Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som vil prate meg bort fra, eller inn i et Allak2 ?


DFM62

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å innser at tida er inne for et nytt telt. Mitt forrige - og nåværende - ble kjøpt inn etter en runde med beinharde sammenlikninger i eller rundt 1978. Dengang var det Helsport Rundhø¸ og Norrøna Ravneskar som gjaldt; alt annet var bare ræl; noe vi begrunnet med hjelp av synet av alle Tirich Mir og whatnot-folka som løp rundt etter yttertelta sine både i Sylane, men også ellers stort sett over alt og stadig vekk.

At det var steile fronter mellom Rundhø og Ravneskar-fansen er vel en underdrivelse. I hovedsak, om jeg husker rett, dreide det seg om hvorvidt man skulle sove på tvers av eller langs med glassfiberbuene. Dessuten hadde Ravneskar oppheng for tørkesnorer. Tror jeg. Og lengre enn det har kanskje ikke debatten kommet, hva vet jeg?

Men det ble altså et Rundhø3 på meg, riktignok uten bomullsinnerteltet - syns det ble for tungt - og antakelig for dyrt. Rundhø3 landet på ca 3.3kg med alt inklusive. Og det har altså blitt gravd ut av boden og satt i tjeneste igjen. 3 overnattinger ute i sommer, hvorav to på Hardangervidda og en i Telemarksskjærgården. Og det ga mersmak, rent turmessig.

Teltet er nok ikke lenger helt tett. Det må nok sies. Særlig bunnen. Det har medført bæring av en liten presenning til å ha under: funket veldig bra og jeg har fått bånn i ytterteltet også (hey, hvorfor har jeg ikke tenkt på det før!), men: 1.1kg ekstra å bære på. Det står vel ikke spesiellt godt mot vind med 20sm i kasta heller. Våknet gjentatte ganger på Hardangervidda med teltet i kjeften i sommer. Ugreit.

Så; da har vi myst og lest og sett og jeg har kommet fram til at følgende nok må oppfylles. Jeg er i utgangspunktet ute etter et allroundtelt – blir for mye med flere ulike telt:

-    Selvstående-    God plass til 1 til nød plass til 2

-    Soveretning langsmed døråpning, ikke på tvers

-    Må tåle kraftige vindkast uten å knele – selv om jeg nok vil bruke det som 3-sesongs, er nok følelsen helst at det bør innfri som 4-sesongs

-    Romslig yttertelt – må gå an å koke mat i ytterteltet.

-    Vekt: vel. Det gamle på rundt 3 er helt greit, 4 begynner å bli væl drøyt...

-    Inner og yttertelt må sitte sammen ved oppsett. Orker ikke bale med løse yttertelt; helt utelukket. (ref Tirich Mir og de andre...)

-    Må kunne sitte i innerteltet uten å få huet i duken (minst en meter?)

-    Må kunne bære det, må få plass i kajakken.

-    Beregnet for 2-3. 1-manns blir for klaustrofibisk og de fleste oppfyller ikke kravet om koking i fortelt... tror jeg.

Har følgelig endt opp med en hotlist på Allak, Staika, Keb og Abisko Dome, Orion og ikke minst Reinsfjell.

Staika: fristende fristende.... men litt tungt. Med ekstra evt. bunnduk er vi på rundt 4.5kg. Men ellers førstevalget om jeg ikke så på vekta...

Allak: 2 eller 3? 2 eller 3? Egentlig 2 manns jeg ser etter. 3’eren nærmer seg 4kg... Er det egentlig nok plass i forteltet for koking? Anyone? Ellers oppfyller det vel alle kravene...

Abisko Dome2: litt lavere takhøyde, litt smalere innertelt. Litt kortere, ellers innafor på vekta. 3’er for tung

Keb Dome: For tungt, men flott kvalitet

Orion: egentlig et 3-sesongs? Romslig, men ...

Reinsfjell: litt mindre enn Hillebergene, antar Pro er omtrent samme kvalitetsnivå som Allak? Eller ser det jo bra ut?

Noen åpenbare modeller jeg overser?

 

Litt skuffet over at Rundhøen bare varer i 42 år, men bortsett fra det har jeg vel egentlig bare godord å si om det. Litt out-of-date, men hvor mye lengre tunneltelt-designet har kommet på den tida er jeg ikke sikker på. Veldig mye same – same fra mange produsenter.

 

Trenger altså litt beslutningsstøtte her. Det blir nytt telt, det blir selvstående, men hvilket?

 

 

 

 

 

Endret av DFM62
oj så mange stavefeil a gitt..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke så mye annet innspill enn at jeg har Allak 2, Staika og Orion UL, men det irriterer meg ennå at jeg solgte Orion Extreme. Eller at jeg ikke bare kjøpte et nytt sånt, rett og slett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (32 minutter siden):

Allak: 2 eller 3? 2 eller 3? Egentlig 2 manns jeg ser etter. 3’eren nærmer seg 4kg...

Størrelsen må du finne ut av selv...

Er kjempefornøyd med mitt Allak 2, bruker det som solotelt på turer som basecamp-telt og/eller i drittvær hvor det ikke blir klaustrofobisk å ligge værfast en del dager.

Det jeg kanskje liker best med Allak er de varierte luftemulighetene: lite eller mye åpning i lukene over dørene, lufte gjennom myggnettingen, med åpning i innerteltdørene, mye/lite lufting på en side, ....

En annen fordel er at de tolv bardunene kan festes enkeltvis, kjekt om det er dårlig feste i bakken.

Det er mer enn nok plass i forteltene til å lage mat, med mindre du har tenkt å være sleivete med bensinbrenner, steke så fettspruten står, eller lignende.

Eneste irritasjonsmoment jeg kommer på er at om dørene er helt åpne, kan det regne inn på innerteltet.    Pluss at vannrennene over dørene ikke leder bort vann spesielt godt.

Med Staika har du alltid en dør i le, uansett vindretning.  Allak har ikke den egenskapen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan snakke deg inn i et Allak2. Det er check på alle kriteriene dine, inkludert fyring i yttertelt. Jeg har varmet primus med bensin i det, det må du være forsiktig med for du har ikke marginer for utblåsninger eller stikkflammer. Gass er helt uproblematisk (det er uproblematisk i en Soulo også, som har 20 cm grunnere yttertelt).

Allak er rett og slett et utrolig komfortabelt telt. Du setter den opp med hodeenden mot vinden, og har to fortelt i le, med gode sjangser for sol både morgen og kveld (bare bytt fortelt). Trenger du plass til to er det uproblematisk sommerstid, så vidt greit vinterstid om en har god materialkontroll. Du har verdens beste lufting med store ventiler i taket, som korresponderer med toppen av døråpningene som kan åpnes med mesh eller uten. Det er luftig om du trenger og tett og lunt om du ønsker.

Den tåler vindkuler om den er godt bardunert, og er det ikke pluggfeste å få står det likevel (i lite vind).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luesveis skrev (Akkurat nå):

Med Staika har du alltid en dør i le, uansett vindretning.  Allak har ikke den egenskapen.

Nei, om vinden snur mer enn 150 grader får du vind inn dørene. Men det er også det eneste aberet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Omnilite said:

@Bjørn J må du passe deg for, han tilhører nemlig Ravneskar-klanen..

🙂

Det stemmer, det. Men vi er fredelige mennesker, og slett ikke innbitte trangsynte grinebitere som mener at alt var bedre før. Selv om det er helt opplagt at det aldri har vært, og aldri kommer til å bli, produsert et telt som er like bra som  Ravneskar. Ikke i nærheten en gang. 😀😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (39 minutter siden):

Jeg har varmet primus med bensin i det, det må du være forsiktig med for du har ikke marginer for utblåsninger eller stikkflammer.

Har ikke brukt bensin/parafinbrenner siden jeg mistet 111'en i en flytteulykke for kanskje 20 år sida. (forsvant ei anojakke i samme slengen, har aldri tilgitt meg selv det der) , me har fyrt 111'en i Rudndhøen på vinteren, så... Idag er det Trangia med gass og kanskje sprit, hvem vet, som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig kjøpt meg et allak2 som mitt første "skikkelige" telt. Har vært på noen turer med det og det er en skikkelig herskapsbolig. Kjempegod plass til 1 med romslig fortelt og to ålreite fortelt. Med 2 stk i teltet bør man være på fornavn, for da mister teltet litt av sin romslighet pga fortelt fulle av utstyr. Dørene er enorme og kan åpnes på vidt gap, noe som gir meget god utsikt. Teltet har så mange glidelåser at man kan sitte i timevis og fikle med forskjellige måter å åpne teltet på.

Det eneste jeg kan utsette på det er at det er litt tungt hvis man skal drasse det meg seg alene. Det tar også ganske stor plass i sekken. Angrer ikke på at jeg kjøpte det, men vurderer likevel å kjøpe meg enda et (lettere) telt for som passer bedre for litt lengre solovandringer.

Staika har et romsligere innertelt (konstant bredde 140cm vs varierende fra 130 til 120cm) som bør tas med i betraktningen hvis man skal vurdere de opp mot hverandre. Jeg vil også tro man får flere anerkjennende nikk blant turfolk hvis man går for Staika, siden det signaliserer at du er sterk nok til å drasse med deg et tungt telt og vågal nok til å dra på reale ekspedisjoner.

 

image.png.e6151c087662fccc152ea5177227bdb0.png

image.png.d90e1b1faed3f9c83f1c3d261890bc97.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et godt Fjellforum uttrykk; "Det finnes alltid et argument for at man trenger nok et telt i samlingen" 😂 Man bør sikte seg inn på minst 4 alternativer for vinter, vår, sommer og høst samt et par alternativer for type tur innenfor disse 4kategoriene. På den måten utligner man lett konas totale meningsløse innkjøp av sko, puter og gardiner. Det gjelder å holde budsjettet i balanse! 

Bonus blir at vi andre på Fjellforum kan plukke opp lite brukte telt til en rimeligere penge en å kjøpe nye når du finner ut at du må selge unna noe.

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 1
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forholder meg til overskriften "Noen som vil prate meg bort fra, eller inn i et Allak2 ?" og ser hva du har satt opp av alternativer til tross for at jeg er flink til å prate noe inn så tror jeg denne gang jeg skal benytte muligheten til å prate deg ut av et Allak2 ved hjelp av denne godt gjennomtenkte metoden jeg benytter på alle kompiser som vurderer slikt:

Er du stein hakke sprø din landsforæder?!?! Du er klar over at Hilleberg er svensk?!?!?!


Jeg er ellers med på resonnementet til Tor-Erik-L-77 og har tidligere tatt til orde for at man bør eie et minimum på 7 telt. Alt under dette tyder på for lite turaktivitet og teltene man har har alt for stor spennvidde i bruksområder....

Endret av Espen Ørud
  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd noen av de andre alternative du lister opp. Men er strålende fornøyd med mitt Allak2, eneste minuset som jeg kan se er vekta. 

Jeg tar med meg mitt på en ukes kanotur til Femundsmarka i morgen. kommer til å stortrives i Allaken min :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allak 2: største høyde i innerteltet er 105 cm ca midt på, derfra minker høyden bra i alle retninger, ganske små fortelt, ikke myggnetting i dørene på ytterteltet (om jeg husker riktig), osv osv. Du kommer antagelig til å digge det uansett, for det er nesten obligatorisk når man kjøper er Hillebergtelt. 

Jeg har forøvrig drodla litt rundt Allak 3/ Staika/Orion tidligere her, endte da med Staika til mitt bruk (Innenfor N+1 formelen for antall telt):

 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (9 timer siden):

Men vi er fredelige mennesker, og slett ikke innbitte trangsynte grinebitere som mener at alt var bedre før. Selv om det er helt opplagt at det aldri har vært, og aldri kommer til å bli, produsert et telt som er like bra som  Ravneskar. Ikke i nærheten en gang. 😀😃

Det er til og med mulig at du har helt rett: jeg tenkte nok allerede den gang at Ravneskar tross alt var et bedre telt. Så hvorfor jeg endte opp med Rundhø må tok tilskrives religiøse aspekter eller kanskje bare økonomi... Ravneskar var dyrt, var det ikke? Var tross alt bare 16 år og brukte alle schpenna på turutstyr på den tida - en Alpinist sekk, en Himalaya Sovepose, Rundhø-teltet og seff en 111.  Men hvor er Norrøna idag? De har jo rotet seg helt bort i moteklær med grelle farger og lite annet. Det er stor synd og skam.

Hvordan går det med ryktene om et nytt Norrøna-telt?

Endret av DFM62
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor-Erik-L-77 skrev (8 timer siden):

Bonus blir at vi andre på Fjellforum kan plukke opp lite brukte telt til en rimeligere penge en å kjøpe nye når du finner ut at du må selge unna noe.

Kommer snart et fint Rundhø 3 til salgs - bare 42 år gammelt. Mye telt igjen! Interessert?

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (7 timer siden):

Jeg har forøvrig drodla litt rundt Allak 3/ Staika/Orion tidligere her, endte da med Staika til mitt bruk (Innenfor N+1 formelen for antall telt):

Ja, jeg leste den tråden (et par ganger) - Staika altså - ikke noen bekymringer i forhold til pakkevolum? Eller vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (1 time siden):

Ja, jeg leste den tråden (et par ganger) - Staika altså - ikke noen bekymringer i forhold til pakkevolum? Eller vekt?

Jeg har i hovedsak benyttet Staika på padleturer, og bare noen ganger til fjells.

Sammenlignet med f.eks Orion 2 Extreme så har pakkposen på Staika 2-3 ganger så stort volum. Jeg pleier å ta ut stangposen og la teltposen komprimeres innimellom annen "bagasje", da minker volum på teltet kraftig. Det er også fordeler med en stor pakkpose, når teltet skal pakkes ned, ikke noe knoting ift å få det inn i pakkposen. Hilleberg har generelt store pakkposer, mens f.eks. Helsport sine er litt mer pølseskinn.

Siden jeg har bært Staika mindre, så kan jeg dra frem Hilleberg Nammatj 3 GT som jeg har bært en del. Dette veier omtrent det samme som Staika og har omtrent samme pakkevolum. Pakkevolum og vekt er selvsagt relevant når telt skal bæres, og ut fra type tur, hvem som er med/skal bo i teltet, værforhold, etc. velger jeg også andre telt på en del turer. Noen er lettere og har mindre pakkevolum, andre er tyngre og har større  bruksvolum/areal innvendig. Som en del er inne på, noen av oss har flere telt å velge mellom. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staika gidder jeg ikke en gang ha med i kajakken, har enda ikke gjort det. Fra Orion Extreme va Staika en gedigen skuffelse. Det er jo et bomberom, men det er tungt og tar plass. Staika ble rett og slett campingtelt for min del, brukes kun når jeg camper ved bilen. (En smule sløsing, I know. Kjøper i fjor var useriøs, ellers hadde jeg nok ikke hatt det ennå.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Allak 2 primært, og er knallfornøyd! Kan ikke rose dette teltet nok. 
Kom nylig tilbake fra 14 dager på finnmarksvidda med allak2 og kona på slep, og det fungerte helt ypperlig. Spesielt med at man har to innganger og to romslige fortelt, som gir en fleksibilitet som er veldig digg. Da har den andre personen du har med på tur mulighet å gå ut på sin side for å gå på do etc uten å måtte rulle over deg på natta. I tillegg kan man slenge alt av utstyr i det ene forteltet, og lage mat i det andre (som er mer enn stort nok til det, ikke bekymre deg for det). 
I tillegg er det veldig enkelt å sette opp, og jeg denger mitt opp med både innertelt, yttertelt og bunnduk koblet sammen på et par minutter. 

En annen ting jeg er veldig glad i er at med de to vestibylene, har man mulighet å sette det litt opp mot vinden på varme sommerdager, som gjør at man fort får en time eller to ekstra med søvn på morgenen før sola blir for ille. Det er en luksus jeg setter utrolig pris på. 

Kommer til å investere i et Enan telt nå og i tillegg, ettersom jeg er mye på lengre soloturer, og allaken er et veldig romslig telt. Da trenger man strengt tatt ikke noe annet i samlingen etter min mening. 

Løp å kjøp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (1 time siden):

Staika gidder jeg ikke en gang ha med i kajakken, har enda ikke gjort det. Fra Orion Extreme va Staika en gedigen skuffelse. Det er jo et bomberom, men det er tungt og tar plass. Staika ble rett og slett campingtelt for min del, brukes kun når jeg camper ved bilen. (En smule sløsing, I know. Kjøper i fjor var useriøs, ellers hadde jeg nok ikke hatt det ennå.)

Padler du i Mini'en din så skjønner jeg det mtp plass. 👍Det kommer selvsagt an på volum i kajakken.

Jeg var på firedagerstur i Reval Midi for et par uker siden og hadde greit plass til vann, mat, og allt av klær og utstyr inkludert Staika (og bruker jeg den største kajakken har jeg enda mer plass).

En kamerat bruker innimellom å ha med Keron 4 GT i sin North Shore Buccaneer, og det er en del større en Staika

Jeg pleier å stikke stangposen bak ved siden av skegboksen, og teltet (Staika) i en tørrpose. Presser lufta ut og komprimerer, teltet får da fint plass på tvers fremst i bakre skott, evt med vanndunken forrest der når den er "full" og teltet bak der igjen.

Ellers enig i at Orion 2 Extreme tar en del mindre plass i kajakken.

Orion:

FB_IMG_1598429344241.jpg.df3af6ccfad1a2715ec230e91a6a0d90.jpg

Staika:

FB_IMG_1598429399377.jpg.3839d879ff25881d117d7fedea4e10eb.jpg

Keron 4 GT på kajakktur:

FB_IMG_1598429471892.jpg.e9461e682c28869c7b78a82509170bae.jpg

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, DFM62 said:

Ravneskar var dyrt, var det ikke?

Hvordan går det med ryktene om et nytt Norrøna-telt?

Dyrt, ja! Jeg betalte 1200.- for det, og det var det dyreste fjellteltet på markedet da. Det var en lang beslutningsprosess før jeg kjøpte det. Men med tanke på at det fortsatt er fullt brukbart blir kostnaden pr. år veldig lav likevel :-).
Norrøna kommer med nye telt (og soveposer) til neste år (eller kanskje i høst).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg sove alene i teltet, synes jeg Hilleberg Unna er ett godt telt. Rett under 2 kilo litt trimmet, selvstående og god nok plass til meg, tingene mine og matlaging.

Panorama-dør som nås fra soveposen er ett stort pluss.

Jeg hadde ønsket meg mulighet for full myggnetting i døren i det originale innerteltet (ikke bare øverste delen) for å få bedre utsikt fra myggfri sone, og en 30 cm tverrstang i toppen for å få litt bedre volum i høyden.

 

Edit: Men jeg har ingen problemer med å forstå at man på lange vandringer vil ha enda lettere telt.

 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.