GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Jeger med liten sekk trenger tips til mellomplagg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg hater! unĂždvendig store ryggsekker nesten like mykje som eg hater lommer fulle av stĂŠsj 😂 Derfor enda eg opp med ein liten ryggsekk frĂ„ swedteam pĂ„ 5 liter, som alltid er med pĂ„ jakt og ettersĂžk. Den er minimalistisk, men det er det som mĂ„ til for at eg skal gidde Ă„ dragse den med meg kvar gang eg gĂ„r pĂ„ jakt. Der har eg plass til det mest nĂždvendige, som tau, ekstra kniv, hodelykt, engangshansker, vĂ„tservietter/papir osv, samt nistepakke og eit klesskift.

Sistnevnte er utfordrande, eg er konstant varm og svetter berre av tanken pÄ fysisk aktivitet - til tross for at eg er i relativt god form. Og alle mine terreng byrjer med at eg klatrer hÞgdemeter og deretter blir det posteringsjakt eller smygjakt og det Ä vrenge av seg ein kliss vÄt overdel og fÄ pÄ seg ein tÞrr overdel nÄr eg er komt opp i terrenget er alfa omega for Ä halde ut pÄ jakt over tid.

Eg fÄr plass til ei brynje pluss ein devold expedition, eg forsÞkte Ä fÄ med ein 400 grams ullfroté, men den vart for stor. Og eg kjenner etter nokre timer i fjellet at eg burde hatt med meg noko som varmar litt meir enn devold'n - men eg har begrensa med plass. 

Her inne er det flust av dyktige friluftsmennesker som kan bekledning; har eg andre alternativer som varmer litt bedre enn devold expedition, men som ikkje tar so mykje plass i den lille sekken som ein standard ullfroté/ullgenser?

Annonse
Skrevet (endret)

Mindre plass enn ulltrĂžye? Da blir det vel en tynn ull t-skjorte, eller ulltĂžy uten hĂžy hals. HĂžy hals tar mye plass.

Hva med en fleecevest? Har du noe du kan klippe armene av? (Personlig liker ikke jeg vest, jeg synes de er kalde, men andre sverger til vest).

Endret av Marius Engelsen
Skrevet

I dag har eg plass til ei litt tjukk ulltrÞye i tillegg til ei brynje. Eg har litt meir plass Ä gÄ pÄ - men eg har ikkje plass til ein vanlig genser. Med det spelerommet Þnsker eg mest mogleg varme og komfort, eg kan sjÄ etter ei litt tjukkare ulltrÞye, ein av desse tynne men superlodne fleecegenserane, eller kanskje eit eller anna ultralett innan primaloft?

Skrevet
magnum_mauser skrev (4 minutter siden):

I dag har eg plass til ei litt tjukk ulltrÞye i tillegg til ei brynje. Eg har litt meir plass Ä gÄ pÄ - men eg har ikkje plass til ein vanlig genser. Med det spelerommet Þnsker eg mest mogleg varme og komfort, eg kan sjÄ etter ei litt tjukkare ulltrÞye, ein av desse tynne men superlodne fleecegenserane, eller kanskje eit eller anna ultralett innan primaloft?

Jeg kjĂžpte en tynn fleecjakke til 150kr, bare 200gram. Den er veldig god som mellomlag.

har ogsÄ en veldig tynn norrÞna falketind fleece/syntetisk genser. Den er litt mer vindtett, sÄ den fungerer ogsÄ som ytterjakke nÄr det er lite vind.

Veldig fornĂžyd med begge de to.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det hÞres jo strengt talt ut som om det er _nÞdvendig_ (ref. fÞrste setning i Äpningsposten) med en bittelitt stÞrre sekk enn 5 liter, men for Ä hedre forespÞrselen:

For maksimum varme pÄ lite volum og vekt kan en tynn dun-jakke som midlayer vÊre tingen. Eksempelvis NorrÞna Trollveggen Superlight Down som veier kun 200gr.

https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/trollveggen/trollveggen-superlight-down850-jakke-herre/?color=7760

Den tÄler neppe Ä bli brukt til jakt som ytterlag, men under en annen jakke burde det ikke vÊre noe problem.

Endret av sneakyowl
Skrevet

Personlig har jeg alltid foretrukket en litt for stor sekk med god plass framfor en liten sekk med dÄrlig plass. Vel, vel, vi er alle forskjellige, sÄ finnes ikke noe fasit pÄ det der.

NÄr du nÄ fÞrst har malt deg oppi ett hjÞrne, sÄ er nok en isolasjonsjakke med dun eller syntetisk fyll en fornuftig lÞsning Ä vurdere. 

Nevnte NorrĂžna er nok ett bra forslag, jeg var selv veldig fornĂžyd med KlĂ€ttermusen Liv som jeg solgte i ett svakt Ăžyeblikk og bĂ„de Arc’Teryx (Atom serien) og Patagonia (nano air) har tynne syntetiske overdeler som ogsĂ„ skal fungere greit under fysisk aktivitet.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Noe alå @sneakyowl s forslag, noen gram lettere: Haglöfs L.I.M Essens Jacket Men (174g) nÄ pÄ salg.
https://www.haglofs.com/no/no-no/l.i.m-essens-jacket-men/p/604794-2C5.html?

Vi handlet nylig en skall jakke herfra pÄ 230g som kan fungere greit over dunjakka.
https://www.haglofs.com/no/no-no/l.i.m-jacket-men/p/604542-2C5.html?

Lars.

Endret av Lars og Berit
Skrevet

Eg ser kva dykk skriver om stÞrre sekk, og i utgangspunktet er eg einig. Og skal eg avgÄrde pÄ lengre turer, dvs over mangen timer/heile dagen - so velger eg ein stÞrre sekk. Men dei aller fleste jaktturane mine er morgon/kveldsÞkter pÄ alt frÄ 1-3 timer og blir sekken for stor - blir den ikkje med. Den eg brukar no, merker eg ikkje at eg har pÄ meg, reimane er svÊrt tynne og eg trenger ikkje tenke pÄ at sekken mÄ av hvis eg skal skyte, det mÄ eg med dei andre sekkane eg har. 

I ein perfekt verden, skulle den sekken eg har vert pĂ„ f.ex 7-8 liter og dĂ„ hadde eg hatt plass til ullfrotĂ©'n frĂ„ woolpower 😂

Skrevet

Hei - gitt varigheten pÄ turene tror jeg et lett, vindtett plagg vil vÊre det beste valget. Da hindrer du litt av varmeutvekslingen med stadig nytt luftlag, og du hindrer litt fordampning fra klÊr og hud som ogsÄ kjÞler deg ned. Og siden varigheten er sÄ kort er det ikke et stort problem med lange pauser heller, om jeg forstÄr bruken rett.

Skrevet
ArveS skrev (32 minutter siden):

Hei - gitt varigheten pÄ turene tror jeg et lett, vindtett plagg vil vÊre det beste valget. Da hindrer du litt av varmeutvekslingen med stadig nytt luftlag, og du hindrer litt fordampning fra klÊr og hud som ogsÄ kjÞler deg ned. Og siden varigheten er sÄ kort er det ikke et stort problem med lange pauser heller, om jeg forstÄr bruken rett.

Eg har ei Bergans Microlight, som i utgangspunktet er ei super jakke til det aller meste. Den tar lite plass og eg skal fÄ den i sekken i tillegg til ei ulltrÞye - takk for tipset. Eg har aldri tenkt pÄ den type plagg som mellomplagg, er opplÊrt til at det skal vÊre ull, fleece osv - ein lÊrer stadig noko nytt.

Skrevet

okey, er dette pakklisten i sekken? 

tau, ekstra kniv, hodelykt, engangshansker, vÄtservietter/papir osv, samt nistepakke og eit klesskift ( = ullfrotte genser ?).

+Thermos ( 0,35L ? )

+Drikkeflaske(0,5 L?)

Skrevet
Blaser skrev (17 minutter siden):

okey, er dette pakklisten i sekken? 

tau, ekstra kniv, hodelykt, engangshansker, vÄtservietter/papir osv, samt nistepakke og eit klesskift ( = ullfrotte genser ?).

+Thermos ( 0,35L ? )

+Drikkeflaske(0,5 L?)

Du har stĂ„lkontroll 😁 eg kan heldigvis ta deg pĂ„ ein ting, og det er at eg prioriterer kaffi over vann, so ,05 liter kaffe og 0,3 med vann 😂

Skrevet (endret)

Okey,

Som du ser av bildene sÄ er det mye plass i en slik sekk ( Bergans Langevann 11 L -tipper det er forrige versjon)

Har lagt i 2 ullfrotte - en genser ( 200 g XL) og en vest ( 400 g og XL).  Begge fra Woolpower

Sidelommene/hofte er ikke brukt. Som du ser av siste bilde er det fortsatt mulig Ä ha mer ned i hovedrommet.  viltsekken/rypesekken er tatt av.

( 8 brÞdskiver, 0,5 L thermos, 0,4 L vannflaske, kniv, lykt, tau/drag, 2 par engangshansker, vÄtservietter OG sitteunderlag)

20210924_155202.jpg

20210924_155435.jpg

20210924_155516.jpg

Endret av Blaser
  • Liker 1
Skrevet

@Blaser takk for eit grundig og informativt svar. Eg er overbevist og "rumpetaska" er bestilt 😊

No veit eg ikkje om du er jeger, men nicket ditt kan tyde pÄ det. Eg har ei Blaser r93 med hÞgt gradert (og kostbart) treverk, som gjere til at eg har vegra meg mot Ä bruke f.ex stolsekker som gnager mot rifla. Har du erfaring med denne i kombinasjon med vÄpen, og om gnisninger kan bli eit problem?

Skrevet (endret)

Yes, jeger ja. Har Blaser R8 med syntstokk ( sÄ jeg slipper Ä vÊre redd ).   2 lÞp og 3 kikkerter ( Zeiss, Swarovski og aimpoint).  Aimpoint  har jeg med meg i reserve evt. brukes pÄ trange poster.  Er primÊrt rypejeger, se link;

Og da skyter jeg med begge Þyne Äpne, sÄ da er aimpointen god :)

PÄ min Langevann sÄ kan man  evt. ta av hoftelommen,  sÄ det skal allefall ikke vÊre noe problem.  

Endret av Blaser
Skrevet

tja, se bilde.  Stokken kommer jo i kontakt med hoftelomma.  Den kan tas av.

Dersom du tar av den, sÄ kan du legge et tÞystykke / tre en flecee/ull buff pÄ beltet slik at den kommer imellom.

20210924_172855.jpg

• Takk 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

DÄ er "taska" komt, pÄ denne modellen er det ikkje sidelomme, slik at gnaging blir neppe eit problem. Har ikkje fÄtt testa den i praksis enda, men solangt virker det veldig greit. Eg hadde trudd den ville verr stÞrre - men eg fÄr plass til meir enn eg i utgangspunktet hadde trudd.

Det fulgte med ein pose som lÄg i eine lomma, i eit slags mesh stoff, er det tiltenkt ryper?

20211005_132155.jpg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.