Gå til innhold
  • Bli medlem

Vestre Leirungstind 03.06.2007


oyvindbr

Anbefalte innlegg

Jammen ble det en flott vårskitur i år også, på overtid!
Har ikke hatt anledning mens de flotte godværshelgene satte sitt preg på april, og det ante meg at mai skulle bli skadelidende akkurat som i 2005. Når jeg er pessimist får jeg som regel rett, og siden jeg har begynt å jobbe igjen kunne jeg ikke ty til de eventuelle godværsdagene i midtuka.
Var på tur i Sogn ei uke i forveien for å ta en nattbestigning av Stølsmaradalstind for å friske opp gamle minner fra studietida, men måtte snu på 1300 meters høyde på Gravdalsryggen pga tiltagende snø. Ble en fin tur på Tugga i Sogndalsdalen den søndagen, og jeg så for meg at Jotunheimen fikk vente til juli. Men kompisen på Ål fikk overtalt meg til et nytt forsøk, og på lørdag kjørte vi mot Valdresflya. Der ble det kolonnekjøring pga maraton, så vi kom ikke i gang før rundt 11.30.

Med blytunge sekker, kanskje opp mot 30 kg gikk det smått innover fra Vargbakkan og innover mot Leirungsdalen. Vi slo leir på en flott og bar avsats på ca 1600 meter med Leirungsbreen midt i mot på motsatt side av dalen. Slappet av en stund før vi gikk videre med lette sekker opp mot Austre Leirungstind. Der var det som alltid flott selv om himmelen stort sett var hvit. Man kunne iallefall se alt, og Store Knutsholstind var akkurat det blikkfanget jeg husket fra de to forrige gangene. Videre gikk vi bortom Skarvflyløyfttind, men droppa Skarvflytindane fordi klokka var over 8 på kvelden. Slet oss opp på Austre igjen og kom oss ned til teltet, for min egen del ved hjelp av alt annet enn imponerende skiferdigheter. Men det er nå oppoverturen som er prestisje for meg da...

Dagen etter var det uholdbart å bli værende i teltet særlig lenge pga den intense varmen. Alt lyset fikk oss til å forstå at det som helst skulle skje faktisk var i ferd med å skje. Synet av Leirungsbreen og Kalvehøgdamassivet badet i sol fra tinærmet skyfri himmel gjorde meg ekstatisk! Bare noen dumme gjenstridige skysystemer over Kvitskartind hang igjen, men de tok til fornuft og løste seg gradvis opp. På veien innover dalen så vi både hare og lemen, og sola steika så voldsomt at det gjorde vondt.Men formen var ok og snart var vi ved foten av godtoppen sjøl. Eggen oppover fra Svartdalsbandet er lenge en ganske artig sak, men det blir betraktelig mer alvor etterhvert. For en som er klønete kan tvilen gnage sterkt, særlig med sekk som prøver å dytte ved hjelp av berget i overkant. Trengte en håndsrekning fra kompisen på en plass hvor jeg ikke stolte helt på takene, men da jeg litt senere hørte han si "sjå her ja" med Skremmern-stemme skjønte jeg at bestigninga var i boks.

Det er noe helt magisk med de første sekundene på en topp i knallvær når man skal suge inn alle de fantastiske synsinntrykka. Etterpå blir man mest opptatt av å sole seg og slappe av med søplemat og drikke, for så å fokusere på bestemte deler av utsikten om gangen. Jeg følte uansett en enorm takknemlighet og lettelse over at det også i år ble en vellykka vårskitur i Jotunheimen. To klatrere vi traff på toppen var også enige i at det var finere nå enn det vil bli utover sommeren på grunn av all den dekorative snøen.

Er usikker på hvilken av Leirungstindene som har flottest utsikt, men utafor Hurrungane har jeg aldri hatt det flottere enn på de to. Får muligens litt dårlig samvittighet overfor Saksa og Bukkehø av den påstanden, men men... Surtningssui og Heillstuguryggen har jeg enda ikke vært på.

Resten av turen var på en måte en sørgelig affære. Måtte ta farvel med kompisen som hadde 2 ekstra fridager og dermed kunne unne seg to nye døgn på vår til de grader paradisiske leirplass i Leirungsdalen. Hører fortsatt for meg suset fra sval vind og klukkende bekker mens man trår på mose og svaberg og smiler om kapp med den steikende sola. Kompisen skulle ta både Leirungskampen og Skarvflytindane pluss Tjørnholstind viste det seg. Jeg derimot måtte ta den lange veien til bilen som jeg nådde rundt halv 12 om kvelden. Det hele var til å grine av. Da var det bare å kjøre på til Drammen og råne rundt etter en åpen bensinstasjon hvor det var mulig å få tak i haugevis av iskaffe. Like greit å vente med søvn til etter arbeidstid. Men på jobb skulle det for all del være avdelingsmøte så all min søvnmangel kunne avsløres overfor alle andre. Ble stadig fraværende og kvapp til av flimrende øyne mens hodet rista. Uansett kunne jeg ikke angre, for Vestre Leirungstind reddet sommeren på det turmessige plan for meg. For en fantastisk herlig topp!! :)

Men jeg må bli flinkere i bruken av kameraet... :D

post-634-133474470227_thumb.jpg

post-634-133474470231_thumb.jpg

post-634-133474470236_thumb.jpg

post-634-13347447024_thumb.jpg

post-634-133474470245_thumb.jpg

post-634-133474470252_thumb.jpg

post-634-133474470299_thumb.jpg

post-634-133474470304_thumb.jpg

post-634-133474470308_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott tur oyvindbr, og fine bilder!

Jeg syns nå dyktige fjellfolk er "hakket vassere;)" enn pixels og data/kamerafolk jeg da;)

(Det er jo snart ikke en faens turrapport her, uten at den forb... billed/kameravinkling skal tas opp:( )

Du er jo egentlig programforpliktet (Sogndal) til å flagge Hurrungane forståelig nok, men personlig syns jeg kanskje store Rauddalstinden (2157) er blant utsiktsfavorittene inkl Surtningsui mfl.. (har ikke vært på Gjertvasstind ennå).

Men hva i all verden hadde du i sekken på nærmere 30kg? (mye godsaker;))

Forøvrig må det jo være bedre med søvnige fjelløyne, enn gærne promilleøyne på avdelingsmøtet;)

Flott tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med deg Bjarne, bildene skulle vært større! Jeg har enda ikke gode nok kunnskaper, og prøver og feiler litt innen Photoshop. Ønsker at jeg en dag blir like flink som bl.a. Morten og ikke minst eaa, for de er i stand til å ta bilder som får fram det man faktisk opplevde.

Kanskje kompisen kan legge inn noen flere bilder fra turen, han er per i dag mye dyktigere enn meg :D

I tillegg er det en ide for meg å skifte fra portrett til landskap på kameraet...

Takk for at du likte bildene Håvard :) Er jo flotte motiver som gir fine bilder uansett.

Veide ikke sekken, men presset jeg følte på skuldrene og slitet den framkalte får meg til å tro at den var nærmere 30. Har jo bært endel tunge sekker hjemme på skauen bare for å etterligne Lars Monsen. I skauen er det lettere å bære tungt enn i alpine strøk. Men bør egentlig snart kutte ut det tullet, man bryter jo bare ned ryggen på sikt. Har hørt historier om prolaps pga ekstrem sekkebæring, så nå modererer jeg meg. Men på en tur som denne var jeg usikker på tilgangen til åpne bekker, så jeg hadde med meg haugevis av vannflasker pluss en juicekartong. I tillegg blir det mye godsaker, liten tvil om det :) Telt og masse klær, sannsynligvis altfor mange klær, drar også opp vekta. Vi fikk iallefall en aldri så liten knekk på turens første etappe, men etter å ha hvilt ut på teltplassen var formen ok med kun 5-6 kilo å bære på opp mot toppen.

Dagen etter var nok sekken tyngre enn det, men ikke verre enn 10-12 kilo tror jeg. Er viktig å kose seg med mat og drikke på tur :)

Hurrungane ble jeg helt forelska i da jeg i et turheftevedlegg i Fjell & Vidde sommeren 1993 så et bilde av de sett fra området rundt Morkaskaret i Årdalsfjella. Synes også at utsikten på toppene jeg har vært på der er den mest spektakulære og elegante. Men det som skal sies er at resten av Jotunheimen blir liggende litt langt unna som en forholdsvis grå masse. Når man er i resten av Jotunheimen føler man seg mye oftere midt i begivenhetenes sentrum. Gjendealpene er i tillegg en veldig god nr.2 for meg!

Kan tenke meg at Rauddalstindane har fin utsikt. En gang jeg ble med som ekstradeltaker på folkehøyskolens tur i mars 2001 ble jeg helt betatt av utsikten fra Skarddalstind. Var så herlig å se rett over mot Rauddalseggi og Rauddalstind Ø-3! Mars 2001 må jo være legendarisk med 3 uker i strekk med nydelig kaldt, klart vær. Var så heldig å bli invitert av lærern fordi jeg traff han på REMA, og han kunne fortelle at de manglet folk til Jotunheimen fordi de fleste ville til Tunisia! Forstå det den som kan mener nå jeg...

Uansett var det herlig å få tatt denne turen, for etter å ha studert i Sogndal er vårskiturer i knallvær i Jotunheimen helt obligatorisk for meg hvert eneste år. Nå kan jeg i ro og mak med denne turen på netthinna begynne å vende blikket mot andre fjellområder som også fortjener besøk. Gleder meg til sommeren! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på jobb skulle det for all del være avdelingsmøte så all min søvnmangel kunne avsløres overfor alle andre. Ble stadig fraværende og kvapp til av flimrende øyne mens hodet rista. Uansett kunne jeg ikke angre, for Vestre Leirungstind reddet sommeren på det turmessige plan for meg. For en fantastisk herlig topp!! :evil:

Møte etter en turhelg med påfølgende søvnfattig natt (netter :shock: ) hørtes utfordrende ut. :wink: Jeg har heldigvis ikke hatt så mange møter sånn rett etter tur, men noen slitsomme mandager har det blitt opp gjennom årene.

Fin rapport oyvindbr! Artig å lese om en sånn entusiasme over å få tatt en fjelltur. Det gjør beskrivelsen mer lesverdig og underholdene. Men jeg skjønner godt gleden over å stå på vestre Leirungstind. :evil: Jeg fikk selv vårskisesongen "reddet" i 2003 etter bl.a. en tur til vestre Leirungstind. Vi tok det riktignok som dagstur fra Valdresflya. Det var 21. april, og da var det mindre snø enn det er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott du fikk med deg en slik gromtur på vårsnøen, Øyvind!

Sjøl synes jeg slike sene vårskiturer er de flotteste turene av dem alle.

Nydelig temp, fast føre, lange lyse dager og lettvint retur! :evil:

Du egler skikkelig opp fjellysten her, må jeg si!

Trengte en håndsrekning fra kompisen på en plass hvor jeg ikke stolte helt på takene, men da jeg litt senere hørte han si "sjå her ja" med Skremmern-stemme skjønte jeg at bestigninga var i boks.

Ja, enda så moro og spennende slik klyveklatring er, så er det alltid en viss lettelse å nå toppen likevel!

Det er dét øyeblikket som forløser det store kicket etter konsentrasjonen, farene og spenningen på veg opp veggen eller egga.

Men på en tur som denne var jeg usikker på tilgangen til åpne bekker, så jeg hadde med meg haugevis av vannflasker pluss en juicekartong. I tillegg blir det mye godsaker, liten tvil om det... Er viktig å kose seg med mat og drikke på tur.

Ja, så som sjokolade- eller fyrstekake?

Eller hermetisk fruktcocktail?

Eller bløtkake i isboks!? :shock:

Og vaniljesaus...

Kult! Fortsett slik.

Har jo falt noen godsmuler på oss andre innimellom også, vet jeg... :wink: :

Snopfyrste Øyvind skjærer fyrstekake til den gemene hop på Søre Svartdalspiggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tur oyvindbr, og fine bilder!

Jeg syns nå dyktige fjellfolk er "hakket vassere;)" enn pixels og data/kamerafolk jeg da :wink:

Det er jo snart ikke en faens turrapport her, uten at den forb... billed/kameravinkling skal tas opp :evil:

Ikke så rart at bilder diskuteres, da disse etter min mening er dønn vesentlige i en turrapport.

Tenk deg alle rapportene helt uten bilder..?

Blir ikke helt det samme da.

Sjøl synes jeg at jeg ikke kommer langt nok inn i bildene på en måte, være seg mine egne eller andres.

Skulle helst ha dukket helt inn i dem og opplevd/gjenopplevd det hele! :evil:

Men med for små bilder føler man at man ikke kommer ordentlig inn i formidlingen,

blir nesten snytt på et vis. Litt stusselig når man klikker på en thumbnail, og bildet blir omtrent ikke større likevel.

Og har man først lagt inn bilder i en rapport, er det jo alltid artig å få kommentarer på dem.

Alltid tilfredsstillende å kunne gi andre et snev av opplevelsen, vet du.

Man har jo opplevd så mye, og det formelig brenner i kjeften på én for å få fortalt det til noen etterpå,

og bildene er en stor del av det inntrykket man evner å gi til åndsbrødrene her inne.

Så ikke ergre deg over bildeprat, slikt er bare med på å utvikle god og egnet bildebruk her på FF! :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å høre at du likte rapporten Nils :evil: Pleier å bli ganske så entusiastisk når jeg endelig lykkes etter endel "motgang" i fjellet.

Ja det har jo blitt endel nattkjøring på deg og bl.a eaa har jeg skjønt av noen turrapporter. Det er ganske småjævlig der og da, men man har likevel ingen grunn til å angre når man har opplevd noe så flott. Vanligvis er jeg grinete når jeg er trøtt, men var i altfor høytidelig stemning til å være det sist mandag. Men håper det blir lenge til en tilsvarende prøvelse...

Regner med at du også er fornøyd med turvåren, var flotte bilder og misunnelsesverdige turrapporter fra områdene rundt Galdhøpiggen for en drøy måned siden! :wink:

Veldig masse snø i fjellet ja, egentlig ganske likt 2005. I april 2003 fikk jeg ikke med meg så mye av hva som skjedde ute fordi jeg råtna bort i kandidatoppgaven, men husker at det var lange perioder med knallvær som gikk over til møkkavær så fort jeg skulle bli med turlaget på Josten på langs :shock:

Du får ha en god tursommer! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vårskiturene er tursesongens høydepunkt de Erik! Du må vel ha hatt en av dine beste turvårer noensinne du i år med alle de godværsopplevelsene fra mars til mai.

Får håpe vi får tatt en tur sammen en eller annen gang i løpet av året, da skal det vanke en eller annen form for kake :oops: Ingenting er som å dra godsaker opp fra sekken når man er sliten og ikke trenger å slite mer på en stund. Kompisen hadde toffeekake som minnet om dumle i smaken, den var slett ikke verst!

Ha en fin tursommer du også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vårskiturene er tursesongens høydepunkt de Erik! Du må vel ha hatt en av dine beste turvårer noensinne du i år med alle de godværsopplevelsene fra mars til mai.

Får håpe vi får tatt en tur sammen en eller annen gang i løpet av året, da skal det vanke en eller annen form for kake :lol:

Joda, skal ikke klage jeg, mange flotte skidager hittil i år! Og 25 nye 2k så langt. :lol:

Og mye (ja det meste) gjenstår ennå, og kake er godt, så vi får se om ikke muligheten skulle by seg..? :)

Og bare for å erte deg opp ytterligere, hekter jeg ved et bilde av ditt turmål, slik det så ut da vi satt på Midtre Svartdalspiggen/2065

den 9. sept. i fjor, stappfulle av fyrstekake! :oops:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6375

post-51-133474470322_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom turrapport Øyvind. Ja, dette var ein minneverdig tur må eg seie! Har aldri vore på flottere skitur nokon gong. Eg syns synd på deg då du måtte pakke sekken og vende nesa nedover mot bilen på søndagskvelden, medan eg berre skulle slappe av med enda meir toffekake ved teltet:)

Var på Leirungskampen på mandagen. Ein flott og ganske lett tur egentlig. Utsikta var flott, men den var jo noko begrensa pga høge toppar rundt på "alle" kantar. Nedturen mot Svartdalsbandet var vel gjort unna på ca 5 minutt, ettersom eg kunne sette meg på snøen og skli heilt til bunns. Herleg!

Tirsdag stod Skarvflytindane for tur. Satte vekkerklokka på 05.00, og 10 minutt seinare kom dei første solstrålane over leirplassen. Søre gjekk ganske greit. Midtre var noko verre, men kom meg opp den bratte hammeren. Vart imponert over utsikta frå Nordre, spesielt utsikta nordover var veldig vid og flott! Ettersom eg hadde sopass god tid, så bestemte eg meg for å ta turen oppom Tjørnholstind også. Angrer naturligvis ikkje på det, den toppen skuffer aldri! Fekk forøvrig selskap av ei nyskjerrig Kongeørn like under toppen.

Returen til bilen var litt seig, men det gjekk jo greit..måtte ta av skia 2-3 gonger, og hadde eit par nervøse kryssinger av snøbruer.

Ein vanvittig bra tur! Legg ved nokre av mine bilder.

post-2112-13347447065_thumb.jpg

post-2112-133474470671_thumb.jpg

post-2112-133474470691_thumb.jpg

post-2112-133474470712_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så rart at bilder diskuteres, da disse etter min mening er dønn vesentlige i en turrapport.

Så ikke ergre deg over bildeprat, slikt er bare med på å utvikle god og egnet bildebruk her på FF! :wink:

Ja erik, bilder er viktig i en turrapport, og setter stor pris på bla dine flotte bilder!!

Men, etter mitt syn har kamera/billedtaking-diskusjon etc tatt totalt overhånd i svært mange turrapporter.

Det finnes noen her som er svært "nærtagende" (ingen nevnt, ingen glemt) hvis ens tråd glir ut med OT.

Jeg mener all teknisk billedprat i turrapport-tråder er ødeleggende og komplett OT!!

Kan rett og slett ikke forstå at tilsynelatende oppegående aktører her inne ikke ser det selv.

Det finnes da for pokker mange nok tråder her hvor bilder kan diskuteres....

Sorry for denne OT oivindbr :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bra det Håvard :(

Ja vi får ta en kaketur på noen topper i år før dagene blir for korte Erik. Var fin den turen i fjor til tross for masse skyer og fotbetennelse på slutten for meg. Gikk jo og halta den siste biten mener jeg å huske...

Når jeg ser bildene fra Skarvflyryggen så skjønner jeg at jeg må ta en tur dit i løpet av året. Det så usannsynlig flott ut! Skulle blitt to dager til, men sånn som det lå an til å bli denne våren kan jeg ikke klage etter helga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du også er fornøyd med turvåren, var flotte bilder og misunnelsesverdige turrapporter fra områdene rundt Galdhøpiggen for en drøy måned siden! :)

Javisst, er meget fornøyd med denne våren! :P Over forventning faktisk, da bl.a. turen til Smørstabbtinder den 05.05. egentlig var uaktuell for mitt vedkommende pga plikter og andre gjøremål. Men så skaffet min kone barnevakt for meg i siste liten (hun skulle på kurs), og dermed var min 4. tur til tindene rundt Smørstabbreen og Leirbreen et faktum. Og den kan jeg jo heller ikke klage på! :D

Måtte du få en laaangt bedre tursommer enn jeg har planer om oyvindbr! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fortjener nå en flott tursommer du også Nils! Hadde forresten vært veldig artig med en fellestur med blant annet Erik og Morten i løpet av høsten. Da kan dere kanskje få smake på min sjokoladekakespesialitet uten at glasuren smelter :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.