Gå til innhold
  • Bli medlem

Plohn

Aktiv medlem
  • Innlegg

    33
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

4 Neutral

Om Plohn

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. ... og så heter han altså Lars Erik og ikke Lars Eirik ... bare så det er sagt Uansett, boken anbefales så løp og kjøp - eller sitt i ro, klikk på linken og forhåndsbestill. mvh T
  2. Jeg har syklet Kystriksveien fire ganger og skal faktisk sykle den en tur til nå i sommer. Det syns jeg sier litt om hvor flotte opplevelser jeg har hatt på mine sykkelturer her langs denne veien og hvor mye denne strekningen har å tilby. En annen som har syklet Kystriksveien og som kjenner denne strekningen godt er Lars Eirik Sira og han har begått den flotte gjerning i skrive en inspirerende bok om turen. Lars Eirik er foresten også registrert som bruker her på Fjellforum og han har skrevet flere gode artikler om sykling og sykkelturer i medlemsbladet til Syklistenes Landsforening ("På sykkel" eller "Syklistene" som bladet nå heter etter navneskiftet). Kystriksveien er ca 650 km fra ende til ende, men Lars Eirik tok ikke korteste vei og hans sykkeltur langs Kystriksveien ble dermed på 1100 km. Det betyr mange opplevelser og mye å skrive om, og denne turen er det nå blitt bok av for i slutten av mai gir Lars Erik ut reiseskildringa "Langt langsomt - En sykkeltur langs Kystriksveien". Boken er en reiseskildring i tekst og bilder, samt litt reiseguide og turtips til slutt. Les mer om boka på bloggen til Lars Eirik her: http://sykkelopplevelser.wordpress.com/bokprosjekt-kystriksveien/ Det er også mulig å forhåndsbestille i nettbutikken til Kystriksveien reiseliv her: http://www.kystriksveien.no/?page=webshop&nreguser=&art_id=131 Jeg mener jo at alle bør sykle Kystriksveien minst en gang i livet og hvis du ikke gjør det, så er det din egen skyld Med vennlig hilsen Trygve http://sykkelturer.plohn.com
  3. Er det en Zippo Håndvarmer du har eller er det en annen type? Zippo Håndvarmeren brenner ikke med åpen flamme. Det er en eller annen form for katylatoreffekt som gjør at det blir utviklet varme. Katalysatoren-brenneren (eller hva man skal kalle det) på Zippo Håndvarmeren holder til ca 70 gangers bruk så må den skiftes. Det er jo den eneste delen av håndvarmeren som kan bli påvirket av drivstoffet som brukes - og den skal jo skiftes uansett etter et visst antall gangers bruk.
  4. OK - Greit å vite Da blir det å bruke lighterfuel på håndvarmeren også i framtiden.
  5. Hei, Er litt usikker på hvilken tråd jeg skal legge dette spørsmålet under. Den hører sikkert ikke til her, men i og med at spørsmålet omhandler bensin som også kan brukes på multifuel-brennere så la jeg det her. Jeg har kjøpt meg en Zippo Håndvarmer (http://www.coolstuff.no/Zippo-Handvarmer) og er i og for seg godt fornøyd med den. Nå har det seg sånn at jeg bruker renset bensin (sånn som man får kjøpt på sportsbutikker) på brenneren på turkjøkkenet mitt, og det ville da vært hendig om det også gikk ann å bruke den typen drivstoff på Zippo Håndvarmeren i stedet for Zippo Lighterfuel (som det jo står at man skal bruke). Så er spørsmålet: Er det noen som vet om man kan bruke renset bensin, av den typen som man kjøper i sportsbutikker for å bruke på multifuel-brennere, som fuel på Zippo Håndvarmeren? Vil det fungere? mvh Trygve
  6. Jeg har konstruert min egen "sammenleggbare regnvannsamler" for å samle regn til drikkevann og matlaging, da jeg ikke har funnet et tilsvarende produkt til salgs noen steder. Ideen bak produktet er at den skal henge på tarpen og samle opp regn fra denne. Trenger derfor en litt vid/bred trakt for å få samlet mest mulig av det som kommer rennende ned fra tarpen. Produktet skal også ta liten plass i sekken (enten det er ryggsekken eller sykkelveskene). Regnvannsamleren ble utviklet fordi jeg nok hadde litt for god tid sist vinter Her er en gjennomgang av opplegget: http://www.plohn.com/sykkelturer/?p=1007 På denne siden er et bilde av regnvannsamleren i bruk: http://www.plohn.com/sykkelturer/?p=2001 Noen som har noen kommentarer til forbedringer, justeringer etc. mvh Trygve http://sykkelturer.plohn.com
  7. Er det bare meg, eller var det mer aktivitet her i "sykkeldelen" av forumet før de gjorde om forumet og flyttet litt rundt på tingene? Jeg syns det har vært litt lite aktivitet her i år. Tar jeg feil? mvh Trygve http://sykkelturer.plohn.com
  8. Jeg kjøpte en Optimus no.11 explorer for noen år siden (antakeligvis for flere år siden enn det jeg tror da tiden går fort ), og jeg er i og for seg meget godt fornøyd med den. Jeg bruker den kun med renset bensin (sånn som man får kjøpt i sportsbutikker) da jeg syns det er lettest i forhold til forvarming m.m. Jeg syns brenneren er lett å bruke, den brenner stille og er lett å stille helt ned på "simring". Med Optimus Terra kjelesettet syns jeg også den fungerer fint til matlaging. Men jeg kunne gjerne tenkt meg å vite mer om denne multifuel-brenneren. Jeg har søkt en del på nett men ikke funnet så mye. Er det noen som kan fortelle meg mer om denne brenneren? Regnes det for å være en bra brenner? Hvordan er kvaliteten på den i forhold til de brennere som selges i dag? Hvilke svakheter har denne brenneren? Noe man bør passe på i forhold til vedlikehold etc? I det hele tatt all type informasjon om denne brenneren ... uansett hva det er. mvh Trygve
  9. Hei, Jeg har laget en liten minitest på feltreir (Hennessy Hammock Deep Jungle Asym Zip) og sommersovepose (Ajungilak Altitude Spring). Testen omhandler også Zippo Håndvarmer. Testen er gjort med tanke på å benytte utstyret på sykkelturer i peroden fra sen vår til tidlig høst + - . Testen ligger her (kom gjerne med kommentarer og innspill): http://www.plohn.com...elturer/?p=2001 Med vennlig hilsen Trygve
  10. De fleste dedikerte tursykler produseres med stålramme i høykvalitets stål. Det er mange grunner til at stål velges foran aluminium og karbon på dedikerte tursykler, bl.a. er stål lettere å reparere hvis det først skulle skje noe galt, men det er også mange andre grunner til at stål foretrekkes. Det at det skal være lett å reparere er også grunnen til at de fleste dedikerte tursykler er ustyrt med 26" hjul - det er verdens mest utbredte hjulstørrelse og derfor den størrelsen det er lettest å få reparert/byttet/fikset verden rundt. Et 26" hjul er også sterkere enn et større hjul og tåler mer bagasje. Filosofien om at det skal være lett å reparere er også grunnen til at de fleste dedikerte tursykler er utstyrt med v-brems i stedet for skivebrems. V-brems bremser godt nok, og den er lett å reparere og finne deler til "verden rundt". Dedikerte tursykler er laget for å sykle jorden rundt og og samtidig være så enkle som mulig å få fikset eller kjøpt reservedeler til verden rundt. Det er filosofien bak de konstruksjonen, designet og utstyrsvalget på fleste dedikerte tursykler (selv om det sikkert fins produsenter som prioritere andre ting).
  11. Tenkte bare å nevne at jeg har også en Thorn Raven Tour (som det henvises til lenger opp) og jeg kan ikke annet enn å anbefale den på det varmeste selv om jeg ikke har syklet fra Nordkapp til Sør-Afrika Har skrevet litt om den her - http://www.plohn.com/sykkelturer/?p=545 mvh T
  12. Plohn

    Kystriksveien 2012

    Ja, man må helt klart ut på øyene. På denne turen var vi på Jøa, Vikna, Leka, Vega, Herøy, Dønna, Træna og Sandhornøy. For to år siden var vi på Lovund, men på denne turen sto valget mellom Lovund og Træna - begge steder var en opplevelse og en tur verdt. Ved å øyhoppe ut dit og ta hurtigbåten inn til Stokkvågen så unngår man også Sjonfjellet og en lang tur ut og inn av fjorden Herøy og Dønna har også et eget "turistprosjekt" som heter "Ut i Øyan" - mer info her: http://www.utioyan.no/
  13. Plohn

    Kystriksveien 2012

    Hei alle sammen. Det ble jammen meg sykkeltur langs Kystriksveien i år også. Nå har jeg syklet den fire ganger på fem år og fortsatt hadde den mye nytt å by på. I år var kona også med for første gang - og hun likte det . Vi skulle skrive turblogg fra turen, og det er vi nettop blitt ferdig med. Turbloggen fra årets tur ligger her: http://www.plohn.com/sykkelturer/?page_id=952 Da håper vi at bloggen kan være med å inspirere noen til å hive seg rundt og sykle Kystrikveien i år eller til neste år - eller en eller annen gang i framtiden ... hvis du ikke sykler Kystriksveien minst en gang i livet er det din egen skyld Bloggene fra tidligere års turer ligger også på bloggen (link til turene i øvre høyre hjørne av bloggen). God tur mvh Trygve
  14. http://lindesnesnordkapp.plohn.com/
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.