Gå til innhold
  • Bli medlem

Storebjørn 30.04.2006


Langbein Rise

Anbefalte innlegg

Værmeldingene var østa/sørøsta vind, derfor siktet jeg inn mot nordvestsiden av Jotunheimen. Sto opp 03:00 og kjørte opp til Krossbu. Hadde skiene på beina før klokka ble 09:00. Skulle prøve randoneè-utstyr for første gang, derfor denne iveren med å komme til fjells.

Jeg gikk alene og startet optimistisk bakkene mot Leirbreen i svette varmegrader. Det gikk greit å tøfle oppover selv med tunge ski. Oppe over breen dro vinden seg til og det ble verre og verre jo nærmere Bjørneskaret jeg kom. Jeg antok at det var verst i skaret og vaklet igjennom som en nyfødt kalv i vindkastene. På andre siden var det mye roligere vind og dermed ikke noe problem å ta seg til topps på Storebjørn. Været var så snilt at det var mulig å kose seg i ly litt nedenfor toppen. Nedover fikk jeg kjørt meg, det er 15 år siden jeg hadde alpinski på beina. I Bjørneskaret blåste det fortsatt like ille, men nå hadde jeg vinden i ryggen og føyk igjennom. Jeg fant ut at nedturen gikk så raskt at jeg måtte legge inn en omvei over Kalven, dermed ble det to 2k topper. Det blåste mer opp og oppe på Kalven stirret jeg uværet i svartøyet der det kom inn fra øst, mens sola danset nede på Sognefjellet og Fannaråken. Så var det å suse videre nedover til Krossbu, hvor det ventet kald øl og god middag.

Hadde også tenkt å ta en tur dagen etter, men uværet på Østlandet hadde sneket seg rundt hele Jotunheimen. Dermed ble Sognefjellsveien stengt og vi som var på Krossbu sendt ned av fjellet.

post-836-133474417016_thumb.jpg

post-836-13347441702_thumb.jpg

post-836-133474417024_thumb.jpg

post-836-133474417028_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 5 uker senere...

Hvor lang tid tror du hjemturen fra Storebjørn til Krossbu hadde tatt hvis du ikke hadde tatt omveien om kalven?

Du sier at dere ble sendt ned fra Krossbu pga været. Måtte dere dra, eller ble dere kun anbefalt å dra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.