Gå til innhold
  • Bli medlem

Spade


Kristoffer Sandnes

Anbefalte innlegg

Faun skrev (På 29.10.2022 den 9.56):

Viktig poeng.

I områdene jeg ferdes er det svært lite av denne problematikken. Snøskred finnes men da må man oppsøke det. Jeg vet av et tilfelle der det har gått galt og det er tilbake på 90-tallet. 

Men det er ingen ulempe at spaden fungerer til alt. Flytter den mye snø i et snøskred er den også effektiv til andre oppgaver. 

 

 

Snøspade i sekken/pulken er også god å ha når du må grave deg ned ved sterk vind/storm. Da er det greit å ha en spade som funker (snøskredspade) Spesielt om snøen er hard og isete og du slipper å lete etter snø som er mer medgjørlig :-) 

 

 

9. – Spar på kreftene og søk ly om nødvendig.

Avpass farten etter den svakeste i følget, og pass på at alle i turfølget er med.

Husk å spise og drikke ofte. Når du anstrenger deg, trenger kroppen mer væske enn du føler behov for.

Ikke vent med å søke ly til du er utslitt.

Du blir mer sliten av sterk vind. Bruk vindsekken, eller grav deg ned i snøen i tide.

https://inspirasjon.ut.no/fjellvett-sikkerhet/fjellvettreglene/100495

Endret av Dompappen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Espen Ørud skrev (11 timer siden):

Grattelerer! Jeg er i hvert fall fortsatt fornøyd med min spade. Jeg er selvsagt forsiktig med den etter å ha tråkket i stykker noen billigspader i hard skaresnø tidligere, men denne har altså levert varene og bygget en rekke levegger og snøborger de siste årene. Til tross for at flere av de lette spadene nevnt oppover i denne tråden er overraskende sterke så føler jeg for å minne om at de ikke er bygget for å være brekkstang for å brekke løs store, harde snøklumper

 

Den ser ganske så robust ut så tenker den blir en fin oppgradering. Ja, de skal ikke brukes som brekkstang, får et enormt moment når du brekker med 1 meter lang spade.

Så på noen bilder fra noen polar ekspedisjoner her om dagen, da dukka spaden opp. Drar de med seg en slik spade tenker jeg den er duganes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.