Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere noen anbefalinger og brukserfaringer på pustende sokker av Gore-tex? 
Kjenner til seal skinz som er helt vanntett- men vet det tidligere var et produkt som hette Rocky som var mye brukt.

Hvor gode var de og hvilke produkter har erstattet de?image.png

Annonse
Skrevet

Ikke mye erfaring, men jeg har gått en tur på litt over 20 km med Seal Skinz, litt for å teste hvordan de var å gå med. Jeg gikk i Altra Timp, dvs lave sko uten membran, og jeg tenker GTX sokker kan være greie ved mye nedbør og lav temperatur.

Merkbart mer klamt enn med ullsokker, men sokkene var gode å gå i og heller ingen antydning til blemmer/sår. Litt stivere på foten, men helt ok. Holdbarheten kan jeg ikke si noe om, da det ble med den ene turen.

• Liker 1
Skrevet

OK - var ikke oppmerksom på at sealskinz også var pustende. Satt å så en video der ei vadet elver og gikk i veldig gjørmete områder og berget seg ganske så tørr på føttene/sokkene, med slike Gore-Tex sokker. Skal lese litt mer om dette. 

Skrevet (endret)

Jeg kjøpte 3 par med Sealskinz til rundt 600 kroner paret og det er fantastiske produkter, jeg regner med at de Gore-Tex sokkene her er samme. 

Men problemer et at du får er par små skarpe steiner inn i skoene som så gnir mot sokkene hele dagen lang mens du vandrer i fjellet, og så neste gang du skal bruke dem er de ikke vanntett lenger. 

Samtidig måtte jeg kjøpte skotørker som primært ble brukt til å tørke innsiden av sokkene, for ellers tok det 3-4 dager å få dem tørre. 

Og uansett som det er Sealskins eller Gore Tex, så vil den utfordringen være akkurat den samme. 

Så jeg kan si med absolutt sikkerhet at dette produktet vil være: 

* Dyrt

* Fantastisk så lenge det varer
* Lite holdbart (du vil få mikrohull som gjør at det lekker, som kan repareres). 
* Vanskelig å tørke på innsiden. 

Endret av Gabs88
Skrevet

Jeg bruker sealskins sokker i M77 når jeg er på HV øvelse siden de støvlene lekker greit når det er vått ute. Jeg synes de fungerer veldig bra. 
Klart at det er ikke som helt potte tett Goretex så litt våt blir man, men mye bedre enn ingenting. Å gå med M77 i våt lyng i noen timer er som å ha to svamper på beina.

Skrevet
6 minutes ago, Øystein_ said:

Jeg bruker sealskins sokker i M77 når jeg er på HV øvelse siden de støvlene lekker greit når det er vått ute. Jeg synes de fungerer veldig bra. 
Klart at det er ikke som helt potte tett Goretex så litt våt blir man, men mye bedre enn ingenting. Å gå med M77 i våt lyng i noen timer er som å ha to svamper på beina.

Men Sealskinz når de er nye skal jo være 100% tette.. Samme som Gore Tex. Gore Tex fås jo i grader av vanntetthet fra 5000mm vannsøyle til 25000, men Sealskinz sier selv at deres vannsøyle i utgangspunktet skal være 20 000. 

Så hvis du blir litt våt så tilsier jo det at det er hull i sokkene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.