Bamsemums Skrevet 12. juli 2016 Skrevet 12. juli 2016 (endret) Hei. Jeg planlegger en tur i Rondane om noen dager. Har vært på en del fjellturer gjennom tidene, men ikke i Rondane før så dette er "ukjent terreng". Dette er mer eller mindre bestemt: - Rondane (bl.a. fordi jeg ikke har vært der før). [Alternativt Alvdal vestfjell?] - 3-5 dager inkl kjøring til/fra Nittedal (nord for Oslo). - Vi tar med telt og tenker i utgangspunktet å ligge i telt. [Kan evt vurdrere å benytte selvbetjenongshytte underveis (proviant?) eller annen hytte første natt , men dette er ikke et krav] - Ikke for lange dagsetapper (<10km??) da vil ha (minst) middels tunge sekker og at vi ikke akkurat er overtrent .-) - Kjører bil, dvs samme start/mål. Må ha parkeringsmuligheter. Gjerne mot betaling. - Lite trafikkert område ingen ulempe - Hadde vært fint med muigheten for en topptur som evt kan gjennomføres med ryggsekk eller som dagstur fra leir. Ønsker tips om en eller flere av disse spørsmålene + tar selvfølgelig gjerne imot all annen relevant info/tips : 1) Godt utgangspunkt / parkering (har så langt lest om Spranget..) 2) Forslag til rute(r) 3) Hvilken topptur er "grei" uten klatring. Evt med sekk. Er f.eks ruta over Høgronden å anbefale? Utsikt & høyfjellsfølelse er viktigere enn høydemeter, dvs må ikke absolutt være 2000-meter. 4) Er det stor forskjell på Rondane nord/sør mhp vær / terreng / annet ? Edit: Trykkfgefil mvh Bjørn Endret 12. juli 2016 av Bamsemums Siter
Bamsemums Skrevet 13. juli 2016 Forfatter Skrevet 13. juli 2016 (endret) Ingen som vært i Rondane ... Etter å ha studert ut.no og annet så vurderer jeg disse alternativene: Starte på Grimsdalshytta og gå SV mot Storrvatnet. Da har vi muligheten til å fortsette - SV Hornsjøhøe-Sletthøe ... eller - alternativt øst forbi Haverdalsseter og muligens "trekant" tilbake til Grimsdalshytta. Jeg ser at på ut.no er førstnevnte stier mot SV er merket "krevende". Har noen gått disse - er dette pga ur/terreng, stigning eller ? Ser også muligheten for å parkere på Haverdalseter eller Skortbekken på veien til Haverdalseter. Alle tips mottas med takk - også helt andre forslag enn de ovenfor. mvh Bjørn Endret 13. juli 2016 av Bamsemums Siter
andynb Skrevet 13. juli 2016 Skrevet 13. juli 2016 En klassiker er å parkere på spranget, og gå til Rondvassbu, videre til Dørålseter, Bjørnhollia, tilbake til Bjørhollia. Kan telte hvor som helst og "løpe" opp på Storronden, Rondeslottet eller Høgronden - alle flotte. Selv om du sa tur/retur samme sted er en fin mulighet å parkere på spranget eller Otta, tog til Hjerkinn og så gå Rondane nord til sør. I nord er det flatere og åpnere, mens i sør kommer tindene; hver sin sjarm. Da får dere sett mye! 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.