Gå til innhold
  • Bli medlem

Har du 2 min til å hjelpe forskning på skiturisme, bærekraft og sesongkort?


Anbefalte innlegg

 

Hei alle skientusiaster,

Har du hatt sesongkort i et skianlegg de siste 5 årene?

Etter mange år i Sogndal studerer jeg nå på Copenhagen Business School og tar en «Masters in Sustainable Tourism and Hospitality Management». For tilfellet forsker jeg på skiturisme, nærmere bestemt bærekraft, pris optimalisering og betalingsmodeller for sesongkort i norske skianlegg. Input og svar på noen spørreundersøkelser er avgjørende for at denne oppgaven skal kunne få en positiv påvirkning på markedet, noe jeg håper dere kan hjelpe meg med.

Med 2-3 minutter til overs for å svare på noen kjappe spørsmål kan du hjelpe meg å få dette til å bli verdifull forskning. Det hadde vært til stor hjelp og forhåpentligvis en felles innsats mot å kunne påvirke markedet til alles fordel. Takk på forhånd!

 

https://copenhagenbusiness.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_4Pgb2X5VhgkkrUa

 

*håper admin kan beholde denne posten noen dager nå ved sesongsskifte, men har selvfølgelig stor forståelse om dette ikke er riktig forum å publisere slike forespørsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg er for gammel til noensinde å kjøpe sesongkort noe sted, men hadde det i ungdommen. Dessverre er det ingen tvil om at alpinanlegg med heis, snømaskiner og prepping av pistene er svært energi- og ressurskrevende (vann og kraft til snømaskin fx.)

Det samme gjelder "trikkeskinner", fint preppet løyper til langrenn, som nå er standard krav på alle skidestinasjoner.  Når det blir snakk om "løypenekt" pgr av grunneierkonflikter blir det villt opprør. Skiforbundet regner med ca.15 l diesel pr. time svarende til ca 10 km løype. Ved 130 kjøringer pr. sesong ca. 2000 l diesel pr. 10 km løype. Uansett omlegging til elektriske løypemaskiner skal energien (- og batteriene) komme ets sted fra. Vannkraft? Vindkraft=flere vindturbiner i fjellheimen!

Så egentlig er det bare å ta fjellskiene fatt og tråkke løype selv.

Men jeg skal gjerne se på dit spørreskjema tross alt.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Otto Garli said:

 

Hei alle skientusiaster,

Har du hatt sesongkort i et skianlegg de siste 5 årene?

Etter mange år i Sogndal studerer jeg nå på Copenhagen Business School og tar en «Masters in Sustainable Tourism and Hospitality Management». For tilfellet forsker jeg på skiturisme, nærmere bestemt bærekraft, pris optimalisering og betalingsmodeller for sesongkort i norske skianlegg. Input og svar på noen spørreundersøkelser er avgjørende for at denne oppgaven skal kunne få en positiv påvirkning på markedet, noe jeg håper dere kan hjelpe meg med.

Med 2-3 minutter til overs for å svare på noen kjappe spørsmål kan du hjelpe meg å få dette til å bli verdifull forskning. Det hadde vært til stor hjelp og forhåpentligvis en felles innsats mot å kunne påvirke markedet til alles fordel. Takk på forhånd!

 

https://copenhagenbusiness.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_4Pgb2X5VhgkkrUa

 

*håper admin kan beholde denne posten noen dager nå ved sesongsskifte, men har selvfølgelig stor forståelse om dette ikke er riktig forum å publisere slike forespørsler.

Ok svart. 

 

Helt ærlig! Jeg er m#%k lei av bullshit kulturen fra næringslivet hvor de misbruker og undergraver viktige saker som dette til å manipulere penger ut av lommeboken min. 

 

Beklager. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otto Garli skrev (På 22.5.2024 den 10.50):

«Masters in Sustainable Tourism and Hospitality Management». For tilfellet forsker jeg på skiturisme, nærmere bestemt bærekraft, pris optimalisering og betalingsmodeller for sesongkort i norske skianlegg

Svart på skjema ditt. Men grønnvasking og elektrifisering kan ikke kalles "bærekraftig". Det er så å si "null" bærekraft med ny teknologi. Skal noe i det hele tatt ble bærekraftig, så må vi tilbake til steinalderen. Vi kan begynne å snakke om "litt bærekraftig skiindustri" om vi gjøre dette på denne måten. Gå ut i skogen, finn deg egnet tre, hugg og lag dine egne ski. Skia bruker du når du går ut døra. Slik er det blitt gjort i tusenvis av år og helt frem til 1970 årene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
elgen skrev (13 timer siden):

Det samme gjelder "trikkeskinner", fint preppet løyper til langrenn, som nå er standard krav på alle skidestinasjoner.  Når det blir snakk om "løypenekt" pgr av grunneierkonflikter blir det villt opprør. Skiforbundet regner med ca.15 l diesel pr. time svarende til ca 10 km løype. Ved 130 kjøringer pr. sesong ca. 2000 l diesel pr. 10 km løype. Uansett omlegging til elektriske løypemaskiner skal energien (- og batteriene) komme ets sted fra. Vannkraft? Vindkraft=flere vindturbiner i fjellheimen!

Synes selv her jeg bor og de løypenettverkene jeg benytter meg av. Vi snakker iallefall rundt 100 km med løyper som blir kjørt 2-3 ganger i uken med både snøscooter og tråkkemaskin fra februar til slutten april. Mye av løypenettverket blir skjelden brukt og brukes kun på gode dager og i slutten av sessongen. Kun få tall går fast deler av løypa. Jeg bruker selv deler av nettverket til å kjøre med bikkjene, så jeg er ofte ute sent på lørdagen og søndagen og opplever at deler av løypa er nypreppa og uten spor (jeg vet at sporene ble kjørt tidlig lørdagsmorgen elller fredag) De som går løypene fast inkludert meg har har også fast ruter uten for løypa. Ser ikke problem med at det med jevne mellomrom blir kjørt spor, men det som blir kjørt i dag heilt hinsides. Min erfaring er også at de som står som "frivillige løypefolk" er litt for glad i kjøre snøscooter/tråkkemaskin. Jeg har de siste årene farta litt rundt på østlandet og testa litt løyper og ser at dette sannsynligvis er en gjenganger. Samt at brukerne av løypene mer eller mindre krever godespor. Jeg har ofte vært ute i  20-30 cm nysnø og gått løypene, dette funker bedre enn å gå uten for løypa. "Trikkeskinner" burde blitt opprettholdt i en rundløype på 10 km som blir kjørt 2-3 ganger i løpet av uke, resten blir kun kjørt 1-2 ganger i mnd og etter stor snøfall og mildvær.

Endret av Dompappen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.