Gå til innhold
  • Bli medlem

steinarh

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    10
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om steinarh

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Det er lurt å ha med en lett gassbrenner/primus. Det kan være kjekt å ha med noen få posjoner turmat for de gangene du det ikke passer med spisesteder langs løypa. Men på sykkelturer langs kysten passerer du nesten alltid en ett eller annet spisested i noe som kan ligne middagstid. På mine turer lager jeg oftest havregrøt til frokost og da er selvfølgelig kokeapparat et must. En annen vri jeg har gjort en del er å kjøpe inn en skikkelig kosemiddag, f.eks noen koteletter og en engangsgrill, og så spise restene til frokost. (Kok opp beinrestene og la de trekke over natta, så får du supp
  2. Det var sagt mye rart her ja. CO er svært giftig. Den kombinerer seg med de røde blodlegemene og setter disse ut av spill, slik at oksygentransporten stopper opp. Symptomer på forgiftning er at du blir trøtt og slapp. Du kan også bli svimmel, få hodepine og bli kvalm. Mange som har fått CO-forgiftning kan tro det er en lett influensa, eller at man bare er litt sliten. Kroppen ønsker å bli liggende å slappe av, sove litt, men det er helt feil reaksjon. Giftig konsentrasjon er svært lav. Dødlig dose over en natt er 500-1000 ppm, symptomer på forgiftning fra 50-100ppm. Til sammenligning h
  3. På ukesturer er det lurt å ta med en grønnsak (per pers) som du kan bruke til å friske opp alt av mat. En løk eller en purre i sekken eller en (oppdelt) paprika (f.eks tredd rundt sukkerboksen). Bruk som garnityr oppå smøreost, lodderogn (genialt turpålegg hvis du får tak i plastbokser, og ikke de små og tunge glassene), hardkokte egg (første dagene). Tørrfisk! Finnes ikke lettere og mer proteinrik mat. Bruk som snacks og måltidforsterker. Spaghetti nr 1. Veldig tynn spaghetti med koketid 2-3 minutter. Brekk opp og kok i buljongterninger og drikk som suppe. Tilsett grønnsaksbiter. De
  4. I fjor syklet jeg Trondheim-Ibestad (Fosen+rv17+Lofoten), med bagasje kun bakpå sykkelen. Det du får bakpå der tilsvarer en 80-liters sekk, eventuelt litt mer avhengig av hvor mye du stabler i høyden. Selvfølgelig var det trangt å få stappet inn ferske matvarer på hver handlestopp, samt ekstra utstyr som ble kjøpt inn underveis. Men egentlig bruke jeg ikke kokeapparatet i det hele tatt. Hvis du er litt fleksibel og spiser middag på det ene serverinstedet du passerer på nogenlunde riktig side av døgnet, går dette fint. For å sykle Nordnorge trenger du kun reserveproviant for en dag, og det tar
  5. Det er fortsatt i noen måneder mulig å komme til Kristiansund med ferge norøstfra fra Tustna og fortsette med ny ferge vestover mot Averøy og Atlanterhavsvegen. Den nye tunnelen til Averøy blir helt sikkert ikke lov å sykle igjennom.
  6. Jeg forstår at det går raskere igjennom Sverige med bil, men på sykkel tror jeg ikke det er tilfellet. E6en er faktisk en del kortere enn ruta du ar satt opp igjennom Sverige! Husk at du sykler ikke fort nok til å bli bremset av 60-soner. For å gi deg et sikkelig råd er det egentlig nødvendig å vite hva slags tur du skal på: - hva slags sykkel - bagasje eller "hotell" - hvor mye trening har du / hvor langt sykler du på en hel treningsdag hvis du fortsatt skal være fin neste dag. En tur igjennom Nordsverige vil fort kreve at du har mer bagasje på grunn av lengre avstand mellom
  7. I steden for å ta østsiden av Trondheimsfjorden ville jeg foreslå å ta ferga Flakk-Rørvik og sykle over Fosen. Denne ferga er gratis for syklister. Da ungår du en del ekle biter av E6. Merk at E6 mellom Trondheim og Steinkjer har mye mer trafikk enn E6 over Dovre. Dersom du vil komme raskt fram bruker du Rv720 igjennom Malm. (Veien går rett fram og det finnes omtrent ikke biler her.) Dersom du vil ha mer spennende terreng, tar du Rv715 igjennom Åfjord. (Litt mer trafikk og svingete veg, samt mer bakker.) Nord for Namsos kan du velge Rv769+Rv771. Dette er faktisk litt kortere å sy
  8. E6 har mindre trafikk over dovre enn noe annet sted i Sør-Norge. (under halvparten av trafikken sør for Dombås og nord for Oppdal/Ulsberg.) Men selv om antallet biler ikke er så stort, så kjører folk fort over fjellet, og det er fint å unngå denne vegen. RV27/29 tar deg nærmere fjellet og nasjonalparkriket i følelsen om enn kanskje ikke i kommunikasjoner, og her har du virkelig vegen for deg selv. Tror også det egentlig er lengre avstand uten butikk mellom Dombås-Oppdal enn Folldal-Oppdal. Du har dessuten en del turisthytter langs Rv27. Ned Drivdalen må du følge E6 og her er vege
  9. Disse gutta som turnerer landet med varebil kommer neppe til å stoppe et sted jeg har satt opp teltet for å sjekke om sykkelen er stjelbar. Dessuten er det ytterst sjelden jeg slår opp teltet på et sted som er synlig fra vegen når jeg er på tur. Jeg må innrømme at jeg ofte ikke engang låser sykkelen på sånne steder (noen ganger bruker jeg den til å feste barduner i, da....) Slike bander konsentrer seg naturlig nok om tettere befolkede områder, og det er mindre arbeid for dem å raide låste bakgårder enn å lete i skogen og på campingplasser. På campingplasser må det låses, for der kan
  10. Hei, Jeg er nettopp tilbake fra å ha syklet Trondheim-Nordrollnes i Troms, og kan ihvertfall fortelle om litt av vegen. Turen min gikk Ferga (Flakk-Rørvik) til Fosen, riksveg 720+riksveg 17 til Namsos, via riksveg 769+771, tilbake til riksveg 17, via Vega. Via Vassdalsvik for å unngå Svartistunellen. Hurtigruta Ørnes-Stamsund, og virring rundt i Lofoten før jeg fortsatte inn E10, ferge til Kaljord, riksveg 822+83 til Harstad... Flott tur. Nydelig vær. 10 ferger. 1 stopp med Hurtigbåt (Tidligere ferge Nesna-Stokkvågen, unngår noen tunneler). Hviledag på Hurtigruta. Egentlig en ko
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.