Gå til innhold
  • Bli medlem

Økseskaft


Petter_B

Anbefalte innlegg

Hei. 

Da man i disse tider trenger noen prosjekter så har jeg funnet ut at jeg skal bytte skaft på min 19år gamle sportsøks fra Oyo. Spørsmålet er om furu er et grei emne til dette.? Jeg har masse Sembra-furu som har tørket i 15 år og hadde vært moro å kjøre noe med dette. Og hvilke store feiltrinn kan man gjøre i et sånn prosjekt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten større kunnskap så skal skaftet funke som ei fjær. Altså ha noe fleks for at du ikke skal knekke skaftet ved gjentatte slag bevegelser. Så litt "seigt" trevirke er vel best. Furu er vel ikke det. Det blir mere et "hult" og lett virke.

Når det kommer til å lage et skaft så er det vel bare retningen på veden som er viktig. Veden bør gå i sving retningen og om mulig ha kjerneveden på toppen, dvs den siden som blir inni håndflaten din.

Ta en titt på hva denne karen har å si om økser. Det er mange videoer, jeg bare linker til en som en start.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ask er det norske/europeiske treslaget som er best egnet til verktøyskaft. Hardere løvtreslag som eik, bøk, alm og til dels også bjørk kan også godt brukes. 
Rogn kan sikkert også ha gode egenskaper.

Hickory er oftest brukt i "utenlandske" skaft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gisle Uren skrev (1 time siden):

Ask er det norske/europeiske treslaget som er best egnet til verktøyskaft. Hardere løvtreslag som eik, bøk, alm og til dels også bjørk kan også godt brukes. 
Rogn kan sikkert også ha gode egenskaper.

Hickory er oftest brukt i "utenlandske" skaft.

Emner som kan brukes til buer med andre ord. Var noe slikt jeg tenkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.