Gå til innhold
  • Bli medlem

Randonne vs Slalom


wobbe

Anbefalte innlegg

Hvilke praktiske forskjeller er det på randonne-utstyr og slalom?

F.eks. nedoverkjøring i løssnø eller preparert anlegg.

Har jeg forstått det riktig at skiene er ofte de samme. Bare andre bindinger og sko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Historisk er den klassiske randonee skien lettere enn slalom.

De siste årene har det blitt en stor endring. Forskjellen mellom rando og slalom er nesten borte. Du kan selvsagt kjøpe klassiske modeller hvis du går veldig lange (og flate) turer. Men jeg hadde heller kjøpt en moderne freeride versjon. Litt tungre opp men mer moro ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har relativt kraftig randonneutstyr, og jeg merker ikke forskjell på nedkjøring med rando og vanlig slalåmutstyr som jeg hadde før. Nå skal det jo sies at skiene jeg bruker ikke er noen direkte randonneski, men heller noen lette slalåmski.

Dersom man er bevisst på vekten på utstyret når man handler kan man få relativt rett og samtidig kraftig randoutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rando er langt mer komfortabelt å gå opp med! Det er svært svært få vanlige bindinger som er like lette, og dessuten kommer rotasjonspunktet for langt fram eller nede til å gå naturlig med på sånne som Fritsci Diamir. Randosko er også laget med vekt på at man skal gå opp før man kjører ned, så de er mer behagelige til dette. Omvendt igjen er vanlige bindinger som regel langt mer solid og kontant enn rando, jeg skal ikke si noe sikkert, men har du skikkelig feite ski er jeg litt usikker på om de fleste randobindingene er barske nok. Selvfølgelig finnes det alltid unntak :shock: Feite ski som er lette finnes, slik som svært solide randobindinger og veldig lette vanlige bindinger med tilsvarende lette sko. Men sånt koster... Kanskje du heller skal tenke på hva du legger mest vekt på, og så se ann budsjettet ditt om du har råd til det utstyret som tilfredstiller dine behov? Altså: lette, feite ski med solid randobinding og gode sko blir dyrt, men er kanskje greia dersom du insisterer på å gå opp der du kjører ned. Dyrt blir også en lette vanlige bindinger med lette sko, men dersom du kjører mest i anlegg og ser på turen opp som et nødvendig onde fordi du på død og liv skal hucke ned ei sinnsyk fjellside så kanskje så er kanskje vanlige bindinger med gåfunksjon å foretrekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.