GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Skal ikke uttale meg om dunpose og dampsperre, men syns kanskje det burde holde en uke uten dampsperre vist en lufter ut pÄ morgenen. Mine vinterposer er syntet og  jeg vrenger posen om morgenen og lufter ute om vÊret tillater, ellers inne.

Har heller ikke brukt pose i skiskoene, men mine erfaringer er kun med 6-8 dagers tur. Skifter til tÞrre sokker og trekker dagens sokker utenpÄ og sÄ ned i fotposer. Tar ut sÄle og Äpner sko sÄ mye det lar seg gjÞre. Dagens sokk tÞrker sÄnn passe etterhvert og det samme gjÞr skoene.

Jeg har med en slik ekstra tupp, etter et skibrudd i mÞte med en skavl for mange Är siden. Den gang hadde jeg ikke noe reservelÞsning og etter det har jeg ikke hatt behov for reservelÞsning. Likevel har jeg i Ärene etterpÄ hatt denne lille tuppen med meg i tilfelle uhell. Min reservetupp er i metall og 2delt med vingemutter for stramming. Hadde jeg hatt denne tuppen den gang skien brakk hadde turen fra Tuva til Ustaoset blitt mye enklere. 

Har ikke hatt problem med BC binding jeg heller, men hatt frysing pÄ autobindingen NNN pÄ langrennskiene en gang. Bindingen lot seg da overhodet ikke lÄse. Etter dette har alle bindinger her i huset fÄtt en dÊsj silikonspray en gang fÞr sesongstart. 

Kjenner jeg ble litt misunnelig nĂ„, men du fĂ„r ha god tur og lykke til 👍 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri brukt dampsperre i soveposen eller skiskoene, men har bare en hÄndfull ukesturer vinterstid. Ville nok droppa det om jeg skulle gÄtt denne turen.

Har aldri hatt med ekstra ski, men har alltid med en ekstra trinse eller en sammenleggbar stav i reserve. Litt gaffa, stÄltrÄd, paracord og multiverktÞy fikser det meste. Har ogsÄ en samsplint som ogsÄ kan brukes til reparasjoner.

Jeg har alltid med litt smÞring, men ender nesten aldri opp med Ä bruke det. Foretrekker i sÄ fall heller Ä veksle mellom smale og brede kortfeller.

ÅngĂ„ende vekt pĂ„ pulken er jeg enig med deg, men foretrekker Ă„ ha med ekstra mye drivstoff. Beregner opp i mot 1 liter om dagen pĂ„ vinteren, men dette er ogsĂ„ plenty og har ofte med for mye. 

• Liker 1
Skrevet
rayun skrev (1 time siden):

[Mine vinterposer er syntet og  jeg vrenger posen om morgenen og lufter ute om vÊret tillater, ellers inne.]

[Jeg har med en slik ekstra tupp] 

[Etter dette har alle bindinger her i huset fÄtt en dÊsj silikonspray en gang fÞr sesongstart.]

[Kjenner jeg ble litt misunnelig nĂ„, men du fĂ„r ha god tur og lykke til 👍 ]

Jeg regner egentlig med at det blir skyet hele turen, og ikke mulighet til tÞrk. Men forelÞbig gÄr jeg for posen uten dampsperre. Jeg pleier Ä sove i dunjakken og anna-buksen nÄr det er veldig kaldt.

Reserveskitupp har jeg faktisk. Det er en rÞd plastsak man skyver innpÄ skien. Men den er for liten i hÞyden til at den passer pÄ Nansen skiene. Den skituppen du har selges ikke lengre virker det som. Det er sikkert en slik «retro» skitupp du har? 
6949F9B6-62AD-415E-AD65-0881ED52A9BD.jpeg.fdd180b211166ca1bed2a21b970eb937.jpeg

En kort reserveski fra finn, med en bc binding, er kanskje det jeg skulle hatt. Just in case.

Silikonspray er ikke dumt, det skal jeg gjÞre :) Men ikke fÄ siliconspray pÄ skisÄlen eller fellene, fellene blir permanent Þdelagt om det kommer i limet.

Og takk for det. Jeg kjenner jeg er litt nervÞs i magen for Ä dra sÄ lenge, og sÄ langt alene pÄ vintertur i ett helt ukjent omrÄde.

Anders_G skrev (1 time siden):

har alltid med en ekstra trinse eller en sammenleggbar stav i reserve. Litt gaffa, stÄltrÄd, paracord og multiverktÞy fikser det meste. Har ogsÄ en samsplint som ogsÄ kan brukes til reparasjoner.

I sekken som jeg bruker pÄ toppturer og skiturer om vinteren har jeg alltid en pose med ett lite mutiverktÞy, stÄltrÄd, paracord, dampsperreteip, leukoteip, en nÄl, litt sytrÄd, sikkerhetsnÄler, noen fÄ skruer etc. SÄ lenge det er ski/bindinger involvert drar jeg aldri uten :) 

Takk for rÄd begge to :) 

Skrevet

Ja det stemmer, denne her:

6ED4616C-FD39-4092-A196-A8E803A79303.thumb.jpeg.9973cc390fde5b1c2744970fc4348b42.jpeg

Jeg har den rÞd i plast som du nevner, men den passer ikke pÄ fjellskiene mine. Denne derimot passer pÄ alt. 

Ser forÞvrig at det ligger noen pÄ FINN visst du har tid til Ä vente pÄ en sending.

• Liker 1
Skrevet
Aleksander Jacobsen skrev (46 minutter siden):

Jeg ville ikke dratt pÄ fjellet en uke om vinteren med dunpose. Det blir mye kondens og fÄ muligheter for tÞrking. 

Selv ikke med hydrofobisk dun?

• Liker 1
Skrevet

Jeg var litt uklar vedrÞrende tÞrk av posen, men jeg vrenger den straks etter at jeg har stÄtt opp. Er det tÞrk ute (alt unntatt snÞ, tÄke etc) legges den over draget som jeg pleier Ä stÞtte opp med stavene. GÄr ikke dette fÄr den ligge vrengt pÄ underlaget inne i teltet Ä tÞrke som best den kan.

• Liker 1
Skrevet
rayun skrev (1 time siden):

Ja det stemmer, denne her:

6ED4616C-FD39-4092-A196-A8E803A79303.thumb.jpeg.9973cc390fde5b1c2744970fc4348b42.jpeg

Jeg har den rÞd i plast som du nevner, men den passer ikke pÄ fjellskiene mine. Denne derimot passer pÄ alt. 

Ser forÞvrig at det ligger noen pÄ FINN visst du har tid til Ä vente pÄ en sending.

Gidder du Ä legge den pÄ kjÞkkenvekten, sÄ vet jeg om det er mye vekt Ä spare sammenlignet med en gammel kort ski jeg har liggende ;)  :) 

Skrevet
Aleksander Jacobsen skrev (1 time siden):

Jeg ville ikke dratt pÄ fjellet en uke om vinteren med dunpose. Det blir mye kondens og fÄ muligheter for tÞrking. 

Er dette en reell bekymring du har erfaring med?

Virker som veldig mange drar pĂ„ vintertur med dunposer da đŸ€”đŸ€”

Skrevet

Her er hva BĂžrre Ousland sier om soveposer (Intervju etter turen over Nordpolen):

Screenshot_20210308-220756_Chrome.thumb.jpg.6ff9f72a36d486389486438df013b761.jpg

F.eks Aaron Linsdau brukte dunsovepode (MW Bison GWS) pÄ sin 80 dager lange solotur inn til Sydpolen i 2013 (tror jeg Äret var).

Som BÞrge nevner, dun vs syntet kommer an pÄ tur/forhold.

• Liker 1
Skrevet
Marius Engelsen skrev (5 timer siden):

- Trenger man dampsperrepose i dunposen? Eller er det for «kort tur» til at det har betydning? Jeg merker selv at etter en helg er dunposen litt tyngre og flatere enn da turen begynte.

- Dampsperre i skiskoen? Jeg har klart meg fint uten fÞr i 2-3 dager i fjellet. GÄr det fint ogsÄ en uke i fjellet uten plastposen? Jeg synes skoen kjennes litt glatt ut innvendig med pose i skoen, og har derfor ikke brukt det.

- Jeg har aldri brukket en ski, eller fÄtt trÞbbel med BC magnum bindingene. Synes dere jeg bÞr ta med en av konas ski som reserveski?

- Jeg opplever omrÄdet nord for riksvei 7 til Ä vÊre relativt kupert og godt egnet for kortfeller (jeg bruker mohair). Er omrÄdet sÞr for Dyranut sÄpass slakt at jeg kan gÄ en del med smÞrning?

BB80EB01-035B-432E-9383-7326A95982A7.jpeg

CD07AE03-A666-43FE-80E4-2938C38E9ABE.jpeg

4DD1D698-F48D-4CE6-B07E-D0B33B4D5789.jpeg

Dampsperre i dunpose => aldri brukt, hverken for 1,2, 3 eller 4 veker. Luft pose pÄ morgon over ski om det ikkje er nedbÞr, nytt evt smÄ solglyttar og opplette til Ä lufte soveposen, eg plar dandere han oppÄ bedding lett stappa under strekk/reimar. 

Dampsperre i skisko =>kan vere greit pÄ vekestur, spesielt om det er meldt kaldt. Eg ville brukt det fÞrste 3-4 dagane pÄ ein vekestur, og droppa dei etter det. 

Reserveski pÄ vekestur => ville eg droppa. 

Ved gode forhold kan ein gÄ store delar av turen pÄ smurning. Eg skal truleg avgÄrde sjÞlv i pÄska, og har med bÄde korte og lange fellar, blÄ, blÄ ekstra, grÞn og polar festevoks. Skia skal ogsÄ preppast fÞr eg dreg, og fÄ ein liten rubb i festesona. Gleda over Ä gli pÄ festesmurte ski er no suveren! Personleg kunne det ikkje falle meg inn Ä reise utan smurning. 

• Liker 2
Skrevet

Det meste innenfor min kompetanse / erfaring er sagt. Har du muligheten til Ä trekke innomhus for tÞrk dersom ting blir vÄtere enn forventet, eller forhindrer DNTs korona - regler dette? (jeg er ikke kjent pÄ ruta og vet ikke hva der finnes av hytter). 

MÄ ellers bare fÄ gratulere med Ä ta steget og dra pÄ solotur ei uke med pulk, mange vegrer seg for den milepÊlen! Det blir ikke den siste, det er mitt tips ;-) 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Helsport skriver fĂžlgende om sine mest hardbarka dunposer:

Sitat

OUSLAND-WANNABE’EN
Hvem: Deg som er skikkelig glad i kulde
Hvor: Svalbard, Sydpolen, GrÞnland, Antarktis
Hva: Svalbard X-Trem
Hvorfor: Soveposer i X-TREM-serien er utviklet for å tåle lave temperaturer og ekstrem bruk. Her finner du soveposer med ulike isolasjonssystemer, skreddersydd for ulike brukssituasjoner og for å takle ethvert klima – enten det er kaldt, fuktig eller begge deler. Dette er poser som til enhver tid sĂžrger for at både norske og internasjonale ekspedisjoner holder varmen under verdens tĂžffeste forhold.

Svalbard X-Trem-posen er intet unntak, og ingenting er overlatt til tilfeldighetene. Her har vi etter nÞye vurderinger, prÞvinger og testinger fylt posen med sÄ mye dun at du kan holde deg varm en hvilken som helst vinternatt. Med en T-Lim pÄ -40, og samtidig en vekt pÄ under to kilo, er dette posen du skal ha med deg ut i sprengkulda.

Rab skriver om Expedition 1000:

Sitat

With 1000g of the highest quality 850FP ethically sourced European Goose Down, the Expedition 1000 is designed to offer warmth and protection in temperatures as low as -30°C. Specifically designed for expedition use.

Mer propaganda:

Introducing Nikwax Hydrophobic Down - YouTube

Er dunposer litt "nedsnakka"?

Endret av northern_fov
  • Liker 1
Skrevet
Marius Engelsen skrev (13 timer siden):

Er dette en reell bekymring du har erfaring med?

Virker som veldig mange drar pĂ„ vintertur med dunposer da đŸ€”đŸ€”

Jeg har ikke brukt dunpose lengre enn helgeturer vinterstid selv. Og som du selv skriver sÄ kjenner man at dunen har mistet spensten og er mer pakket etter bare et par netter. Brukte en Helsport Rago pÄ en 4-netters i hÞst (barmark), og den var i grenseland vÄt etter kondens og utsvetting. Var pÄ en ukelang tur i februar med syntetpose, med temperaturer langt ned pÄ -20-tallet. Soveposen var fullstendig nediset rundt hodeÄpningen og var vÄt ellers pÄ utsiden. Den var merkbart tyngre ved reisens slutt. Men posen var like varm. Tviler pÄ om det hadde vÊrt tilfelle med dun. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle sammen :) 

Ang. dunposen, jeg prÞver Ä holde ett godt fukt/rim regime, og tar selvfÞlgelig ikke fuktige klÊr ned i posen, og satser pÄ det gÄr bra. Hvis vÊrmeldingen snur, og det meldes veldig kaldt, sÄ har jeg en gammel tynn syntetpose jeg kan supplere med som overtrekkspose.

Jeg gÄr for en brÞdpose mellom sokkene i skiskoen. Jeg fÄr gÄ litt rundt i huset med det til jeg finner rett sokkekombinasjon som passer sammen med brÞdposen.

@Tessatroll Jeg tenkte Ä smelte inn litt grÞnn festevoks i festesonen fÞr jeg drar. SÄ bruker jeg kortfeller oppÄ dette og smÞrer ved behov/mulighet. HÄpet er at den grÞnne voksen er sÄpass hard at den ikke lager trÞbbel for limet pÄ fellen, og med litt grÞnn voks smeltet inn vil dagens voks holde lengre.

• Liker 1
Skrevet
Marius Engelsen skrev (6 minutter siden):

Takk for svar alle sammen :) 

Ang. dunposen, jeg prÞver Ä holde ett godt fukt/rim regime, og tar selvfÞlgelig ikke fuktige klÊr ned i posen, og satser pÄ det gÄr bra. Hvis vÊrmeldingen snur, og det meldes veldig kaldt, sÄ har jeg en gammel tynn syntetpose jeg kan supplere med som overtrekkspose.

Jeg gÄr for en brÞdpose mellom sokkene i skiskoen. Jeg fÄr gÄ litt rundt i huset med det til jeg finner rett sokkekombinasjon som passer sammen med brÞdposen.

@Tessatroll Jeg tenkte Ä smelte inn litt grÞnn festevoks i festesonen fÞr jeg drar. SÄ bruker jeg kortfeller oppÄ dette og smÞrer ved behov/mulighet. HÄpet er at den grÞnne voksen er sÄpass hard at den ikke lager trÞbbel for limet pÄ fellen, og med litt grÞnn voks smeltet inn vil dagens voks holde lengre.

Tips fra Åsnes ang smþring og kortfeller

SpÞrsmÄlet er hvordan man klarer Ä ha nok feste i fellelimet over flere dager nÄr det er kaldt og de potensielt skal av og pÄ en del?

• Liker 1
Skrevet
northern_fov skrev (8 minutter siden):

SpÞrsmÄlet er hvordan man klarer Ä ha nok feste i fellelimet over flere dager nÄr det er kaldt og de potensielt skal av og pÄ en del?

Nei, si det. Har aldri hatt problemer med det pÄ helgeturer. Heller ikke med de gamle fellene som har blitt langt over klister har noen gang lÞsnet.

I sÄ fall legger jeg de pÄ innerlommen og fÄr varmet de opp. Har med kortfeller og langfeller.

Skrevet
northern_fov skrev (13 minutter siden):

Aldri opplevd som eit problem. 

• Liker 2
Skrevet
Marius Engelsen skrev (35 minutter siden):

Jeg tenkte Ä smelte inn litt grÞnn festevoks i festesonen fÞr jeg drar. SÄ bruker jeg kortfeller oppÄ dette og smÞrer ved behov/mulighet. HÄpet er at den grÞnne voksen er sÄpass hard at den ikke lager trÞbbel for limet pÄ fellen, og med litt grÞnn voks smeltet inn vil dagens voks holde lengre.

Slik eg og plar gjere det.

• Liker 1
  • Takk 1
Skrevet
Marius Engelsen skrev (49 minutter siden):

Jeg gÄr for en brÞdpose mellom sokkene i skiskoen.

Stikk innom Vinmonopolet og handle deg et par poser der, de er finfine til den bruken. Bonusen er at ogsÄ kan kjÞpe noe Ä ha oppi posene..

• Liker 2
Skrevet
Tessatroll skrev (10 minutter siden):

Slik eg og plar gjere det.

+1

Dvs jeg rubber gjerne sÄlen litt og drar sÄ over grÞnn grunnvosk som smeltes inn. Over dette gÄr det gjerne i blÄ eller grÞnn normalsmurning her oppe det meste av vinteren. Om jeg mÄ sÄ legger jeg bare fellene utenpÄ her igjen. 

Aldri hatt problemer med at fellene ikke sitter, men dersom jeg skjÞnner at det ikke er noen vei tilbake for Ä skifte til feller i lÞpet av en tur sÄ henter jeg de gjerne ut av sekken og har de under jakke en stund fÞr de settes pÄ. Det er ikke sikkert det er nÞdvendig dog, men troa pÄ at de vil sitte bedre da er tilstede. Det sammer er det om de skal pÄ fra morgenen av - da "varmes" gjerne fellene i teltet fÞr de settes pÄ skia. Ikke sikkert dette er sÊrlig nÞdvendig heller, men sÄ var det den trua da ;-) 

Har aldri hatt problemer om fellene har gÄtt rett pÄ fra sekken heller for sÄ vidt...

Tipper @Marius Engelsen i lÞpet av turen finner ut hvorfor vi prioriterer Ä gÄ pÄ smurning fremfor feller nÄr vi kan....

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har bare gÄtt pÄ kortfeller frem til nÄ, men nÄ skal jeg jaggu teste voks.

Om smĂžringa skal byttes, skrapes den bare av eller bruker man cleaner? Hva skjer evt med grunnvoksen da?

Endret av northern_fov
  • Liker 1
Skrevet (endret)
northern_fov skrev (42 minutter siden):

Har bare gÄtt pÄ kortfeller frem til nÄ, men nÄ skal jeg jaggu teste voks.

Om smĂžringa skal byttes, skrapes den bare av eller bruker man cleaner? Hva skjer evt med grunnvoksen da?

Byttes? Har smurt utenpÄ i snart 2 Är nuh ;-)

Men det hender jeg renser skia og starter pÄ nytt pÄ "hÞsten" altsÄ. Spesielt om jeg har gÄtt pÄ klister pÄ vÄrparten, men som sagt sÄ er det enten grÞnt elllr blÄtt her nordpÄ det aller meste av Äret, sÄ jeg gidder ikke bryet bare. 

Om jeg har vasket ned skia helt sÄ er det selvsagt lett rubbing og innsmelting av grunnvoks pÄ nytt...

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.