Gå til innhold
  • Bli medlem

Høgvaglbreen (sprekker)


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

På Bergtatt og endel andre steder står det at Høgvaglbreen har lite sprekker.

Vi opplevde det motsatte på søndag. På den siste biten fra nord og inn mot skaret mellom Midtre og Vestre Høgvagltind måtte vi krysse ca 10 temmelig stooore sprekker. Vi var veldig overrasket over det.

Så nå er alle som tenker på å krysse denne breen på snøføre sommerstid advart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig i at Høgvaglbreen er stygg under snøen. Stol aldri på andres rapporter, vær forberedt på å snu eller velge andre løsninger når du kommer dit og oppdager at virkeligheten er en annen enn hva Google fant ut for deg.

Har forresten noen på forumet forsøkt å gå ned ryggen øst/nordøstover fra "søndre" Høgvaglen (2015) mot Langvatnet? Jeg pyset ut på dette en gang fordi det så ut til å være noen gufne sva lenger ned og har lurt mye på dette i ettertid.

ciao bella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breer er dynamiske av natur, og man kan selfølgelig ikke stole på en turrapport 5-10 år tilbake.

Hvorfor ikke gå via Vestre, det er da ikke lange omveien. Jeg var der i sommer og fant det helt unødvendig å gå via breen. Dessuten er utsikten fra Vestre mye flottere enn fra Midtre. Bonus godt nok for 100hm ekstra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er det ingen av dere som skjønner egenverdien av å gå på bre? Hallo?? Hørt om bretur? Å gå på bre er som regel ti ganger finere enn å herje i steinrøys eller på sva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er det noen som ikke vet det da? Temaet for denne tråden er jo uansett bre. Jeg vet utmerket godt at man kan gå de toppene uten brepassasje, poenget var å advare eventuelle som faktisk tenkte å gå på breen, uavhengig om de skulle opp på topper.

Lyngve har forresten en irriterende tone i innlegget sitt.

For å svare han, så fant vi det unødvendig å gå over vesttoppen når man kunne gå på den slake men likevel dramatiske breen. For oss var det en flott og spennende opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espens spørsmål er altså "er det noen som ikke vet det da".

Svaret er: "Jada, det er nok ganske mange som ikke vet det".

Jeg vil tro at en rask rundspørring i Jotunheimen med teamet "Er Vestre Høgvagltind tilgjengelig uten brepassasje ?" vil avsløre et stort flertall av "hæ" og en og annen "Vestre, hva da ?".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis du tar rundspørringen hos de som leser disse innleggene på Fjellforum, så tror jeg du får et ganske annet resultat. Det er skrevet sikkert hundre steder på nett og i bøker hvor du kan gå. Ellers er det bare å ta en kikk på kartet.

Uansett var jo temaet for denne tråden bresprekker, og ikke hvor fint det er å gå på fjellrygger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.