Gå til innhold
  • Bli medlem

Geiranger


Sisher

Anbefalte innlegg

Tenkte å ta turen til Geiranger i sommer, og bruke endel tid på dagsturer i og rundt området der.

Noen som har gjort det? Og som kan anbefale noen topper? (evnt andre ting å se/gjør)...

Har sett bilder derifra og må si det ser aldeles nydelig ut :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva vil du oppleve? Innenfor en times biltur fra Geiranger kan du velge mellom et enormt antall toppturer. Du har f.eks Romsdalen/Trollstigen-området, Stryn mv, Sunnmørsalpane og Tafjordfjella innenfor kort avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil oppleve naturen, utsikt. Få kjenne at en jobber/svetter litt uten at det slår meg helt ut.

Ønsker meg gåtur (alà månafossen/prekestolen).....kan være litt bratt, men overkommelig for en nybegynner :oops:

Kano eller kajakkutleie er det visst også i Geiranger.......så da må jeg jo prøve det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Valldal har du raftingmuligheter også.

Nå vet jeg ikke hvor lang Prekestolen-turen er...

Etter Geirangerbesøket ville jeg tatt turen enten til området rundt Åndalsnes eller i retning Hjørundfjorden. To-tre greie forslag:

Åndalsnes, jeg har ikke vært på Blånebba selv (ennå) men har sett bilder der i fra. Utsikt mot Romsdalen, Trolltindane, Romsdalshorn og Vengetindane ++. Fra Geiranger får du med deg Trollstingen på veien.

Hjørundfjorden, kjedelig forslag men en utsikt du ikke glemmer om du har klart vær og god sikt. Slogen. Folksomt på fine sommerdager, tunge 1500 høydemeter fra Øye. Da får du også med deg Norangsdalen. Start tidlig så slipper du mye av trafikken. Det er litt enkel klyving de siste meterne. Kan splitte turen på to dager og overnatte på Patchellhytta, da er det greit å gå fra Liasætra/Stranda også. I tilfelle ei bedagelig affære, 2t gange til Patchellhytta, 750 høydemeter fra hytta til toppen. Du kan selvfølgelig ta det som dagstur også fra Liasætra.

Vil du gå kortere men likevel ha god fjordutsikt kan du prøve Saksa fra Urke. Utsikt mot fjord og fjell, men siden fjellet er lavere enn mye av omgivelsene får du ikke så veldig lang utsikt. Uansett er de nære omgivelsene MER en nok å fordøye...

Holder du deg på Sunnmøre får du beste kombinasjonen av fjord og fjell. Geirangerfjorden, Synnylvsfjorden/Storfjorden, Norddalsfjorden/Tafjorden, Hjørundfjorden/Norangsfjorden.

Har selvfølgelig en haug med forslag utover dette, men akkurat nå så skal jeg til å binge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Vil du ha fine turer fra Geiranger uten å gå på topper, vil jeg blant annet anbefale Gomsdalen. Stien starter fra Ørnesvingen. Du går i en fjellskråning over loddrette stup mot fjorden. Fra Gomsdalen kan du for øvrig bestige det over 1600 m høye Geitfjellet. En annen fin tur er å gå ut til hyllegården Skageflå. Start fra Homlung. Et luftig punkt med oppspent vaier under nedstigningen til gården. Når du er der, bør du få med deg stien som går ned til fjorden.

Ellers kan du leie båt (påhengsmotor) eller få sightseeingbåten til å sette deg i land under en annen hyllegård, Knivsflå. Fra gården går det en sti videre opp til seteren. Her kommer du i nærkontakt med fossefallene, De syv søstre.

En skikkelig topptur får du ved å kjøre opp Ørneveien til Grandesetra og gå på den høyeste av Skårene på over 1800 m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geiranger er Norges største turistfelle - bare så det er sagt.

Jeg vil anbefale turen opp til Grinddalssetra som ligger vakkert til høyt over bygda, finsti opp hit. Herfra kan du eventuelt fortsette innover dalen til Blåfjellet som er høyeste fjell i Stranda kommune, Såthornet eller andre større og mindre knauser i området. Litt mer info om den turen får du her: http://www.wwv.no/norwegian.asp?subpage=6&KommuneId=282

Fjellstien over til gården Skageflå er også en også en opplevelse sies det. Gården kan også nås fra fjorden, men da kreves båtskyss. Tar du turen, så kan du med andre ord ha forskjellig rute frem og tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.