Gå til innhold
  • Bli medlem

Edelweiss klatretau - oslosportslager superpris


madsemann

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest litt i brosjyren som fulgte med mammut tauet mitt virker det rart at såpass mange har opplevd at strømpen løsner. I følge mammut skjer "sheat slippage" så godt som aldri på moderne klatretau.

De beskriver en test hvor de drar et par meter av tauet gjennom to ståltromler, og at tauet ikke blir godkjent hvis strømpen forskyver seg mer enn 20 mm. Dette høres jo bra ut. Men hvis de drar gjennom 3 m tau og tillater 20 mm forskyvning av strømpen, vil vel det si at man kan forvente (20*20 = 400) at strømpen kan forskyve seg 40 cm på et 60m tau.

Så da skjer det kanskje ofte likevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 1 måned senere...

Jeg prøvde framgangsmåten fra PTG`s link:

http://www.bealplanet.com/portail-2006/index.php?page=entretenir_corde〈=us#

Siden jeg ville unngå å klippe opp begge ender av tauet, startet jeg å skyve løs strømpe ca 20 meter fra den ene enden i retning den andre enden. Jeg skjøv altså ca 40m. Det var ganske tungt å skyve og en del av det jeg skjøv har nok dratt seg tilbake. Da jeg klippet av enden hadde jeg ca 30 cm løs strømpe. Jeg gjentok skyvingen og fikk ca 10 cm til med løs strømpe å dra av. Å forsegle med en varm kniv fikk jeg ikke til da det virket som kniven ikke var varm nok etter å ha blitt varmet med en vanlig gasslighter. Jeg forseglet ved å smelte enden direkte over lighteren hvilket har holdt. Tauet ble mye bedre og virket fastere etter "restaureringen".

Etter ca 10 klatreøkter var strømpen igjen merkbart løs og virket overflødig. Jeg gjentok framgangsmåten og fikk fjernet ca 40cm løs strømpe.

For å slippe å skyve strømpen og for å slippe at strømpen drar seg tilbake, tror jeg det vil være bedre å bare klippe opp den ene enden, skyve de siste 5 meter slik at man får tak i en liten stump av strømpen, knyte fast den andre enden av tauet, strekke ut hele tauet og dra i strømpentampen slik at man får strammet opp hele strømpen på en gang før man klipper av det overflødige og forsegler.

Flere som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.