Gå til innhold

steinarh

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    10
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om steinarh

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Det er lurt å ha med en lett gassbrenner/primus. Det kan være kjekt å ha med noen få posjoner turmat for de gangene du det ikke passer med spisesteder langs løypa. Men på sykkelturer langs kysten passerer du nesten alltid en ett eller annet spisested i noe som kan ligne middagstid. På mine turer lager jeg oftest havregrøt til frokost og da er selvfølgelig kokeapparat et must. En annen vri jeg har gjort en del er å kjøpe inn en skikkelig kosemiddag, f.eks noen koteletter og en engangsgrill, og så spise restene til frokost. (Kok opp beinrestene og la de trekke over natta, så får du suppe av middagsrestene til frokost.) Det er bare fantasien som setter grenser. Det er ikke noe problem å ha ferksvarer i sykkelveska en dag eller to, og det er sjelden mer enn 2-3 timer mellom hver butikk/kafe/whatever, men pass opp for søndager og fjelloverganger. Hvis det er varmt og sol, er det lurt å samle maten i en veske og holde denne fuktig på utsida -> nesten kjøleskap. Jeg foretrekker derfor sykkelvesker som holder på litt vann på utsida til dette. Alternativt kan du bruke et tøystykke. Når det gjelder rute vil jeg anbefale å holde deg nær kysten og ta flest mulig ferger. Ferger gjør syklister glade: Treffe folk, spise is, strekke på beina. Mens bilister blir stressa av fergekjøing er det bare supert for syklister å kunne slippe forbi hele bilkøen på en gang. Tilsvarende er veier uten midtstripe bare kos, fordi det er mindre trafikk og bilene som skal forbi legger seg mye oftere helt ut på andre siden. Ellers må du passe deg på å holde deg godt inne på veien selv slik at du ikke blir presset ut i grøfta, og ha en trygg og fin tur!
  2. Det var sagt mye rart her ja. CO er svært giftig. Den kombinerer seg med de røde blodlegemene og setter disse ut av spill, slik at oksygentransporten stopper opp. Symptomer på forgiftning er at du blir trøtt og slapp. Du kan også bli svimmel, få hodepine og bli kvalm. Mange som har fått CO-forgiftning kan tro det er en lett influensa, eller at man bare er litt sliten. Kroppen ønsker å bli liggende å slappe av, sove litt, men det er helt feil reaksjon. Giftig konsentrasjon er svært lav. Dødlig dose over en natt er 500-1000 ppm, symptomer på forgiftning fra 50-100ppm. Til sammenligning har røyken fra en typisk vedovn 5000ppm CO. Jeg vil tro Bushbuddyen kan være sammenlignbar med dette. En gasskomfyr til innendørsbruk skal ha under 50ppm, men multifuelapparater kan komme langt over dette når de brukes med kjele [1]. Dårlig forbrenning gir langt høyere konsentrasjoner. Ulmebrann, f.eks inne i trekull kan være spesielt farlig. CO er litt lettere enn Oksygen, men vekta er svært lik og den vil i praksis blande seg godt med luft på samme temperatur. CO2 er ikke giftig, men fortrenger Oksygen fra lufta. CO2 er tyngre enn de vanligste bestandelene i lufta, men det skal likevel mye til å få et "lag" av CO2 nederst i et telt. Det som i praksis skjer er at O2 blir brukt opp og erstattet med CO2. Når Oksygentrykket er nede på Everestnivå, sliter de aller fleste. I tillegg til at du sliter, sliter bålet. Mindre oksygentilgang gjør at forbrenningen blir dårligere og CO-produksjonen skyter i været. Denne årsaksammenhengen; dårlig ventilert forbrenning -> mye CO2 -> mindre O2 -> mer CO -> forgiftning -> søvn -> død, er det typiske kullosforgiftningsscenarioet. Måten å unngå CO-forgifning på er å ha nok ventilasjon, i form av en pipe som drar ut avgassene. Lavo med åpen topp funker også, men et bål i lavo kan gi konsentrasjoner over det som vil være lovlig i et bolighus eller på arbeid. Telt uten pipeeffekt er en tikkende bombe, ikke fyr bål her, kun primus i korte perioder når du passer godt på. SÅ IKKE BRUK BUSHBUDDY I ET TELT UTEN PIPE ELLER ÅPEN TOPP. [1] En tidligere tråd har referert til denne undersøkelsen av noen få kokeapparater: http://rapporter.ffi.no/rapporter/97/04713.pdf
  3. På ukesturer er det lurt å ta med en grønnsak (per pers) som du kan bruke til å friske opp alt av mat. En løk eller en purre i sekken eller en (oppdelt) paprika (f.eks tredd rundt sukkerboksen). Bruk som garnityr oppå smøreost, lodderogn (genialt turpålegg hvis du får tak i plastbokser, og ikke de små og tunge glassene), hardkokte egg (første dagene). Tørrfisk! Finnes ikke lettere og mer proteinrik mat. Bruk som snacks og måltidforsterker. Spaghetti nr 1. Veldig tynn spaghetti med koketid 2-3 minutter. Brekk opp og kok i buljongterninger og drikk som suppe. Tilsett grønnsaksbiter. Dette ble bejublet festmåltid en gang jeg gikk på Svalbard sammen med noen utlendinger. Du koke te av granbar eller einer som så brukes som basis for matlaging som over. Godt og rikt på C-vitamin. Bruk det du finner av bær. Sopp hvis du er sikker. Jeg skulle gjerne hatt en (liten) bok som forteller om hva som kan brukes til mat/krydder av vanlige planter i fjellet. (ikke bare sopp og kulturlandsskapsurter...) Det er også en myrplante som jeg har brukt, for å gi litt smak og knaskeverdi til maten, men vet ikke var de heter. Poenget er å sprite opp maten med ferske bær i havregrøten og en ekstra grønnsaksbit oppi real-posen. Det er ikke veldig mye som skal til, og bruk det du finner. Fjellurt på Røros lager noe de kaller Turkrydder (tørket purre og diverse smaksforsterkende urter) Dette kan brukes til alt og er lett og godt, anbefales. Finnes i velassorterte matbutikker.
  4. I fjor syklet jeg Trondheim-Ibestad (Fosen+rv17+Lofoten), med bagasje kun bakpå sykkelen. Det du får bakpå der tilsvarer en 80-liters sekk, eventuelt litt mer avhengig av hvor mye du stabler i høyden. Selvfølgelig var det trangt å få stappet inn ferske matvarer på hver handlestopp, samt ekstra utstyr som ble kjøpt inn underveis. Men egentlig bruke jeg ikke kokeapparatet i det hele tatt. Hvis du er litt fleksibel og spiser middag på det ene serverinstedet du passerer på nogenlunde riktig side av døgnet, går dette fint. For å sykle Nordnorge trenger du kun reserveproviant for en dag, og det tar ikke nevneverdig plass. I år syklet jeg rundt på Island, og kjøpte meg en extrawheel-henger. Dette var nok en tabbe, ikke pga hengeren i seg selv, men fordi den effektivt doblet lastekapasiteten. (Brukt til gåtur-utrustning (ryggsekk, fjellsko, mer skallbekledning, turmat.), mer selvforsyning, mer klær enn strengt tatt nødvendig, mer "byklær" og luksus.) Resultatet blir mye tyngre i motbakker, større vindfang, og lettere å sette seg fast. (Selv med 15-20kilo på sykkelen er det geit å løfte den over hindre i terrenget når stien du fulgte ikke var helt optimal likevel, med henger er dette mye, mye mer knot. Spesielt ille var alle vadestedene da de lave sideveskene til extrawheel satte seg fast i steiner på bunnen.) Resultatet var mye kortere dagsetapper og sammen med litt andre problemer med sykkelen, en amputert tur i forhold til ambisjonene. Og det var omtrent like vanskelig å stappe inn ferske matvarer uten for mye klemming, og lengre tid å pakke sykkelen hver gang man bryter leir. Konklusjonen min er et på lengre sykkelturer, så er det (nesten) like viktig som på lengre fjellturer å pakke lett og lite. For _meg_ så er det å ha begrenset plass et av de viktigste virkemidlene for å få til dette. (Men jeg går altså på 5dagerstur alene med telt i 60L sekk, og har relativt lett utstyr - når jeg begrenser meg til å kun ta med det.)
  5. Det er fortsatt i noen måneder mulig å komme til Kristiansund med ferge norøstfra fra Tustna og fortsette med ny ferge vestover mot Averøy og Atlanterhavsvegen. Den nye tunnelen til Averøy blir helt sikkert ikke lov å sykle igjennom.
  6. Jeg forstår at det går raskere igjennom Sverige med bil, men på sykkel tror jeg ikke det er tilfellet. E6en er faktisk en del kortere enn ruta du ar satt opp igjennom Sverige! Husk at du sykler ikke fort nok til å bli bremset av 60-soner. For å gi deg et sikkelig råd er det egentlig nødvendig å vite hva slags tur du skal på: - hva slags sykkel - bagasje eller "hotell" - hvor mye trening har du / hvor langt sykler du på en hel treningsdag hvis du fortsatt skal være fin neste dag. En tur igjennom Nordsverige vil fort kreve at du har mer bagasje på grunn av lengre avstand mellom steder å spise, handle og overnatte. (Hvis du ikke sykler 30-milsdager) (En normal dagsetappe for "vanlige folk" på lange sykkelturer med mye oppakning er 10mil per dag. 30mil flere dager på rad, på racersykkel uten bagasje, er ofte mulig for de som sykler styrkeprøven.) Basert på 10mils-dager, justert for min erfaring med fjell og ferger, vil jeg anslå: -ruta di igjennom Sverige til 15 dager -E6 til 12-13 dager. -Kystriksvegen + E6(nord for fauske) til 15 dager. -Kystriksvegen + lofoten og ytterveger i Troms til 17-18 dager (forutsetter at du planlegger sånn nogenlunde i forhold til de lange fergene Bodø-Moskenes og Andenes-Gryllefjord.)
  7. I steden for å ta østsiden av Trondheimsfjorden ville jeg foreslå å ta ferga Flakk-Rørvik og sykle over Fosen. Denne ferga er gratis for syklister. Da ungår du en del ekle biter av E6. Merk at E6 mellom Trondheim og Steinkjer har mye mer trafikk enn E6 over Dovre. Dersom du vil komme raskt fram bruker du Rv720 igjennom Malm. (Veien går rett fram og det finnes omtrent ikke biler her.) Dersom du vil ha mer spennende terreng, tar du Rv715 igjennom Åfjord. (Litt mer trafikk og svingete veg, samt mer bakker.) Nord for Namsos kan du velge Rv769+Rv771. Dette er faktisk litt kortere å sykle enn Rv17, men du får en ekstra ferge. Du har lagt inn E6 langs østsiden av Mjøsa. Denne har _svært_ mye trafikk, og stedvis ingen alternativveg. Jeg tror det er bedre å sykle via Gjøvik på vestsiden av Mjøsa. Du har også lagt in Omkjøringsvegen igjennom Trondheim og E6 igjennom Melhus sør for Trondheim. Disse er motorveg og forbudt for syklister. Det finnes alternative veger.
  8. E6 har mindre trafikk over dovre enn noe annet sted i Sør-Norge. (under halvparten av trafikken sør for Dombås og nord for Oppdal/Ulsberg.) Men selv om antallet biler ikke er så stort, så kjører folk fort over fjellet, og det er fint å unngå denne vegen. RV27/29 tar deg nærmere fjellet og nasjonalparkriket i følelsen om enn kanskje ikke i kommunikasjoner, og her har du virkelig vegen for deg selv. Tror også det egentlig er lengre avstand uten butikk mellom Dombås-Oppdal enn Folldal-Oppdal. Du har dessuten en del turisthytter langs Rv27. Ned Drivdalen må du følge E6 og her er vegen litt mer svingete og uoversiktlig enn over fjellet. De driver med å utvide vegen flere steder til ekstra krabbefelt/forbikjøringsfelt i andre retningen, samt retter ut noen svinger, så se oppfor vegarbeid. Uansett klarer du nok fint å holde 40+ km/t hele nedfarten, selv med MTB.
  9. Disse gutta som turnerer landet med varebil kommer neppe til å stoppe et sted jeg har satt opp teltet for å sjekke om sykkelen er stjelbar. Dessuten er det ytterst sjelden jeg slår opp teltet på et sted som er synlig fra vegen når jeg er på tur. Jeg må innrømme at jeg ofte ikke engang låser sykkelen på sånne steder (noen ganger bruker jeg den til å feste barduner i, da....) Slike bander konsentrer seg naturlig nok om tettere befolkede områder, og det er mindre arbeid for dem å raide låste bakgårder enn å lete i skogen og på campingplasser. På campingplasser må det låses, for der kan det være fare for brukstyverier. Jeg er ihvertfall mest bekymret for telt og innhold i sykkelvesker når jeg låser sykkelen i en by for å handle, men har aldri fått noe stjålet. Tar med meg styreveska som inneholder kamera, gps, mobil, penger, osv.
  10. Hei, Jeg er nettopp tilbake fra å ha syklet Trondheim-Nordrollnes i Troms, og kan ihvertfall fortelle om litt av vegen. Turen min gikk Ferga (Flakk-Rørvik) til Fosen, riksveg 720+riksveg 17 til Namsos, via riksveg 769+771, tilbake til riksveg 17, via Vega. Via Vassdalsvik for å unngå Svartistunellen. Hurtigruta Ørnes-Stamsund, og virring rundt i Lofoten før jeg fortsatte inn E10, ferge til Kaljord, riksveg 822+83 til Harstad... Flott tur. Nydelig vær. 10 ferger. 1 stopp med Hurtigbåt (Tidligere ferge Nesna-Stokkvågen, unngår noen tunneler). Hviledag på Hurtigruta. Egentlig en kosetur. For avvekslingens del ble det tid til daglige badepauser, dresinsykling i Namsos og innsamling av GPS-tracks av småveger for openstreetmap.org, derfor blir det litt vanskelig å si nøyaktig hvor lang tid jeg har brukt på fremdrift. (GPSen klokket inn ca 100km per dag i snitt, men den var jo med hele tiden.) Trikset er å velge de vegene med litt mindre trafikk. Der du vil følge korte stykker med tyngre trafikkerte veger, kan det være en ide å passe inn disse etappene på kvelden, da det er mindre trafikk. Flere steder kunne jeg sykle en time uten å møte en bil på vegen. (En tysker jeg møtte hadde tilogmed syklet Svartistunellen på kvelden.) Det eneste aberet med mindre trafikkerte veger er at det er tilsvarende langt mellom, bensinstasjoner butikker, kafeer og campingplasser. Jeg fikk god bruk for kokeapparat, real turmat og havregryn+tørrmelk, selvom cafe + fersk frukt og grønt var førstevalget for denne turen. (Likevel er nok kokeapparat det første jeg hadde lagt igjen for å redusere pakkvolum. 50l+8l er ikke allverden.) Fergeruter er et must på de litt sære fergene, men dette får du på ferger og turistkontor på vegen. På selve rv17 er dessuten fergene nogenlunde siviliserte, med maks 2timer ventetid i turistsesongen. Steinar
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.