Carl Renè Ulvestad Skrevet 6. september 2017 Skrevet 6. september 2017 (endret) Hei! Jeg fant en artig stein i steinrøysa i et fjell i nord-troms, og lurte på hva det kan være. Godt mulig at den er kommet dit med isen, men uansett en interessant stein. Noen som har peiling? 🙂 Endret 6. september 2017 av Carl Renè Ulvestad 1
Gjest Skrevet 6. september 2017 Skrevet 6. september 2017 Umiddelbart kunne det se ut som asbest. Det danner ofte slike "tråder". Det hvite er kvarts eller kvartsitt.
Philipp Skrevet 7. september 2017 Skrevet 7. september 2017 Bergarten er hovedsakelig en gneiss, die grønn-blå mineralene er kyanit (også kalt disthen) og påpeker på høytrykk-metamorfose. Jeg selv fant mye disthen en gang for tusen år siden i Skibotn/Troms, i nærheten av typiske ledsagende mineraler som granat, muskovitt osv. Disthen har egenskapen at Mohs-hardheten avhenger av ritseretningen (5,5 i c-/lengderetning og 7 på tvers) - nomen est omen her. Mere kann du finne her: https://www.mindat.org/min-2303.html Hvis du sjekker „Localities for kyanite“ helt nederst på siden finner du flere referanser til Troms. Hilsen, Philipp 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå