GĂ„ til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor stor sekk og hvilken ville dere anbefalt for bruk til dagstur i fjellet/skog og mark?

Det jeg tenker Ă„ ha med i sekken min er:

- Fluestang og det som hÞrer med til fluefiske (hÄv,

- Mat og drikke

- StormkjĂžkken med primus

- Mindre utstyr som solbriller, kikkert, kniv, Ăžks, solkrem, sitteunderlag, fĂžrstehjelps kit..

Evt om noen har erfaringer/tanker rundt disse sekkene?

https://www.naturkompaniet.no/produkte/abisko-friluft-35-w-20258782/#deep-forest_onesize

https://milrab.no/products/osprey-talon-33-stealth-black-cae82

https://www.simmsfishing.com/products/headwaters-backpack?srsltid=AfmBOooE_XpjtRcbZ3EXEiUCVhOy6WsmHDJEE5eFQGJnU8jpn5MBvI8j

https://www.fjellsport.no/merker/osprey/osprey-kestrel-38-bonsai-green-255564?kk=a4c6295-1968dd639b6-dccea&kgclid=EAIaIQobChMI-LPd5aCDjQMV7RCiAx1KERyqEAQYASABEgL06vD_BwE&channable=03c6f96964003334352d3036333966&utm_campaign=&utm_content=&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_term=&variantId=345-0639&utm_source_platform=KelkooGroup

• Liker 1
Skrevet

Osprey Talon 32 eller 33 (tror det er to ulike versjoner) har vert min mest brukte dagstur sekk i mange Är. Jeg er veldig fornÞyd med den utenom at jeg syntes den blir for liten. Spesielt nÄr det kommer til situasjoner hvor jeg fÄr en del fisk eller du Þnsker Ä ha med ekstra klÊr i tilfelle vÊrforandring, men sekken ikke har plass til overs. Jeg har derfor vurdert en sekk pÄ 38-48L en stund.

Du nevner jo en utstyrsliste: 

- Fluestang og det som hÞrer med til fluefiske (hÄv,

- Mat og drikke

- StormkjĂžkken med primus

- Mindre utstyr som solbriller, kikkert, kniv, Ăžks, solkrem, sitteunderlag, fĂžrstehjelps kit..

Dette gÄr helt fint inn pÄ en 33L sekk.

Men hva hvis du vil ha med et sitteunderlag, hansker og en jakke? Kanskje det blir for varmt og du vil legge genseren i sekken for Ä gÄ i t-skjorte.

Kanskje du fÄr noen kilo fisk du vil ha med hjem?

Da er det fort det blir trangt der inne.

Skrevet
Gabs88 skrev (3 minutter siden):

Osprey Talon 32 eller 33 (tror det er to ulike versjoner) har vert min mest brukte dagstur sekk i mange Är. Jeg er veldig fornÞyd med den utenom at jeg syntes den blir for liten. Spesielt nÄr det kommer til situasjoner hvor jeg fÄr en del fisk eller du Þnsker Ä ha med ekstra klÊr i tilfelle vÊrforandring, men sekken ikke har plass til overs. Jeg har derfor vurdert en sekk pÄ 38-48L en stund.

Du nevner jo en utstyrsliste: 

Dette gÄr helt fint inn pÄ en 33L sekk.

Men hva hvis du vil ha med et sitteunderlag, hansker og en jakke? Kanskje det blir for varmt og du vil legge genseren i sekken for Ä gÄ i t-skjorte.

Kanskje du fÄr noen kilo fisk du vil ha med hjem?

Da er det fort det blir trangt der inne.

Var det jeg var litt redd for, at den kanskje kan bli litt for liten..

Da vurderer jeg faktisk om jeg skal gÄ for en Osprey Men's Kestrel 38l i stedet for Talon, for vÊret kan jo fort snu og man kan vÊre heldig Ä fÄ mye fisk ogsÄ som du sier. Talon sekken er kanskje bedre pÄ korte dagsturer.

Skrevet (endret)
9 minutes ago, Sputnik21 said:

Talon sekken er kanskje bedre pÄ korte dagsturer.

Det er jo i grunn feks Primus og Fiskeutstyr som tar knekken pÄ den, hvis du bare skal gÄ til en fjelltopp sÄ er den jo helt perfekt.

Det sagt sÄ kan du ogsÄ vurdere alternativer som chest pack, rampetaske og liknende hvor du kan ha litt fiskeutstyr. Da fÄr du det over i noe annet enn selve sekken, samt at det gir mer komfort hvis du skal oppholde deg i et omrÄde en stund.

Endret av Gabs88
Skrevet
Gabs88 skrev (14 minutter siden):

Det er jo i grunn feks Primus og Fiskeutstyr som tar knekken pÄ den, hvis du bare skal gÄ til en fjelltopp sÄ er den jo helt perfekt.

Det sagt sÄ kan du ogsÄ vurdere alternativer som chest pack, rampetaske og liknende hvor du kan ha litt fiskeutstyr. Da fÄr du det over i noe annet enn selve sekken, samt at det gir mer komfort hvis du skal oppholde deg i et omrÄde en stund.

Ikke sant, og Primus med kasseroller + stekepanne vil i alle fall vÊre med pÄ hver tur jeg har med fiskestang, og gÄr som regel turer i skog og mark/fjell med fiskestang :-)

Skrevet
4 minutes ago, Sputnik21 said:

Ikke sant, og Primus med kasseroller + stekepanne vil i alle fall vÊre med pÄ hver tur jeg har med fiskestang, og gÄr som regel turer i skog og mark/fjell med fiskestang :-)

Primus, kasseroller og stekepanne er mer enn jeg noensinne har med meg pÄ dagstur.  Hvis du skal ha sÄpass, tror jeg ogsÄ 38L kan bli for lite. Du vil nok gjerne da ha 45.

Selv har jeg aldri med sÄ mye pÄ en dagstur.

• Liker 1
Skrevet

Til den bruken har jeg en Gregory Stout 45L. Utgaven min har hevbart topplokk, samt feste/kompresjonsreimer bÄde pÄ siden og i bunn, samt bunnÄpning. Fungerer bra til det meste. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tror alle sekkene du lenker til er gode alternativer. 30-40 L synes jeg hÞres stort nok ut, men hvor mye fiskeutstyr du tenker Ä ha med har sikkert litt Ä si. Jeg klarer meg med stanga pÄ utsiden av sekken og en veldig liten boks med en hÄndfull sluker...

StormkjÞkken, klÊr og litt annet tjafs bÞr fint gÄ i de sekkene.

Jeg har siklet pÄ FjÀllrÀven Kajka 35, mest fordi jeg har storsekker i Kajka-serien jeg er superfornÞyd med. Likevel klyper jeg meg selv i armen og minner meg pÄ at Savotta Jaakaari M-sekken jeg har egentlig er ypperlig til ALT dagsturbruk som fisketur, topptur, jakt osv osv. Enkel sekk som er bygd som en tanks og som er enkel Ä modifisere med Þnskede ekstralommer.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Skrevet
Sputnik21 skrev (8 timer siden):

Har denne selv, hatt den i flere Är nÄ og det er min desidert mest brukte dagstursekk nÄr jeg ikke har med for mye foto og video utstyr. Selv om en sekk er noen liter stÞrre, er man ikke nÞdt Ä bruke det, sÄ jeg hadde heller gÄtt for 38 enn. 33, da de fysiske mÄlene pÄ selve sekken er marginale forskjeller mellom de to. 
Jeg er har ogsĂ„ som @sneakyowl gĂ„tt Ă„ siklet pĂ„ Kajka, men prisen pĂ„ den og antall sekker i boden gir lite eller dĂ„rlig grunnlag for Ă„ kjĂžpe en bare pga lyst 😂

Skrevet

Jeg synes alltid det er greiere med litt fĂžr mye plass, enn litt for lite. 40-45 liter er greit til det meste, hvis man ikke bare skal ha med termos og noen skiver liksom.

Litt stĂžrre sekk veier ikke mye mer, og er ofte bedre Ă„ bĂŠre.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har sagt det alt for mange ganger fĂžr, men:

Jeg bruker en Osprey 105-liter pÄ sÄ vel dagsturer som langturer. Da har jeg Ún sekk som er stor nok til mine lengste turer med telt og greier og sÄ trenger jeg ikke bruke penger pÄ mer enn 1 sekk. Sekken er sÄpass lett i seg selv at det utgjÞr minimal forskjellig. (Hvis du likevel har eller skal ha en storsekk altsÄ....)

Og sÄ er det nesten plass til hele fisken i sekken de dagene man fÄr noe som er verdt Ä ta med hjem...

845b06da7b459063e0c18ed200dafb2e.jpeg.50f9f67d22a9dcce7372d3d3a445443a.thumb.jpeg.b8bcf45b046c61b607d71e56bdf3ee06.jpeg

Endret av Espen Ørud
  • Liker 6
  • Hehe 1
Skrevet
tshansen skrev (6 timer siden):

Har denne selv, hatt den i flere Är nÄ og det er min desidert mest brukte dagstursekk nÄr jeg ikke har med for mye foto og video utstyr. Selv om en sekk er noen liter stÞrre, er man ikke nÞdt Ä bruke det, sÄ jeg hadde heller gÄtt for 38 enn. 33, da de fysiske mÄlene pÄ selve sekken er marginale forskjeller mellom de to. 
Jeg er har ogsĂ„ som @sneakyowl gĂ„tt Ă„ siklet pĂ„ Kajka, men prisen pĂ„ den og antall sekker i boden gir lite eller dĂ„rlig grunnlag for Ă„ kjĂžpe en bare pga lyst 😂

Kajka frister den ogsÄ, men ser den er betydelig dyrere enn Osprey Kestrel. SÄ mulig jeg gÄr for Kestrel i fÞrste omgang, for det hÞres ut som det er mye sekk for pengene :-)

Skrevet
jso skrev (5 timer siden):

Jeg synes alltid det er greiere med litt fĂžr mye plass, enn litt for lite. 40-45 liter er greit til det meste, hvis man ikke bare skal ha med termos og noen skiver liksom.

Litt stĂžrre sekk veier ikke mye mer, og er ofte bedre Ă„ bĂŠre.

Tenker det samme at heller litt for mye plass enn for lite..

Skrevet
sneakyowl skrev (6 timer siden):

Jeg tror alle sekkene du lenker til er gode alternativer. 30-40 L synes jeg hÞres stort nok ut, men hvor mye fiskeutstyr du tenker Ä ha med har sikkert litt Ä si. Jeg klarer meg med stanga pÄ utsiden av sekken og en veldig liten boks med en hÄndfull sluker...

StormkjÞkken, klÊr og litt annet tjafs bÞr fint gÄ i de sekkene.

Jeg har siklet pÄ FjÀllrÀven Kajka 35, mest fordi jeg har storsekker i Kajka-serien jeg er superfornÞyd med. Likevel klyper jeg meg selv i armen og minner meg pÄ at Savotta Jaakaari M-sekken jeg har egentlig er ypperlig til ALT dagsturbruk som fisketur, topptur, jakt osv osv. Enkel sekk som er bygd som en tanks og som er enkel Ä modifisere med Þnskede ekstralommer.

Kajka virker som en veldig spennende sekk, til tross prisen. 

Hvordan er kvaliteten, er det en typisk sekk man kan ha i mange Är? :)

Skrevet
Sputnik21 skrev (5 minutter siden):

Kajka virker som en veldig spennende sekk, til tross prisen. 

Hvordan er kvaliteten, er det en typisk sekk man kan ha i mange Är? :)

Vet ikke, da jeg ikke har den selv - Men jeg antar basert erfaring med andre store Kajka-sekker jeg eier at denne pÄ 35 L er minst like slitesterk og holder i mange Är :) 

Skrevet
sneakyowl skrev (46 minutter siden):

Vet ikke, da jeg ikke har den selv - Men jeg antar basert erfaring med andre store Kajka-sekker jeg eier at denne pÄ 35 L er minst like slitesterk og holder i mange Är :) 

Da fÄr jeg se om det blir en Kajka etterhvert ogsÄ, i stÞrre volum :)

Skrevet
Espen Ørud skrev (4 timer siden):

Jeg har sagt det alt for mange ganger fĂžr, men:

Jeg bruker en Osprey 105-liter pÄ sÄ vel dagsturer som langturer. Da har jeg Ún sekk som er stor nok til mine lengste turer med telt og greier og sÄ trenger jeg ikke bruke penger pÄ mer enn 1 sekk. Sekken er sÄpass lett i seg selv at det utgjÞr minimal forskjellig. (Hvis du likevel har eller skal ha en storsekk altsÄ....)

Og sÄ er det nesten plass til hele fisken i sekken de dagene man fÄr noe som er verdt Ä ta med hjem...

845b06da7b459063e0c18ed200dafb2e.jpeg.50f9f67d22a9dcce7372d3d3a445443a.thumb.jpeg.b8bcf45b046c61b607d71e56bdf3ee06.jpeg

Siden jeg ikke fĂ„r noe sĂŠrlig fisk for tiden vil jeg ha meg frabedt slike skrytebilder 😂

• Hehe 2

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.