Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har Leaseth 10"? Tenker kanskje å kjøpe den. Vil bruke den både på fjellet og etter sjøørreten. Tror den har en aksjon og rygg som skal passe meg fint. Men har jo ikke prøvd den da.

Annonse
Skrevet (endret)

Har et par Shimano Lunamis, som er omtrent identisk med Lesath med tanke på vekt og konstruksjonsteknologi, og jeg er veldig fornøyd med dem. Lunamis 22 er de jeg har men i løpet av de siste dagene er Lunamis 26 serien lansert. Lunamis er da litt raskere aksjon (som ikke nødvendigvis alltid positivt) men også litt lettere når det kommer til samme kastevekter. 

Det hadde jo vert veldig spennende å prøve Lesath men jeg tviler også veldig sterkt på at stangen kan tilføre fisket en verdi som reflekterer at Lesath faktisk koster dobbelt så mye som en Lunamis gjør.

Spesielt med tanke på at den nye Lunamis 26 modellen ligger enda nærere teknologimessig til Lesath og samtidig har blitt enda lettere enn 22 modellen (som allerede var Shimano's UL serie).

Men jeg tviler ikke på at du vil bli fornøyd om du går for Lesath, er den i nærheten av like god som Lunamis er så vil du det. Og er den bedre, så er det bare helt rått. 

Endret av Gabs88
Skrevet

Takk for svar. 

Så faktisk på YouTube om den nye Lunamisserien. Den er fast ja. Du har selvfølgelig rett med det økonomiske. Men...😅

Må bare innrømme at samle genet bidrar litt for mye i valgene mine🫣 

Men uansett så er fiske og det å være på tur det viktigste. Bor i Salten så her er mulighetene uendelige. Og har fritidsbolig 15m fra en Lakselv 😀

Skrevet
14 minutes ago, JBF said:

Må bare innrømme at samle genet bidrar litt for mye i valgene mine🫣 

Det gjør det for meg også, jeg har også veldig mye high end stenger etter hvert. Men når Lunamis er en lettere stang med omtrent eksakt samme teknologien, så må jeg spørre meg selv om jeg faktisk hadde kunnet vite at Lesath var den dyrere stangen i en blindtest. 

Dette er et av få tilfeller hvor jeg tror jeg faktisk hadde endt opp med å velge den "billigere" stangen i en blindtest. 

Jeg ville forøvrig heller ikke ha kjøpt Lesath 10 ft 5-25g uten å først vurdere Daiwa Longbow. 

PS: Vanquish C4000 er en fantastisk snelle for å kombinere med Lesath/Lunamis/Longbow. :)

Skrevet (endret)

Skal sjekk litt vedrørende Lunamis. Jeg foretrekker 10 ft og 5/10-20/30 gram på ørret og sjøørret stenger. Bruker forsåvidt også 10 ft til laks med opp til max 45 gram.

Vanquish må jo være fantastisk til en så lett stang. Har også gått opp til 4000 størrelsen etter at de ble så lett. Har en Tp XD fa og en fe til sjøørreten men går ned til 2500 på fjellet, men kunne like godt brukt 4k. 

I fjor vekslet jeg mellom Speed Master ca 7-21? Gram og Antares. Begge litt eldre. Men på fjellet har jeg alltid i tillegg med en mykere stang fks Artic trout 16g eller faktisk den gamle Night hawken mi på 10.6. Men den brukes mest til markfiske.

Jeg må også ta i betraktning ved kjøp av nye stenger at man fisker mer med wobbler enn før.

Endret av JBF
Skrivefeil
Skrevet
15 minutes ago, JBF said:

Skal sjekk litt vedrørende Lunamis. Jeg foretrekker 10 ft og 5/10-20/30 gram på ørret og sjøørret stenger. Bruker forsåvidt også 10 ft til laks med opp til max 45 gram.

Vanquish må jo være fantastisk til en så lett stang. Har også gått opp til 4000 størrelsen etter at de ble så lett. Har en Tp XD fa og en fe til sjøørreten men går ned til 2500 på fjellet, men kunne like godt brukt 4k. 

I fjor vekslet jeg mellom Speed Master ca 7-21? Gram og Antares. Begge litt eldre. Men på fjellet har jeg alltid i tillegg med en mykere stang fks Artic trout 16g eller faktisk den gamle Night hawken mi på 10.6. Men den brukes mest til markfiske.

Jeg må også ta i betraktning ved kjøp av nye stenger at man fisker mer med wobbler enn før.

Skal nevnes at jeg bestilte min Lunamis fra utlandet, begynte å bestille stenger fra Japan for halvannet år siden og kommer nok ikke til å slutte med det. Når man bestiller direkte åpner man muligheten for å få tak i stangserier og modeller som ikke er tilgjengelig i Norge, Europa eller USA og jeg har vert ekstremt fornøyd med det. 

Min Lunamis er todelt, 11 fot, 7-35g (max 45), fikk også en 106 versjon, baitcaster, 10-45 (max 56) nå forrige mandag som jeg ikke har fått testet enda. 

Så det finnes feks en S100ML versjon av Lunamis som er 10 fot, 5-25g (max 32g) kastevekt, 

Skrevet
37 minutes ago, JBF said:

Hvilken japansk nettbutikker anbefaler du?

https://www.plat.co.jp/
https://www.troutshop.jp/index_e
https://www.bass.co.jp/index_e

Plat.co.jp er den jeg har brukt mest, det er en allround butikk med alt fra fluefiske til ørretfiske og havfiske samt utstyr til tunfisk på 500 kilo. Det er denne jeg ville ha vurdert for en 10 fots stang. 

De to andre er også verdt et besøk, mye morro der. Troutshop.jp har vel noe sånt som 25 000 forskjellige ørretsluker/wobblere osv. 

Skrevet

Takk. Blir spennende.

Synd man må betale mva. Ikke alt som trenger å bli billigere akkurat. Men som du sier så er jo utvalget i Japan noe helt annet enn her 

Skrevet (endret)
11 minutes ago, JBF said:

Takk. Blir spennende.

Synd man må betale mva. Ikke alt som trenger å bli billigere akkurat. Men som du sier så er jo utvalget i Japan noe helt annet enn her 

Nei du kan si at normalt på den nyeste Lunamis stangen min endte jeg opp med å betale omtrent 4500 kroner etter mva/import osv. Lunamis har jo blitt solgt i Norge men da i begrenset antall modeller, men ut i fra prisene som har vert på Lunamis modellene som har blitt solgt i Norge kan jeg estimere at den modellen jeg kjøpte fra utlandet ville ha kostet kanskje 5500-6000 hvis den ble solgt her. 

Men dette er jo da en ultralett høykvalitets baitcaster modell på 10.6 fot, det er rett og slett ikke en type produkt som eksisterer i Norge. Det blir jo også kanskje en kjedelig affære hvis det er noe feil med produktet men jeg har bestilt en del så langt og jeg har fremdeles til gode å ha feil på noe som helst. Produktene blir pakket så bra at jeg føler meg bortimot 100% sikker på problemfri handel. 

Og tapet av garanti/reklamasjonsrett tilsvarer vel omtrent en 15-20% prisreduksjon uansett, så det går opp i opp. Men det som skal nevnes er at nå som ny Lunamis modell har blitt lansert hos Plat så kan vi jo fort få noen tilbud på gamle, de har "Garage Sale" seksjon. Og på feks Black Friday opplevde jeg 20% prisreduksjon på alt de hadde av feks Megabass og Duo sluker. 

Prisforskjellen er også relativt sett mindre på stenger (langt produkt, høy frakt) enn den er på sluker osv hvor man betaler mindre i frakt. 

Et lite tips er at hvis du insisterer med Plat så stapper de noen sluker/wobblere i stangtuben før de sender, det er det plass til. 

Endret av Gabs88
Skrevet

Fikk på fredagen noen wobblere fra sportfishtackle. Hovedsakelig fra Shimano og Megabass. Spesielt Megabass kunne jeg nok ha ventet med og heller kjøpt fra Japan. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.