Gå til innhold
  • Bli medlem

Fotografering av en total solformørkelse


Erling

Anbefalte innlegg

29.mars er jeg på plass i Tyrkia for å oppleve en total solformørkelse. Jeg er bruker en Canon EOS 350D og en 70-300 mm Canon EOS telezoom som egentlig er beregnet på filmbaserte kameraer. Så er det bare å håpe på klarvær der nede den dagen.

Det jeg lurer på er hvordan jeg skal gå frem for å få tatt bilde av fenomenet. Jeg har hørt noen mene at man kan brenne opp bildebrikken i kameraet, men jeg går ut fra at lukkertiden blir svært kort slik at dette ikke blir noe problem. Det viktigste er vel å beskytte sine egne øyne.

Hvis jeg skulle gå til anskaffelse av ny optikk, er det noen som har gode forslag ;) En 600 mm hadde jo vært kjekt :wink:

Hvis noen har erfaringer med solfotografering hadde jeg vært takknemlig for innspill.

På den annen side: Kanskje er det bare dumt å stresse med fotografering og heller bare sitte å nyte fenomenet. Bilder kan jeg sikkert få tak i etterpå :shock:

Og hvis noen vet om et annet forum hvor slike spørsmål hadde hatt større nedslagsfelt, f. eks. foto- eller astronomiforum hadde jeg gjerne mottatt tips om det også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

antar du må bruke et filter på samme måten som for å se på fenomenet "på gamlemåten". ellers blir det vel bare hvitt?? pappa brukte en storformatfilm som han eksponerte for lys, eller noe i den duren, da det var solformørkelse her for noen år siden... tipper faren er større for å brenne opp blendergardinen enn bildebrikka....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.astronomi.no/sol310503/fotosol.html

Nye objektiver, det relativt nye Canon EF 70-300 f4-5,6 USM IS er veldig interessant. Du får stabilisator som hjelper godt til på tele, og et objetiv omtrent i samme utførelse som det du har (byggmessig). MEN optisk betydelig bedre. Dette er hentet fra photozone.de:

The performance of the Canon EF 70-300mm f/4-5.6 USM IS came as a total surprise. Unlike its predecessor the lens is capable to produce a very high performance throughout the zoom range without the significant drop in quality at 300mm typical for most consumer grade lenses in this range. It seems as if the new UD element helps to lift the optical quality significantly. Distortions, CAs as well as vignetting are also very respectable. So in terms of optical quality the EF 70-300mm IS can be almost described as a hidden Canon L lens... ...if you're looking for a very good, light-weight tele zoom e.g. for travel photography this lens should be high on your shopping list.

Objektivet koster i underkant av 5.000 nytt. "L lens" er forresten proff-segmentet til Canon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den annen side: Kanskje er det bare dumt å stresse med fotografering og heller bare sitte å nyte fenomenet. Bilder kan jeg sikkert få tak i etterpå ;)

Og hvis noen vet om et annet forum hvor slike spørsmål hadde hatt større nedslagsfelt, f. eks. foto- eller astronomiforum hadde jeg gjerne mottatt tips om det også :wink:

Hørt om fjernkontroll :shock:

Prøv www.foto.no/diskusjon

Her er noen diskusjoner:

http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=177173

http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=66310

http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=63177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen Svein. Jeg skal se litt på dette og kanskje legge inn et eget innlegg.

Jeg bør vel påpeke at det er en total solformørkelse jeg skal overvære, så solen forsvinner jo totalt i 3-4 minutter der jeg er. Akkurat øyeblikkene hvor solen kommer forsvinner og kommer frem igjen skal være spesielt. Foto av denne "diamanten" skal visstnok være flott.

Det var noen som kommenterte i 1999 at forskjellen mellom en partiell og en total solformørkelse er som forskjellen mellom en vennskapelig klem på kinnet og en het elskovsnatt. Det er vel derfor jeg drar avgårde. 29.mars skal jeg finne ut om det er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Solformørkelsen i Tyrkia var slik jeg føler det nå 4 dager etter totaliteten den største naturopplevelsen jeg har hatt. Jeg har hatt mange store naturopplevelser i fjellet også, men lyset, synet av sola og den stemningen som oppstod var noe helt unikt.

Jeg brukte en Tamron 200 - 500 mm linse, fjernkontroll (takk for tipset Svein) og et kanskje litt for lite stødig stativ. Canon EOS 350D er nok ikke optimalt til formålet, siden speilet ikke kan slås opp før bildet tas. Morten skulle nok vært der nede med sitt fullformatskamera og noen bedre linser. Jeg har kalenderen fra Jotunheimen ved siden av PC'n og ser jo at hans bilder er krystallklare i forhold til det jeg får til.

Det finnes sikkert mange gode steder på nettet for å finne gode bilder fra solformørkelsen, blant annet astronomi.no, men jeg drister likevel til å legge ut noen bilder her i sterkt redusert kvalitet. Jeg er for øvrig overrasket over at bildene ble såpass bra tatt hensyn til at dette var første forsøk og den ekstatiske følelsen som oppstod. Jeg fikk jo også rimelig god tid til å obeservere hva som skjedde.

post-95-133474414247_thumb.jpg

post-95-133474414256_thumb.jpg

post-95-133474414283_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha vært en helt spesiell opplevelse Erling! Vet ikke om du var like ekstatisk som Knut Jørgen Røed Ødegaard var på TV, men det bør ikke ha vært langt unna. :D

Ble kule bilder forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lagt noe exif-data på bildene for spesielt interesserte. Må også opplyse at jeg ikke brukte filter på noen av disse bildene. Ikke engang et UV-filter. I den partielle fasen brukte jeg et tykt filter som ligner på aluminiumusfolie. Det ble greie bilder fra den partielle fasen også, men noe særlig interessant i forhold til totaliteten ble det ikke.

Og Lyngve: 22.juli 2009 er det århundrets lengste solformørkelse. I Shanghai som antagelig er det beste stedet å reise til varer totaliteten cirka 6 minutter. Spørs om jeg ikke drar dit da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.