GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Noen som vil prate meg bort fra, eller inn i et Allak2 ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg begynner Ä innser at tida er inne for et nytt telt. Mitt forrige - og nÄvÊrende - ble kjÞpt inn etter en runde med beinharde sammenlikninger i eller rundt 1978. Dengang var det Helsport Rundhޞ og NorrÞna Ravneskar som gjaldt; alt annet var bare rÊl; noe vi begrunnet med hjelp av synet av alle Tirich Mir og whatnot-folka som lÞp rundt etter yttertelta sine bÄde i Sylane, men ogsÄ ellers stort sett over alt og stadig vekk.

At det var steile fronter mellom RundhÞ og Ravneskar-fansen er vel en underdrivelse. I hovedsak, om jeg husker rett, dreide det seg om hvorvidt man skulle sove pÄ tvers av eller langs med glassfiberbuene. Dessuten hadde Ravneskar oppheng for tÞrkesnorer. Tror jeg. Og lengre enn det har kanskje ikke debatten kommet, hva vet jeg?

Men det ble altsÄ et RundhÞ3 pÄ meg, riktignok uten bomullsinnerteltet - syns det ble for tungt - og antakelig for dyrt. RundhÞ3 landet pÄ ca 3.3kg med alt inklusive. Og det har altsÄ blitt gravd ut av boden og satt i tjeneste igjen. 3 overnattinger ute i sommer, hvorav to pÄ Hardangervidda og en i TelemarksskjÊrgÄrden. Og det ga mersmak, rent turmessig.

Teltet er nok ikke lenger helt tett. Det mÄ nok sies. SÊrlig bunnen. Det har medfÞrt bÊring av en liten presenning til Ä ha under: funket veldig bra og jeg har fÄtt bÄnn i ytterteltet ogsÄ (hey, hvorfor har jeg ikke tenkt pÄ det fÞr!), men: 1.1kg ekstra Ä bÊre pÄ. Det stÄr vel ikke spesiellt godt mot vind med 20sm i kasta heller. VÄknet gjentatte ganger pÄ Hardangervidda med teltet i kjeften i sommer. Ugreit.

SĂ„; da har vi myst og lest og sett og jeg har kommet fram til at fĂžlgende nok mĂ„ oppfylles. Jeg er i utgangspunktet ute etter et allroundtelt – blir for mye med flere ulike telt:

-    SelvstÄende-    God plass til 1 til nÞd plass til 2

-    Soveretning langsmed dÞrÄpning, ikke pÄ tvers

-    MĂ„ tĂ„le kraftige vindkast uten Ă„ knele – selv om jeg nok vil bruke det som 3-sesongs, er nok fĂžlelsen helst at det bĂžr innfri som 4-sesongs

-    Romslig yttertelt – mĂ„ gĂ„ an Ă„ koke mat i ytterteltet.

-    Vekt: vel. Det gamle pÄ rundt 3 er helt greit, 4 begynner Ä bli vÊl drÞyt...

-    Inner og yttertelt mÄ sitte sammen ved oppsett. Orker ikke bale med lÞse yttertelt; helt utelukket. (ref Tirich Mir og de andre...)

-    MÄ kunne sitte i innerteltet uten Ä fÄ huet i duken (minst en meter?)

-    MÄ kunne bÊre det, mÄ fÄ plass i kajakken.

-    Beregnet for 2-3. 1-manns blir for klaustrofibisk og de fleste oppfyller ikke kravet om koking i fortelt... tror jeg.

Har fÞlgelig endt opp med en hotlist pÄ Allak, Staika, Keb og Abisko Dome, Orion og ikke minst Reinsfjell.

Staika: fristende fristende.... men litt tungt. Med ekstra evt. bunnduk er vi pÄ rundt 4.5kg. Men ellers fÞrstevalget om jeg ikke sÄ pÄ vekta...

Allak: 2 eller 3? 2 eller 3? Egentlig 2 manns jeg ser etter. 3’eren nérmer seg 4kg... Er det egentlig nok plass i forteltet for koking? Anyone? Ellers oppfyller det vel alle kravene...

Abisko Dome2: litt lavere takhĂžyde, litt smalere innertelt. Litt kortere, ellers innafor pĂ„ vekta. 3’er for tung

Keb Dome: For tungt, men flott kvalitet

Orion: egentlig et 3-sesongs? Romslig, men ...

Reinsfjell: litt mindre enn Hillebergene, antar Pro er omtrent samme kvalitetsnivÄ som Allak? Eller ser det jo bra ut?

Noen Äpenbare modeller jeg overser?

Litt skuffet over at RundhĂžen bare varer i 42 Ă„r, men bortsett fra det har jeg vel egentlig bare godord Ă„ si om det. Litt out-of-date, men hvor mye lengre tunneltelt-designet har kommet pĂ„ den tida er jeg ikke sikker pĂ„. Veldig mye same – same fra mange produsenter.

Trenger altsÄ litt beslutningsstÞtte her. Det blir nytt telt, det blir selvstÄende, men hvilket?

Endret av DFM62
oj sÄ mange stavefeil a gitt..
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke sÄ mye annet innspill enn at jeg har Allak 2, Staika og Orion UL, men det irriterer meg ennÄ at jeg solgte Orion Extreme. Eller at jeg ikke bare kjÞpte et nytt sÄnt, rett og slett.

• Liker 1
Skrevet
DFM62 skrev (32 minutter siden):

Allak: 2 eller 3? 2 eller 3? Egentlig 2 manns jeg ser etter. 3’eren nérmer seg 4kg...

StÞrrelsen mÄ du finne ut av selv...

Er kjempefornÞyd med mitt Allak 2, bruker det som solotelt pÄ turer som basecamp-telt og/eller i drittvÊr hvor det ikke blir klaustrofobisk Ä ligge vÊrfast en del dager.

Det jeg kanskje liker best med Allak er de varierte luftemulighetene: lite eller mye Äpning i lukene over dÞrene, lufte gjennom myggnettingen, med Äpning i innerteltdÞrene, mye/lite lufting pÄ en side, ....

En annen fordel er at de tolv bardunene kan festes enkeltvis, kjekt om det er dÄrlig feste i bakken.

Det er mer enn nok plass i forteltene til Ä lage mat, med mindre du har tenkt Ä vÊre sleivete med bensinbrenner, steke sÄ fettspruten stÄr, eller lignende.

Eneste irritasjonsmoment jeg kommer pÄ er at om dÞrene er helt Äpne, kan det regne inn pÄ innerteltet.    Pluss at vannrennene over dÞrene ikke leder bort vann spesielt godt.

Med Staika har du alltid en dÞr i le, uansett vindretning.  Allak har ikke den egenskapen.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan snakke deg inn i et Allak2. Det er check pÄ alle kriteriene dine, inkludert fyring i yttertelt. Jeg har varmet primus med bensin i det, det mÄ du vÊre forsiktig med for du har ikke marginer for utblÄsninger eller stikkflammer. Gass er helt uproblematisk (det er uproblematisk i en Soulo ogsÄ, som har 20 cm grunnere yttertelt).

Allak er rett og slett et utrolig komfortabelt telt. Du setter den opp med hodeenden mot vinden, og har to fortelt i le, med gode sjangser for sol bÄde morgen og kveld (bare bytt fortelt). Trenger du plass til to er det uproblematisk sommerstid, sÄ vidt greit vinterstid om en har god materialkontroll. Du har verdens beste lufting med store ventiler i taket, som korresponderer med toppen av dÞrÄpningene som kan Äpnes med mesh eller uten. Det er luftig om du trenger og tett og lunt om du Þnsker.

Den tÄler vindkuler om den er godt bardunert, og er det ikke pluggfeste Ä fÄ stÄr det likevel (i lite vind).

• Liker 2
Skrevet
Luesveis skrev (Akkurat nÄ):

Med Staika har du alltid en dÞr i le, uansett vindretning.  Allak har ikke den egenskapen.

Nei, om vinden snur mer enn 150 grader fÄr du vind inn dÞrene. Men det er ogsÄ det eneste aberet.

Skrevet
26 minutes ago, Omnilite said:

@BjÞrn J mÄ du passe deg for, han tilhÞrer nemlig Ravneskar-klanen..

🙂

Det stemmer, det. Men vi er fredelige mennesker, og slett ikke innbitte trangsynte grinebitere som mener at alt var bedre fĂžr. Selv om det er helt opplagt at det aldri har vĂŠrt, og aldri kommer til Ă„ bli, produsert et telt som er like bra som  Ravneskar. Ikke i nĂŠrheten en gang. 😀😃

• Liker 1
Skrevet
ArveS skrev (39 minutter siden):

Jeg har varmet primus med bensin i det, det mÄ du vÊre forsiktig med for du har ikke marginer for utblÄsninger eller stikkflammer.

Har ikke brukt bensin/parafinbrenner siden jeg mistet 111'en i en flytteulykke for kanskje 20 Är sida. (forsvant ei anojakke i samme slengen, har aldri tilgitt meg selv det der) , me har fyrt 111'en i RudndhÞen pÄ vinteren, sÄ... Idag er det Trangia med gass og kanskje sprit, hvem vet, som gjelder.

Skrevet

Jeg har nylig kjÞpt meg et allak2 som mitt fÞrste "skikkelige" telt. Har vÊrt pÄ noen turer med det og det er en skikkelig herskapsbolig. Kjempegod plass til 1 med romslig fortelt og to Älreite fortelt. Med 2 stk i teltet bÞr man vÊre pÄ fornavn, for da mister teltet litt av sin romslighet pga fortelt fulle av utstyr. DÞrene er enorme og kan Äpnes pÄ vidt gap, noe som gir meget god utsikt. Teltet har sÄ mange glidelÄser at man kan sitte i timevis og fikle med forskjellige mÄter Ä Äpne teltet pÄ.

Det eneste jeg kan utsette pÄ det er at det er litt tungt hvis man skal drasse det meg seg alene. Det tar ogsÄ ganske stor plass i sekken. Angrer ikke pÄ at jeg kjÞpte det, men vurderer likevel Ä kjÞpe meg enda et (lettere) telt for som passer bedre for litt lengre solovandringer.

Staika har et romsligere innertelt (konstant bredde 140cm vs varierende fra 130 til 120cm) som bÞr tas med i betraktningen hvis man skal vurdere de opp mot hverandre. Jeg vil ogsÄ tro man fÄr flere anerkjennende nikk blant turfolk hvis man gÄr for Staika, siden det signaliserer at du er sterk nok til Ä drasse med deg et tungt telt og vÄgal nok til Ä dra pÄ reale ekspedisjoner.

image.png.e6151c087662fccc152ea5177227bdb0.png

image.png.d90e1b1faed3f9c83f1c3d261890bc97.png

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det finnes et godt Fjellforum uttrykk; "Det finnes alltid et argument for at man trenger nok et telt i samlingen" 😂 Man bĂžr sikte seg inn pĂ„ minst 4 alternativer for vinter, vĂ„r, sommer og hĂžst samt et par alternativer for type tur innenfor disse 4kategoriene. PĂ„ den mĂ„ten utligner man lett konas totale meningslĂžse innkjĂžp av sko, puter og gardiner. Det gjelder Ă„ holde budsjettet i balanse! 

Bonus blir at vi andre pÄ Fjellforum kan plukke opp lite brukte telt til en rimeligere penge en Ä kjÞpe nye nÄr du finner ut at du mÄ selge unna noe.

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 1
  • Hehe 3
Skrevet (endret)

Forholder meg til overskriften "Noen som vil prate meg bort fra, eller inn i et Allak2 ?" og ser hva du har satt opp av alternativer til tross for at jeg er flink til Ä prate noe inn sÄ tror jeg denne gang jeg skal benytte muligheten til Ä prate deg ut av et Allak2 ved hjelp av denne godt gjennomtenkte metoden jeg benytter pÄ alle kompiser som vurderer slikt:

Er du stein hakke sprĂž din landsforĂŠder?!?! Du er klar over at Hilleberg er svensk?!?!?!

Jeg er ellers med pÄ resonnementet til Tor-Erik-L-77 og har tidligere tatt til orde for at man bÞr eie et minimum pÄ 7 telt. Alt under dette tyder pÄ for lite turaktivitet og teltene man har har alt for stor spennvidde i bruksomrÄder....

Endret av Espen Ørud
  • Hehe 4
Skrevet

Jeg har ikke prÞvd noen av de andre alternative du lister opp. Men er strÄlende fornÞyd med mitt Allak2, eneste minuset som jeg kan se er vekta. 

Jeg tar med meg mitt pÄ en ukes kanotur til Femundsmarka i morgen. kommer til Ä stortrives i Allaken min :D

• Liker 1
Skrevet (endret)

Allak 2: stÞrste hÞyde i innerteltet er 105 cm ca midt pÄ, derfra minker hÞyden bra i alle retninger, ganske smÄ fortelt, ikke myggnetting i dÞrene pÄ ytterteltet (om jeg husker riktig), osv osv. Du kommer antagelig til Ä digge det uansett, for det er nesten obligatorisk nÄr man kjÞper er Hillebergtelt. 

Jeg har forÞvrig drodla litt rundt Allak 3/ Staika/Orion tidligere her, endte da med Staika til mitt bruk (Innenfor N+1 formelen for antall telt):

Endret av Terka
  • Liker 1
Skrevet (endret)
BjĂžrn J skrev (9 timer siden):

Men vi er fredelige mennesker, og slett ikke innbitte trangsynte grinebitere som mener at alt var bedre fĂžr. Selv om det er helt opplagt at det aldri har vĂŠrt, og aldri kommer til Ă„ bli, produsert et telt som er like bra som  Ravneskar. Ikke i nĂŠrheten en gang. 😀😃

Det er til og med mulig at du har helt rett: jeg tenkte nok allerede den gang at Ravneskar tross alt var et bedre telt. SÄ hvorfor jeg endte opp med RundhÞ mÄ tok tilskrives religiÞse aspekter eller kanskje bare Þkonomi... Ravneskar var dyrt, var det ikke? Var tross alt bare 16 Är og brukte alle schpenna pÄ turutstyr pÄ den tida - en Alpinist sekk, en Himalaya Sovepose, RundhÞ-teltet og seff en 111.  Men hvor er NorrÞna idag? De har jo rotet seg helt bort i moteklÊr med grelle farger og lite annet. Det er stor synd og skam.

Hvordan gÄr det med ryktene om et nytt NorrÞna-telt?

Endret av DFM62
Skrevet
Tor-Erik-L-77 skrev (8 timer siden):

Bonus blir at vi andre pÄ Fjellforum kan plukke opp lite brukte telt til en rimeligere penge en Ä kjÞpe nye nÄr du finner ut at du mÄ selge unna noe.

Kommer snart et fint RundhÞ 3 til salgs - bare 42 Är gammelt. Mye telt igjen! Interessert?

• Hehe 1
Skrevet
Dortase skrev (7 timer siden):

eneste minuset som jeg kan se er vekta

...men det er kanskje ikke sÄ farlig i kanoen :) God tur!

Skrevet
Terka skrev (7 timer siden):

Jeg har forÞvrig drodla litt rundt Allak 3/ Staika/Orion tidligere her, endte da med Staika til mitt bruk (Innenfor N+1 formelen for antall telt):

Ja, jeg leste den trÄden (et par ganger) - Staika altsÄ - ikke noen bekymringer i forhold til pakkevolum? Eller vekt?

Skrevet
BjĂžrn J skrev (10 timer siden):

Men vi er fredelige mennesker, og slett ikke innbitte trangsynte grinebitere som mener at alt var bedre fÞr. 

Snakk for deg sjĂŠl !

• Hehe 1
Skrevet
DFM62 skrev (1 time siden):

Ja, jeg leste den trÄden (et par ganger) - Staika altsÄ - ikke noen bekymringer i forhold til pakkevolum? Eller vekt?

Jeg har i hovedsak benyttet Staika pÄ padleturer, og bare noen ganger til fjells.

Sammenlignet med f.eks Orion 2 Extreme sÄ har pakkposen pÄ Staika 2-3 ganger sÄ stort volum. Jeg pleier Ä ta ut stangposen og la teltposen komprimeres innimellom annen "bagasje", da minker volum pÄ teltet kraftig. Det er ogsÄ fordeler med en stor pakkpose, nÄr teltet skal pakkes ned, ikke noe knoting ift Ä fÄ det inn i pakkposen. Hilleberg har generelt store pakkposer, mens f.eks. Helsport sine er litt mer pÞlseskinn.

Siden jeg har bĂŠrt Staika mindre, sĂ„ kan jeg dra frem Hilleberg Nammatj 3 GT som jeg har bĂŠrt en del. Dette veier omtrent det samme som Staika og har omtrent samme pakkevolum. Pakkevolum og vekt er selvsagt relevant nĂ„r telt skal bĂŠres, og ut fra type tur, hvem som er med/skal bo i teltet, vĂŠrforhold, etc. velger jeg ogsĂ„ andre telt pĂ„ en del turer. Noen er lettere og har mindre pakkevolum, andre er tyngre og har stĂžrre  bruksvolum/areal innvendig. Som en del er inne pĂ„, noen av oss har flere telt Ă„ velge mellom. 😄

Skrevet

Staika gidder jeg ikke en gang ha med i kajakken, har enda ikke gjort det. Fra Orion Extreme va Staika en gedigen skuffelse. Det er jo et bomberom, men det er tungt og tar plass. Staika ble rett og slett campingtelt for min del, brukes kun nÄr jeg camper ved bilen. (En smule slÞsing, I know. KjÞper i fjor var useriÞs, ellers hadde jeg nok ikke hatt det ennÄ.)

• Liker 1
Skrevet

Bruker Allak 2 primÊrt, og er knallfornÞyd! Kan ikke rose dette teltet nok. 
Kom nylig tilbake fra 14 dager pÄ finnmarksvidda med allak2 og kona pÄ slep, og det fungerte helt ypperlig. Spesielt med at man har to innganger og to romslige fortelt, som gir en fleksibilitet som er veldig digg. Da har den andre personen du har med pÄ tur mulighet Ä gÄ ut pÄ sin side for Ä gÄ pÄ do etc uten Ä mÄtte rulle over deg pÄ natta. I tillegg kan man slenge alt av utstyr i det ene forteltet, og lage mat i det andre (som er mer enn stort nok til det, ikke bekymre deg for det). 
I tillegg er det veldig enkelt Ä sette opp, og jeg denger mitt opp med bÄde innertelt, yttertelt og bunnduk koblet sammen pÄ et par minutter. 

En annen ting jeg er veldig glad i er at med de to vestibylene, har man mulighet Ä sette det litt opp mot vinden pÄ varme sommerdager, som gjÞr at man fort fÄr en time eller to ekstra med sÞvn pÄ morgenen fÞr sola blir for ille. Det er en luksus jeg setter utrolig pris pÄ. 

Kommer til Ä investere i et Enan telt nÄ og i tillegg, ettersom jeg er mye pÄ lengre soloturer, og allaken er et veldig romslig telt. Da trenger man strengt tatt ikke noe annet i samlingen etter min mening. 

LĂžp Ă„ kjĂžp

• Liker 1
Skrevet (endret)
Miamaria skrev (1 time siden):

Staika gidder jeg ikke en gang ha med i kajakken, har enda ikke gjort det. Fra Orion Extreme va Staika en gedigen skuffelse. Det er jo et bomberom, men det er tungt og tar plass. Staika ble rett og slett campingtelt for min del, brukes kun nÄr jeg camper ved bilen. (En smule slÞsing, I know. KjÞper i fjor var useriÞs, ellers hadde jeg nok ikke hatt det ennÄ.)

Padler du i Mini'en din sĂ„ skjĂžnner jeg det mtp plass. 👍Det kommer selvsagt an pĂ„ volum i kajakken.

Jeg var pÄ firedagerstur i Reval Midi for et par uker siden og hadde greit plass til vann, mat, og allt av klÊr og utstyr inkludert Staika (og bruker jeg den stÞrste kajakken har jeg enda mer plass).

En kamerat bruker innimellom Ä ha med Keron 4 GT i sin North Shore Buccaneer, og det er en del stÞrre en Staika

Jeg pleier Ä stikke stangposen bak ved siden av skegboksen, og teltet (Staika) i en tÞrrpose. Presser lufta ut og komprimerer, teltet fÄr da fint plass pÄ tvers fremst i bakre skott, evt med vanndunken forrest der nÄr den er "full" og teltet bak der igjen.

Ellers enig i at Orion 2 Extreme tar en del mindre plass i kajakken.

Orion:

FB_IMG_1598429344241.jpg.df3af6ccfad1a2715ec230e91a6a0d90.jpg

Staika:

FB_IMG_1598429399377.jpg.3839d879ff25881d117d7fedea4e10eb.jpg

Keron 4 GT pÄ kajakktur:

FB_IMG_1598429471892.jpg.e9461e682c28869c7b78a82509170bae.jpg

Endret av Terka
  • Liker 1
Skrevet
3 hours ago, DFM62 said:

Ravneskar var dyrt, var det ikke?

Hvordan gÄr det med ryktene om et nytt NorrÞna-telt?

Dyrt, ja! Jeg betalte 1200.- for det, og det var det dyreste fjellteltet pÄ markedet da. Det var en lang beslutningsprosess fÞr jeg kjÞpte det. Men med tanke pÄ at det fortsatt er fullt brukbart blir kostnaden pr. Är veldig lav likevel :-).
NorrÞna kommer med nye telt (og soveposer) til neste Är (eller kanskje i hÞst).

• Liker 1
Skrevet (endret)

Skal jeg sove alene i teltet, synes jeg Hilleberg Unna er ett godt telt. Rett under 2 kilo litt trimmet, selvstÄende og god nok plass til meg, tingene mine og matlaging.

Panorama-dÞr som nÄs fra soveposen er ett stort pluss.

Jeg hadde Þnsket meg mulighet for full myggnetting i dÞren i det originale innerteltet (ikke bare Þverste delen) for Ä fÄ bedre utsikt fra myggfri sone, og en 30 cm tverrstang i toppen for Ä fÄ litt bedre volum i hÞyden.

Edit: Men jeg har ingen problemer med Ä forstÄ at man pÄ lange vandringer vil ha enda lettere telt.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.