Popular Post esw Posted November 18, 2019 Popular Post Share Posted November 18, 2019 Måtte starte et lite prosjekt etter 2 uker i strekk med innevær. Så da ble det forberedelser til en lengre sykkeltur i mellomeuropa som er planlagt i mai. Sykkelveskene mine var fra 1991 og modne for utskifting, og jeg hadde litt stoff til overs fra packraft-prosjektet. Det sorte stoffet er 1000d dobbelsidig TPU, det grønne ensidig 210d TPU nylon. Alle «sommene» er sveiset. Må vente på litt hardware fra Tyskland nå, før jeg kan gjøre dem ferdig. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
esw Posted November 23, 2019 Author Share Posted November 23, 2019 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
esw Posted November 23, 2019 Author Share Posted November 23, 2019 Vekten ble 684g for paret, dvs under halvparten av Ortlieb Frontroller Classic. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ru.mad Posted December 27, 2019 Share Posted December 27, 2019 Jeg er helt enig i grunnkonseptet som ser ut til å være noe slik som " lett og solid". Ortlieb-veskene er nærmest oversolide (Thule er enda værre), med høy vekt som resultat, og jeg mener de fleste sykkelturister har egentlig ikke behov for slike vesker, med mindre turen går jorden rundt i grisgrendte strøk. Men..... Jeg håper du er åpen for andres erfaring og kanskje litt kritikk også (skal prøve å være høflig etter beste evne) De skarpe hjørnene i bunnen på vesken(e) er ikke spesiellt pakkbare og plasserer du "pølselignende" ting som f.eks en sovepose i bunnen, blir hjørnene til flipper som det lettere kan slites hull på. Skarpe hørner har også lettere for å sprekke/revne uavhengig av hva slags materiale man jobber med. Det er også mulig at rulletoppen vil løsne en god del fordi den er kun låst til seg selv og ikke nedover på sidene eller andre steder. Har lagt ved noen bilder av Altura Ultralight. Selve formen, med sine rette sidevegger og avrundet bunn, er helt super etter min mening. Problemet for meg med disse, er at de er litt for små, med sine 16L pr. stk, og innfesting få sykkel en den tingen jeg liker aller minst. Fastsydde reimer som etterhvert slites ut er liksom ikke helt ideellt. Rulletoppen kunne hatt reimer på hver side og den nåværende løsningen har en tendens til å løsne på humpete veier. Som avstiving på bakpanelet har den spiler av glassfiber. Dette fungerer greit men den nederste spilen kunne ha vært litt lenger. Hvis jeg skulle hatt lagd meg et par vesker selv og hermet etter disse, ville jeg brukt 8mm glassfiberstenger fra et gammelt telt istedet og laget hull for festereimer som tres under stangen, og som kan byttes ut hvis slitt/ødelagt. Legg merke til at det er bare en sveis for sideveggene. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
esw Posted December 31, 2019 Author Share Posted December 31, 2019 Takk for innspillene @ru.mad. Avrundet bunn høres fornuftig ut. Mht rulletopp vurderer jeg fremdeles å sette på bæreremer à la Ortlieb, slik at endene festes nedover. Da må jeg imidlertid få på noe festeanordning/løkke til disse nede på bagene, som som potensielt kan skape et svakt punkt. Som avstivning bak har jeg brukt skjærefjøl fra Clas Ohlson, som jeg har forsterket med et ekstra lag ved opphengkrokene. Har nå også fått skaffet med festebøyler fra Ortlieb til å holde bagene inntil bagasjebrettet nede. Tenker jeg gjør bagene ferdig nå og tar dem ut på tur. Muligens jeg lager en V2 senere, basert på erfaringene. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.