Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjelesot


hasel

Anbefalte innlegg

Den ‎11‎.‎03‎.‎2013 at 12.08, hasel skrev:

Hvordan fjerner jeg et seigt sot(?) belegg som dannes utenpå kjelen?

 

Tørr sot er relativt greit å fjerne, men den seige varianten er verre å hanskes med.

 

Er det dårlig forbrenning (f.eks. for kort avstand mellom ved og kjelebunn, ca. 6 mm) som gir seigt belegg? Jeg bruker tørr ved som brensel i en hjemmesnekret, mikro liten, sammenleggbar "vedovn" (netting bunn og 4 sider av 0,9 mm. rustfri tråd, åpen topp). Ovnen og vedbrenselet får plass in en 16,5x9x6,5 cm. al. lommekjele (matboks fra Trangia).

Hasel

Har du et bilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har jeg tydelig vis svart på en gang før, men her kommer litt mer.

Det sotet, eller tjærebelegget som du får på kjelene dine er nok det same som dannes i pipa på hus når huseier fyrer i ovnen med for lite trekk. I gamle dager var det vanlig å redusere trekken på ovnen til et minimum for at veden skulle vare lenger, men det som da skjedde var at det ble en ufullstendig forbrenning av gassene i veden og det la seg et tjærebelegg inne i pipa som hadde en lei tendens til å ta fyr hvis det ble fyrt litt kraftig i ovnen. (Pipebrann.) http://pipeeksperten.no/pipebrann/ 

Når det legger seg et sånn tjærebelegg (beksot) på kjelene dine så er det enten fordi veden ikke er tørr nok eller at du har en dårlig forbrenning. Dette skjer når det er for dårlig trekk, lufttilgang, i brennkammeret på ovnen. Det kan også tenkes at kjelen står for nært veden slik at du ikke har en god forbrenning før flammene evt. kommer over kjelen.

Prøv å gi ovnen mer trekk og gjerne også flytt kjelen litt høyere opp.

Kjelesotet kan du fjerne medf.eks. heptan / plasterfjerner som du får kjøpt på apoteket eller du kan forsøke med White spirit. Det som blir igjen kan du fjerne med "Svint", stålull med såpe. Hvis du har kjeler av rustfritt stål så kan du sette dem i varmt vann med en god slump maskinvaskepulver. Det pleier å gjøre susen, men ikke gjør dette med kjeler av aluminium. Oppløsningen er sterkt alkalisk (lut) og tærer på aluminiumen.

I gamle dager, og spesielt i seilskutetiden så ble tjære brukt til å impregnere båter, fiskegarn og tauverk med, og var en kostbar og ettertraktet vare. Tjæren ble laget ved at man brente furu (tyri) i en "Tjæremile". Veden ble brent på en slik måte at det ikke kom nok oksygen inn til forbrenningen, men temperaturen skulle være så høy at tjæren kokte ut av trevirket.

http://www.wikiwand.com/no/Tjæremile

http://www.bakkeslett.no/tjeremile/TjereStartSide.htm 

En sommer var jeg med Norsk Sjøfartsmuseum  og grov ut et skipsvrak på Skarvøy, Sandøyhamn, utenfor  Farsund og i det vraket fant vi to tønner med tjære. Den ene var ødelagt og tjæren griset til både dykkerutstyr og andre ting den kom i kontakt med, men den andre tønna var hel og ble tatt opp. Jeg har enda en liten flaske med tjære fra denne utgravningen.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.