomføres uten uhell. Dess flere, dess større er utfordringen. En skal også sørge for at en ikke blir sittende fast i en trafikkork, eller har andre uhell med bilen.

Vi hadde et bra lag, med 1 sjåfør, 2 som sørget for maten og 4 som gikk turen. Vi hadde ingen uhell av noe slag, annet enn et stygt fall midt på natten, og en glohet suppekasserolle som veltet utover to personer og midtkonsollet på leiebilen. "Shit, it's in the electronics!!" ble en setning jeg neppe kommer til å glemme, da jeg så det kom røyk ut av sigarettenneren..

For oss som ikke er så opptatt av "beste tid" (og dermed må løpe) er dette et bra prosjekt. Vi brukte 21 timer og 40 minutter, noe som jeg tror er en ganske bra tid. Vi holdt et godt tempo (etter norsk standard) og skal en gjøre det mye raskere tror jeg vi snakker om tisseflasker og jogging.

Turloggen:

17:05...Start Nevis

19:10...Nevis summit

20:40...Nevis trailhead (3:40)

02:50...Start Scafell

04:40...Scafell summit

06:20...Scafell trailhead (3:30)

11:30...Start Snowdon

13:05...Snowdon summit

14:45...Snowdon trailhead (3:15)

-------

21:40

Turrapport finnes her: http://www.westcoastpeaks.com/Peaks/Scotland/3pc08.html.

post-1088-133474576622_thumb.jpg

post-1088-133474576631_thumb.jpg

post-1088-133474576637_thumb.jpg

post-1088-133474576646_thumb.jpg

post-1088-133474576653_thumb.jpg

post-1088-133474576665_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

Hei. Fin tur det der! Jeg skal til Liverpool en tur neste uke, og har egentlig ikke så mye å gjøre i tidsrommet søndag til onsdag. Vurderer å gå enten Snowdon eller Scafell Pike. Vet du noe om hvordan det er å bestige disse toppene ved å reise rundt med tog / buss? Vet at vi kan ta toget inn i Lake District, men hvor langt er det fra hvor toget stopper til der man begynner å gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Fin tur det der! Jeg skal til Liverpool en tur neste uke, og har egentlig ikke så mye å gjøre i tidsrommet søndag til onsdag. Vurderer å gå enten Snowdon eller Scafell Pike. Vet du noe om hvordan det er å bestige disse toppene ved å reise rundt med tog / buss? Vet at vi kan ta toget inn i Lake District, men hvor langt er det fra hvor toget stopper til der man begynner å gå?

Hei, jeg er på reise og så ikke innlegget ditt før nå. Skal sende en mail til mine venner der borte ang. det du spør om.

A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Fin tur det der! Jeg skal til Liverpool en tur neste uke, og har egentlig ikke så mye å gjøre i tidsrommet søndag til onsdag. Vurderer å gå enten Snowdon eller Scafell Pike. Vet du noe om hvordan det er å bestige disse toppene ved å reise rundt med tog / buss? Vet at vi kan ta toget inn i Lake District, men hvor langt er det fra hvor toget stopper til der man begynner å gå?

Jeg vet at du ikke spør etter Ben Nevis. Men la meg allikevel gi dere en rutebeskrivelse til dets Base Camp.

Ta flyet til Prestwick med Ryan Air. Deretter tog opp mot Paisley og Glasgow der man enten overnatter eller tar kveldstoget til Fort Williams.

Okke som; felles er at ved ankomst Glasgow Central Station går man de 5-10 minuttene gjennom Glasgow til Queen Street. Glasgow har fremdeles og til evig tid den samme løsningen man hadde i Oslo for 30 år siden med Østbane og Vestbane stasjonen. Dog ikke med samme distanse. Central Station og Queen Street ligger en rundt 400 meter fra hverandre.

Man kan også ta buss fra Buchanan Street som ligger rundt 700 meter og 20 vertikale metere fra Central Station. Buss er en billigere transport enn det meget behagelige toget.

Turen til Fort Williams med tog tar rundt 3 timer og er på lista over de fineste togturene i Europa. Hvis man har god tid og vil se utrolig flott tur, reiser man toget videre til Mallaig (1 time fra Fort Williams) og deretter retur igjen til Fort Williams.

Fort Williams - Mallaig er på topp 5 lista over de fineste togturene i Europa og kan sammenlignes med Flåmsbanen.

Fort Williams har noen OK Youth Hostels samt noen gode B & B. En flott by.

Dagen når Ben Nevis skal bestiges, tar man buss eller taxi inn dalen til Base Camp og gakker opp fjellet. Ben Nevis er ekstremt værutsatt så bruk Jotunheimen utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Takk.

Info rett fra UK. Usensurert... Den var adressert til meg. :wink:

-----

Snowdon:

Train Liverpool (Lime St) – Bangor:

http://www.thetrainline.com/

Takes ~2hours

Then coach/bus from Bangor – Llanberis (or pref Pen-y-Pas trailhead):

http://www.gwynedd.gov.uk/gwy_doc.asp?cat=2567&doc=13774&Language=1

This pdf:

http://www.gwynedd.gov.uk/upload/public/attachments/943/088_Aug081.pdf

(~ another 2 hours...)

To get to Scafell Pike (don’t be sloppy and leave off “Pike” when that ‘s the one intended!) seems a complete nightmare and will take the best part of a day..

Liverpool Lime St – Seascale by train (www.thetrainline again)

There seems to be a bus from there to Wasdale Head, but there are other routes which may be better..

http://www.cumbria.gov.uk/elibrary/Content/Internet/544/931/1099/3654/3879991219.pdf

(if still valid..)

Ayway, enough pointers for M to start an epic search into the british public transport system. Lykke til!

My advice: Rent a car! Right-hand drive is not so hard ...:)

Probably Niffs (Rockfax/UKClimbing) forum is worth a post, maybe someone goes and can offer a lift:

http://www.ukclimbing.com/forums/i.php?f=5

It’s climbing, but there is all sorts of friendly folk living there..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg fullforte 3 Peak Challenge i september i kuling og regn - kjempegoy!

Vi gikk opp Ben Nevis lordag morgen, opp Scafell lordag kveld i morke og begynte pa Snowdon 03.15am sondag morgen.

Fjellene er enkle, men goy a ga dem i morke og ta alle pa en gang!

Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg fullforte 3 Peak Challenge i september i kuling og regn - kjempegoy!

Vi gikk opp Ben Nevis lordag morgen, opp Scafell lordag kveld i morke og begynte pa Snowdon 03.15am sondag morgen.

Fjellene er enkle, men goy a ga dem i morke og ta alle pa en gang!

Anbefales.

Grattis :lol:

Nå nylig?

Jeg tolker det slik at dere var godt under 24t også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - under 24 timer - men vaatt og kaldt!

Skal ga Yorkshire 3 Peak challenge neste helg og haper a vaere heldigere med vaeret da... Det er Yorkshires tre hoyest fjell (hvis man kan kalle det det...) pa 12 timer. Det er over 37 kilometer a ga. Burde ga greit - klarte det pa 11.5 timer for noen ar siden og er sprekere na!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda! Fin tur.. Kanskje ikke ideelt med høydeskrekk nei. Snakket med en guide nede ved Pen-y-Pass som fortalte oss at rekorden på hele Snowdon horseshoe var på utrolige 1time 30minutter, satt i 1975. Det er kanskje noe for dere tidsjegere! Hehe. Helt syk tid.

(Fra eggen)

IMG_0185.JPG

Fant tilfeldigvis den på YT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.