GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har fÄtt hÄnden pÄ en Optimus 111t som har stÄtt ubrukt og lagret i snart 20 Är. Ubetydelig brukt innen det. Jeg trenger tips pÄ hva jeg mÄ ta hensyn til fÞr oppstart. Det er vel noen pakninger mm som har blitt for gamle? Er redd for Ä Þdelegge noe, sÄ har ikke prÞvd den enda. Det er en oring pÄ pumpa. Den er sotete under brenneren, men det er vel bare forvarming som er Ärsak til? Ingen bruksmerker eller synlige defekter og den ser helt ny ut. Takker for tips!

Endret av Vera Lien
Annonse
Skrevet

Gratulerer 😊 Skal ikke se bort fra at den virker slik som den stĂ„r nĂ„. Ganske sĂ„ holdbar de der. Du kan jo starte med;

- pakningen i tanklokket. MÄ holde tett for Ä fÄ opp trykket.

- smÞre litt fett/tynn olje pÄ pakningen pÄ pumpestangen.

- Vri pÄ regulatoren og se at rensenÄlen kommer opp.

- Pumpe trykk pÄ den og se at den holder tett.

- Sjekke enveisventilen i pumpen (lekker drivstoff inn i pumpesylinderen dersom den er lekk). 

- Se etter lekkasjer i overganger, dysen, spindel, etc.

Om den holder tett og pakningene er myke og gjĂžr jobben sin ville jeg forsĂžkt Ă„ fyre opp med parafin (som ikke er eksposivt som bensin);

Litt parafin i tanken og rÞdsprit i skÄlen. Tenn rÞdspriten og la denne brenne helt ut (kan pumpe opp litt trykk pÄ tanken under forvarming. Pass pÄ at ikke regulatoren stÄr i nÄr du pumper, og at brenneren er stengt). NÄr all rÞdsprit er brent opp Äper du for drivstoff og tenner pÄ nytt i toppen. Viktig at det ikke brenner under nÄr du tenner selve brenneren!

Om du skal bruke bensin mĂ„ du sjekke alt (og grundig) fĂžr du fyrer opp!!! SĂ„ledes er parafin en del mer tilgivende (og Ă„ foretrekke i min bok). Ved bruk av parafin kan du ogsĂ„ slippe ut trykket i tanken om du synest det utvikler seg i feil retning 😊

• Liker 1
  • Takk 1
Skrevet
esphojo skrev (7 timer siden):

- pakningen i tanklokket. MÄ holde tett for Ä fÄ opp trykket.

- smÞre litt fett/tynn olje pÄ pakningen pÄ pumpestangen.

- Vri pÄ regulatoren og se at rensenÄlen kommer opp.

- Pumpe trykk pÄ den og se at den holder tett.

- Sjekke enveisventilen i pumpen (lekker drivstoff inn i pumpesylinderen dersom den er lekk).

For Ä sjekke at alt er tett, brukar eg Ä stenge regulatoren og tanklokk, og sÄ pumpe opp litt trykk. Etter nokre timar kan ein Äpne tanklokken, og hÞyre etter som det kjem ut luft. Dersom det ikkje gjer det, har lufta kome ut i mellomtida, mest truleg gjennom den gamle tanklokkpakninga eller sikkerhetsventilen i tanklokket som i sÄ fall mÄ fiksast.

Dersom pumpestanga har sige ut i lÞpet av desse timane, er einvegsventilen lekk, slik at lufta sig ut att i pumpa. Denne mÄ i sÄ fall fiksast.

Dette er ogsÄ same test eg alltid gjer fÞr tur.

NÄr denne tettheitsjekken er gjennomfÞrt, er det bare Ä prÞvebrenne etter oppskrifta i innlegget over. ForhÄpentlegvis er alt i orden. I sÄ fall er kaffitesten neste trinn, altsÄ oppkok av ein passe kjel til kaffi.

Skrevet (endret)
11 hours ago, Scouthen said:

. Det er en oring pÄ pumpa.

O-ringen kan vÊre morken. KjÞp en pakke med 5 o-ringer pÄ Biltema (art. 86-823) , koster kr 15.-. SmÞr den inn med silikonfett (36-592), ikke vanlig olje.
Ha med deg reservering pÄ tur, de har det med Ä ryke plutselig.

Endret av BjĂžrn J

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.