Populært innlegg meisal Skrevet 16. juni 2020 Populært innlegg Skrevet 16. juni 2020 (endret) Planla en tur fra fredag kveld til søndag. Sekk pakket med nok mat til 6 måltider (5x Real + 1 pose pasta carbonara). Hadde også med kakao til 5 kopper, en pose med chilinøtter (230 gram), brustabletter, litt sukkerfri drops og et par Rett-i-koppen. Smør var også med, til steking av planlagt fiskefangst. Første gang i akkurat dette området. Startet å gå 18:30 fredag kveld. Ingen stimerking, så gikk etter kart lagret i hodet. Gikk opp Ormsetdalen etter skogsvei, til jeg kom til en hytte. Fra der var det antydning til en sti som jeg fulgte et stykke. Var utrolig slitsomt med stekende sol. Når svetten renner så mye at man får det i øynene og det begynner å svi, er det egentlig litt for gæli for meg. Etter litt over 2 timer var jeg kommet frem til planlagt område (Storvasslifjellet). Slo camp ved et lite vann ved Ramnklopiken. Fisk i vannet? Kastet ut sluken, men det ble vanskelig å sveive inn. Enten blitt borte på vei opp, eller kanskje mistet det på forrige tur for et par uker siden. Greide ikke å sovne før ganske sent, og ende også opp med å sove veldig dårlig hele nattet. Men tidlig opp i 6-7-tiden, pakket sammen og fortsatte mot neste planlagte camp. Det ble svært mye opp og ned. En god del snø gjorde meg usikker på rutevalg. Ble en god del frem & tilbake for å finne annen vei å gå. Utsikt mot Sølømsfjellet. Er veldig pysete, tar ingen unødvendige sjanser når jeg er på tur alene i fjellet. Etter ca. 2,5 timer gange, ble det pause ved et vann. Kokte vann til en pose real. Dette ble dagens første og siste måltid på turen. Hadde med meg noen brustabletter denne gangen, og det var kjempegodt. Iskald vann er godt når man er tørst, men jeg blir veldig fort lei av bare vann. Jammen er det godt å få noe smak på vannet. Etter en laaaaang pause, hele 50 min, fortsatte jeg mot dagens mål. Neste topp som skulle nås, var Sølømsfjellet. Men det var ikke bare-bare å komme seg opp og frem. Mye snø og vann, og vann under snøen. Igjen, ble det hit og dit for å finne passende rute. Begynte å bli ganske sliten, var ikke mange meterne før jeg måtte ta korte pustepauser. Opp kom jeg. Fin utsikt, men ikke noe "wow"-følelse. Her mot Litlklakken & Storklakken. Kunne nå også se vannene jeg hadde tenkt å campe ved, fortsatt mye snø og is. Siden klokken var bare 12:00, innså jeg at det ville bli for lenge (& kjedelig) å campe til i morgen, spesielt uten mulighet for fiske. Bestemte meg for å prøve å komme meg ned og hjem. Var vanskelig å komme seg ned fra Sølømsfjellet. Ingen tydelig sti, og det virket som det var snø på alle gode plasser å gå ned. Her ble det igjen masse hit og dit, opp og ned. Nå kan det være at det var en fin og grei sti motsatt vei enn der jeg valgte å gå. Utsikt videre mot neste mål. Kom meg etter hvert ned til en T-merket sti som gikk ved siden av noen vann. Fulgte den forbi Storskardknausen. Der møtte jeg en jente som stoppet meg og spurte om sti til Sølømsfjellet. Moren hennes kom også bort. Forklarte at jeg hadde ikke sett noen sti, men at det var mye snø og jeg kunne ha oversett eventuell sti. Så jeg var ikke til noe hjelp. På dette tidspunktet var jeg veldig, veldig sliten. Vondt i ryggen, knær og føtter. Vurderte seriøst å slå camp. Men staheten gir seg ikke. Kom meg opp på Pikfjellet, som var siste topp, før nedturen kunne starte. Det gikk veldig tregt, men mange små, korte pauser, før jeg endelig var tilbake til parkeringsplassen. Manuelt plottet inn ca. hvor jeg gikk. Hvis jeg hadde GPS-sporing, ville det nok blitt mye sikk-sakk og ikke så rette linjer. Svart-strek: fredag kveld. Blå-strek: Første del på morgenen, før frokost. Rød- og gul strek: Etter frokost. Ikke SÅ lang eller vanskelig tur for noen i god form, men slitsomt for meg. 😊 Opprinnelig ville jeg innom flere topper, men det måtte jeg gi opp. Det forstod jeg første kvelden. Blir alltid overrasket over hvor kupert det egentlig er. Jeg mister matlysten når jeg er på fjelltur, og hadde med meg hjem så å si all maten i sekken. I tillegg masse i sekken som aldri ble brukt av klær og andre småting. Jeg har en tendens til å fylle opp sekken, vanskelig å la det være igjen noe tomrom. Det er begrenset med plass i en 47-liters sekk, men godt å vite at sekken holder til noen dager i fjellet. Ble mange bilder dette. Men ellers blir de bortgjemt i en mappe på datamaskinen, uten at noen andre ser de. Endret 16. juni 2020 av meisal Feil bilder Vis rapporten i Turkartet Vis større kart 16 Siter
+Kristian V. Skrevet 16. juni 2020 Skrevet 16. juni 2020 meisal skrev (28 minutter siden): Jeg mister matlysten når jeg er på fjelltur, og hadde med meg hjem så å si all maten i sekken. Fin rapport, med slik kanskje mange føler det er på tur noen(mange?) ganger. Alt er jo ikke bare megaflotte utsiktsbilder i solnedgang og stor fisk på kroken. Jeg har blitt mer og mer glad i bilder og rapporter som viser og forteller sannheten, ikke bare de gode øyeblikkene og det overpynta fantastiske "livet er herlig dere" og overlykkelige selfier i hver eneste post eller innlegg, enten det er facebook, blogg eller spesielt Instagram. Liker å høre tanker man har der ting kanskje butter litt i mot og det ikke går som planlagt bestandig. Jeg kjenner meg mer igjen i opplevelsen og kan relatere lettere til dette. Jeg kjenner meg spesielt igjen i det ang matlysten. Og det hjelper ikke nå som det er så varmt, blir igrunn bare værre. På min tur i pinsen hadde jeg det tilsvarende, pakket Real turmat for 4-5 dager + en biff, også pakket i liten sekk(45l), men så full at man egentlig kunne vært ute noen dager ekstra, selv om jeg bare skulle ha to overnattinger. Endte bare med å spise biffen første kvelden, når jeg kom fram til camp, de andre dagene ble det svært lite mat da matlysten var helt fraværende. Det ble litt godteri og kakao med masse sukker i, samt masse vann å drikke. Jeg har blitt så dritt lei Real nå at jeg holder på å spy bare av tanken. Passer jo dårlig at skapet er fullt av Real turmat... Hadde med en slik sjokolademusli fra Real jeg skulle teste til frokost for å hvertfall få en bra frokost, det ble 3 skjeer og så kastet jeg resten.. Må finne på noe lurt ang mat på tur! Konklusjonen for min tur ble at jeg skal aldri gå den ruta igjen i slik kraftig varme og solsteik, nå blir det kajakkturer resten av sommeren, uten motbakker! Men en ting er helt sikkert, jeg merker at mestringsfølelsen blir desto høyere når man faktisk fullfører en tur som har vært skikkelig hard på flere måter og ikke gått helt etter planen. Det er kanskje og disse turene man husker ekstra godt Siter
meisal Skrevet 17. juni 2020 Forfatter Skrevet 17. juni 2020 Kristian J. Vabø skrev (18 timer siden): Jeg kjenner meg spesielt igjen i det ang matlysten. Og det hjelper ikke nå som det er så varmt, blir igrunn bare værre. På min tur i pinsen hadde jeg det tilsvarende, pakket Real turmat for 4-5 dager + en biff, også pakket i liten sekk(45l), men så full at man egentlig kunne vært ute noen dager ekstra, selv om jeg bare skulle ha to overnattinger. Endte bare med å spise biffen første kvelden, når jeg kom fram til camp, de andre dagene ble det svært lite mat da matlysten var helt fraværende. Biff på tur høres ut som luksus. Hvis du hadde en biff til, ville du spist den også? Kanskje det er løsningen: ha med så god og fersk mat at man MÅ spise? Eller prøve å ta med for lite mat på en kort helgetur, for å se om man da blir veldig sulten? Hvis det blir krise, er det bare å "gi opp" og gå korteste vei til bilen og matlagret. Tror jeg skal prøve det... Rapporten(e) mine kan nok virke negative, men de er ikke ment som negative. Det er når det ikke går som planlagt at det legger seg best på minnet for min del. "Perfekte" turer går raskt i glemmeboken. Etter spesifikt denne turen, var kroppen helt forferdelig søndag og tanken var "aldri på tur igjen". Allerede mandag begynte jeg "må vell på en tur i helgen også?". Nå er det onsdag, og jeg SKAL på tur igjen til helgen. 1 Siter
+Kristian V. Skrevet 17. juni 2020 Skrevet 17. juni 2020 Hadde nok lett spist en biff til ja, men da måtte jeg nok pakket litt anerledes for å få den holdbar til dagen etter. I en godt isolert pakning med et kjøleelement rett fra frysen når man drar kanskje, og så latt den ligge i skygge eller nedgravd til dagen den skulle blitt spist, som da ville blitt dag 2 av turen. På neste tur har jeg vurdert å bare ta med en pakke grillpølser og potetsalat, evt potetstappe. Alt annet enn Real hvertfall...! Evt må jeg slutte å slippe ut fisken jeg får på slike turer.. Jeg så igrunn ikke på rapporten som negativ, men mer realistisk. På min tilsvarende tur, så tar jeg med meg mer lærdom fra en slik tur enn de superflotte turene. Så da kan man kanskje på en måte si at det har vært positivt alikavel Har allerede begynt å pakke til min neste tur, men det er kajakk det blir, så ingen sekk, men sikkert en biff eller to! Håper du har bedre værmelding i helgen enn det jeg har..for jeg skal IKKE på tur i helgen hvertfall Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.