Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mengden energi som kreves for å varme opp en bestemt mengde vann fra en bestemt temperatur til oppkok (100°) i et ideelt oppsett, er konstant.

Det er de ytre forhold, og hvor effektivt man klarer å gjøre nytte av energien man forbruker, som avgjør hvor mye energi man til syvende og sist bruker på å få vannet varmt.

Ved å hente vannet i bekken før man trenger det, og la det varmes opp av omgivelsene 10-15° først, sparer man energien som det kreves til denne temperaturøkningen. På en lengre tur kan dette utgjøre en reell forskjell i forbruk av drivstoff.

  • Liker 2
Annonse
Skrevet
NordicLandscapePhotography skrev (59 minutter siden):

Jet fuel A1 / F34 har jeg testet på 111,ern. Veldig god og ren forbrenning. Men da jeg satt meg inn i hva den inneholder av tilsetninger avskrev jeg den umiddelbart. Prøvde diesel på brenneren fra Primus for mange år siden. Det var mindre vellykket. Gul og ufullstendig forbrenning.

Ja. Forsvaret oppdaget også at F-34 inneholdt stoff som ikke er bra. Den første av artiklene nevner at mange avdelinger har byttet til renset bensin, noe som er mulig siden Forsvaret i stor grad har byttet ut 111 med MSR XGK EX. 
https://www.forsvaretsforum.no/drivstoff-f-34-f-35/utsetter-forsvarets-drivstoff-frist/384752
https://www.forsvaretsforum.no/drivstoff-f-34-helse/fortsetter-bruken-av-kreftfremkallende-drivstoff/406935
Men jobber med å bytte det ut med alternativer. Og 

Vi fyrte mye med F-34 på 111-ene da jeg var ute ved avdeling på begynnelsen av 90-tallet. Da skal jeg prøve å la være å avsporte tråden ytterligere🙂

Skrevet
Fjell64 skrev (54 minutter siden):

Ja. Forsvaret oppdaget også at F-34 inneholdt stoff som ikke er bra. Den første av artiklene nevner at mange avdelinger har byttet til renset bensin, noe som er mulig siden Forsvaret i stor grad har byttet ut 111 med MSR XGK EX. 
https://www.forsvaretsforum.no/drivstoff-f-34-f-35/utsetter-forsvarets-drivstoff-frist/384752
https://www.forsvaretsforum.no/drivstoff-f-34-helse/fortsetter-bruken-av-kreftfremkallende-drivstoff/406935
Men jobber med å bytte det ut med alternativer. Og 

Vi fyrte mye med F-34 på 111-ene da jeg var ute ved avdeling på begynnelsen av 90-tallet. Da skal jeg prøve å la være å avsporte tråden ytterligere🙂

All info er god info.

 

  • Liker 1
Skrevet
Fjell64 skrev (2 timer siden):

byttet til renset bensin, noe som er mulig siden Forsvaret i stor grad har byttet ut 111 med MSR XGK EX

111T (den med stillebrenner), brenner parafin og bensin på samme dysen. Og alkolhol ved bytte av dyse og ved å sette på struperør. Det samme med 111C (også stillebrenner).

111 bråkete parafinbrenner er beregnet til parafin. Men den brenner faktisk bensin også helt fint uten bytte av dyse. Jeg har hørt om folk som trodde det var bensinbrenner, og bare har brukt bensin på denne.

Skrevet
Marius Engelsen skrev (7 minutter siden):

111T (den med stillebrenner), brenner parafin og bensin på samme dysen. Og alkolhol ved bytte av dyse og ved å sette på struperør. Det samme med 111C (også stillebrenner).

111 bråkete parafinbrenner er beregnet til parafin. Men den brenner faktisk bensin også helt fint uten bytte av dyse. Jeg har hørt om folk som trodde det var bensinbrenner, og bare har brukt bensin på denne.

I følge UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser:

Sitat

Forsvarets OPTIMUS 111 skal kun fyres med bruk av parafinholdige petroleumsprodukter.

Side 305: https://regelverk.forsvaret.no/fileresult?attachmentId=24887503

Hvorfor vet jeg ikke. Vi hadde en blanding av bråke og stille brennere. Mulig Forsvaret kjøpte brennere fra Optimus som var optimalisert for Forsvarets behov. Men usikker.

Skrevet

Du kan jo gønne på med en ny Optimus Hiker... hva med denne https://www.depotsjefen.no/products/optimus-hiker-plus

Jeg var så heldig og kom over en ny 111 på et opphørssalg for noen år siden, de er vel verre å sette kloa i nå. Ellers har jeg en Primus Omnifuel som går fint på parafin, men bråker fælt. Mest brukt blir MSR Dragonfly på bensin... men det var jo utenfor kravspesifikasjonene. Bråker godt den og forsåvidt.

Skrevet

Hei,

Jeg er likesom trådstarter overbevist "parafinist"! Der var en gang en her på FF som hadde en "nær på" ulykke med bensin. Jeg bruker konsekvent tennvæske på min Optimus Nova - litt eldre og fremstillet i Sverige. Elgkalven fikk en da de byttet til Kina-produksjon og vi måtte bytte 2 ganger før vi fikk en funksjonsdugelig. Novaen er enten montert i en Trangia eller en "revesaks". Forvarmer faktisk også bare ved å slippe litt tennvæske ut. Novaen kan også finreguleres bra til finere matlaging - eller gå på full fres til snøsmeltning. Gjorde dette for 14 dager siden.

111T - hiker er vel en Nova variant pakket i boks!? Jeg akseptere med glede noe bråk fra en "primus". Det er en beroligende hvesen, som forsikrer alt er vel i teltet, som en kompis på Grønland sir. Han sir også at primusser skal behandles med omhu og kjærlighet som en kvinne! Med vedlikehold og bytte av noen få deler og pakninger holder de vel livslangt!

Flere her har jo "antikke" primuser, som er funksjonsdugelige!

Elgen 

  • Liker 1
Skrevet
elgen skrev (5 timer siden):

 

111T - hiker er vel en Nova variant pakket i boks!?

Nei.

111T er den klassiske 111 med stillebrenner.

T betyr «Triple fuel», og den brenner parafin, bensin og alkohol (rødsprit). Sistnevnte med dysebytte og truperør.

Fjell64 skrev (10 timer siden):

I følge UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser:

Side 305: https://regelverk.forsvaret.no/fileresult?attachmentId=24887503

Hvorfor vet jeg ikke. Vi hadde en blanding av bråke og stille brennere. Mulig Forsvaret kjøpte brennere fra Optimus som var optimalisert for Forsvarets behov. Men usikker.

111T og 111C har begge stillebrennere, og er beregnet til å gå på bensin i tillegg til parafin og alkohol/sprit.

111 (altså bråkebrenner) er en parafinbrenner, men fungerer altså fint med bensin i praktiske tester. Jeg går ikke god for løsningen, jeg bare nevner det. 

111B (også bråkebrenner). Er identisk til vanlig 111 med bråkebrenner, men selve brennerhodet har ett stigerør mindre. Dette gjør at forvarmingen av drivstoffet som tilføres blir dårligere, og parafin ian derfor ikke brukes. Dette er en ren bensinbrenner.

———-

 

Alle 111 brennnerne har lik kasse og tank, det er kun brennerhodet som er forskjellig, i hovedsak (samt litt forskjellige varianter av pumpepakninger som går om hverandre). 111C har justeringen på motsatt side, og derfor hull på andre siden av kassen.

  • 2 uker senere...
Skrevet

MSR XGK EX brenner parafin godt, så den kan jeg anbefale hvis du er ute etter en moderne brenner som takler parafin godt. Den er veldig enkel å forvarme med rødsprit når man skal brenne parafin. Man unngår enkelt HV-bål. 

 

MSR Whisperlite universal brenner veldig pent på parafin, men den er relativt tricky å forvarme med parafin. Jeg har brent parafin i ei årrekke med whisperlite, men pga enklere forvarming konverterte jeg til bensin på denne nå i påska, mens jeg fortsatte med parafin på XGK. 

  • Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)
Fjell64 skrev (På 17.4.2025 den 1.05):

I følge UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser:

"Forsvarets OPTIMUS 111 skal kun fyres med bruk av parafinholdige petroleumsprodukter."

Side 305: https://regelverk.forsvaret.no/fileresult?attachmentId=24887503

Hvorfor vet jeg ikke. Vi hadde en blanding av bråke og stille brennere. Mulig Forsvaret kjøpte brennere fra Optimus som var optimalisert for Forsvarets behov. Men usikker.

Etter et lite dypdykk i digital arkivet til Nasjonal biblioteket fant jeg  det som ser ut til å være bakgrunnen for forbudet mot bensin på Optimus 111 i Forsvaret. Forbudet går helt tilbake til 1956. I Kunngjøring til Forsvaret. Avd. I, nr. 2. 1956 fant jeg følgende kunngjøring: 

image.png.caef8cf40b26510984218f4af708a13a.png

Jeg fant også at Optimus 111 ble godkjent for bruk i Forsvaret i 1952 i følge Kunngjøring til Forsvaret. Avd. I, nr. 17. 1952. I tillegg var nok også Fuhrmeister Nr.8 i bruk, vet ikke når den forsvant ut av Forsvaret.

Som det nevnes i kunngjøring så var det i følge sivile myndigheters bestemmelser forbudt å bruke bensin på slike kokeapparater. Alle kokeapparater som skulle selges i Norge måtte sendes inn til testing. Og det ble normalt bare godkjent for bruk med parafin, uavhengig av hva apparatet var konstruert for. Det var forbudt å bruke apparatene med andre væsker enn det de var godkjent for. Eksempelvis ligger det for øyeblikket et par Optimus 111 stillebrennere for salg på Finn, som fortsatt har klistremerket med godkjenningen fra Statens branninspeksjon på metallkasse til brenneren, som informerer om den kun kan brukes med parafin i Norge. Mens det på originalemballasjen som også er avbildet sammen den ene av brennerene, står at den kan brukes med parafin, bensin og sprit.

Mer om gjeldene lovgivning på denne tiden finnes på side 67 og 68 i boken Brannloven av 19. november 1954 med kommentar.

Det var først da EØS avtalen trådet i kraft i 1994 at dette forbudet ble opphevet, som følge av Norge måtte følge EU sitt regelverk i følge Ski & Snø Nr. 4. 1995.

Forbudet fra Generalintendaten i 1952 etterhvert også tatt inn i Forsvarets sikkerhetsbestemmelser. Teksten har variert i litt over årene i de utgavene jeg har hatt mulighet til kikke på. Lenge var den likelydende som teksten i kunngjøringen fra Generalintendaten, om at Optimus 111 var konstruert for parafin og ikke ville tåle belastningen med bensin. I tillegg var det også føyd på fare for brann og eksplosjon ved bruk av bensin. Men det siste ble etterhvert tatt bort. Mens 2024/2025 utgaven som jeg lenket til tidligere nøyer seg med å bare fastslå at:

"Forsvarets OPTIMUS 111 skal kun fyres med bruk av parafinholdige petroleumsprodukter."

Forsvaret har tydeligvis valgt å holde på forbudt mot bensin på Optimus 111, selv om forbudet mot bensin forsvant på 1990 tallet for kokeapparater som var konstruert for det. Det er nok en meget fornuftig tilnærming i med at Forsvaret hadde en blanding av Optimus 111 modeller kjøpt inn over tid. Der bråkebrennerene bare skulle ha parafin, som Marius nevner i foregånde post. Mens stillebrennere kunne bruke både bensin og parafin. Men der 111T måtte påmonteres et struperør ifølge bruksanvisningen for å bruke bensin. Mens andre varianter av stillebrenneren ikke trengte det.

De årene jeg var ute ved avdeling fra 84 frem til begynnelsen av 90 tallet så hadde vi en blanding av både bråke- og stillebrennere. Og det ville jeg anta det fortsatt var lenge etter at forbudet ble opphevet sivilt. Og at det kanskje fortsatt er, i den grad det fortsatt er igjen noen Optimus 111 i Forsvaret. Og i så tilfelle blir det i en avdeling for komplisert å holde orden på hvilken brenner som kan bruke hvilket brennstoff, hvilke som må ha ekstrautstyr (som vel heller ikke finnes i Forsvaret) for å bruke bensin. Og det enkleste er å bare kunne forholde seg til en drivstofftype i avdelingen. Så da blir det eneste riktige at det fortsatt er et forbud mot bruk av bensin på Optimus 111 i Forsvaret, inntil alle er erstatt med andre kokeapparater. Det kan selvsagt være andre forhold som jeg ikke kjenner til som spiller inn også.

(Må si at Nasjonal bibliotekets digital arkiv, er en gullgruve for å søke etter informasjon om historiske temaer eller finne gamle bøker om turliv og ekspedisjoner eksempelvis.) 

PS: I litteraturen fra 1950 tallet og tidligere så ble parafin betegnet som petroleum.

Endret av Fjell64
La til et PS om ordet petroleum.
  • Liker 1
Skrevet

Takk! Det er flott med slike dokumentasjoner. Da jeg kjøpte min Optimus 85 Loke  før forbudet ble opphevet så var bensin strøket ut med tusj på bruksanvisningen.
Senere ble det vistnok fjernet fra bruksanvisningen da det var noen få uhell ved bruk av bensin. Dett kan jeg desverre ikke dokumentere.

  • Liker 1
Skrevet
Fjell64 skrev (1 time siden):

Men der 111T måtte påmonteres et struperør ifølge bruksanvisningen for å bruke bensin. Mens andre varianter av stillebrenneren ikke trengte det.

Mye god info i innlegget ditt. Jeg må bare kommentere dette jeg siterer.

Eg tror bare det finnes 2 stillebrennere til Hiker serien:


111T er den første (og beste) stillebrenneren. Struperøret brukes ved fyring av sprit, ikke bensin.

111C er en senere utgave av stillebrenneren (kalle cobra brenner). Sort kasse, og reguleringsrattet på venstre side. Denne går også på 3 typer drivstoff, og har et slags struperør (mer en bøyle), når det fyres med sprit.

Begge bruker en multifuel dyse til både parafin og bensin. Denne gir derfor litt høyere effekt på parafin.

Egen dyse for sprit.

Det finnes også en bensindyse som kan brukes på disse, med litt større åpning enn multifueldysen.

Multifueldyse og parafindyse, har så vidt meg bekjent samme åpning og er identisk dyse.

————

det finnes også et par andre sjeldne varianter:

- 111B (bråkebrenner som mangler et stigerør, og brenner derfor kun bensin). - 111D (også kalt 111 Artic), som er en cobra brenner lik den i 111C, men har en sving på tankrøret slik at reguleringsrattet er tilbake på høyre side.

Min gamle 111C var klart best på bensin. Min 111T brenner like fint på både bensin og parafin.

Skrevet
Marius Engelsen skrev (11 timer siden):

111T er den første (og beste) stillebrenneren. Struperøret brukes ved fyring av sprit, ikke bensin.

I følge bruksanvisningen så ble 111T levert med to struperør. Et for bensin, og et for sprit (i tillegg egen dyse for sprit). Ved fyring med bensin så må struperøret for bensin brukes:

https://www.berniedawg.com/optimus-111t-stove-manual-and-instructions/

Men ut i fra diskusjoner på Classic Camp Stoves ser det til å ha vært gjort enkelte endringer i designet på 111 T i løpet av den tiden den var i produksjon. Må se nærere på det i kveld.

 

Skrevet
Fjell64 skrev (48 minutter siden):

I følge bruksanvisningen så ble 111T levert med to struperør. Et for bensin, og et for sprit (i tillegg egen dyse for sprit). Ved fyring med bensin så må struperøret for bensin brukes:

https://www.berniedawg.com/optimus-111t-stove-manual-and-instructions/

Aha! Ny info for meg, dette var jeg ikke klar over.

Kanskje det er en forskjell fra 111T til 111C som jeg ikke har fått med meg. 111C bruker parafin og bensin om hverandre uten noe struperør.

Jeg kjøpte 111C ny på Obs i sin tid. Men bruksanvisningen er for lengst borte.

Fjell64 skrev (51 minutter siden):

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.