Gå til innhold
  • Bli medlem

Dumhøgrottene - 14.09.2003


morten

Anbefalte innlegg

Etter å ha kavet 14 timer mot Storen dagen før uten å ha kommet opp diskuterte vi planen for søndagen. Store Smørstabbtind ble nevnt, men været som banket på teltåpningen søndag morgen eliminerte egentlig alle toppalternativ. Dumhøgrottene ved Bøvertun har jeg hørt om mange ganger, men alltid kjørt forbi. I dag bestemte vi oss for å ta en titt.. 500 meter før Bøvertun fra Sognefjellet parkerte vi og kom til G1 allerede 30 meter fra veien. En 20-30 meter lang stor tunnell hvor elva renner. Enkel å gå gjennom med liten vannføring. Videre var det noen hundre meter til G2.. Tunnell med vannføring.. Vi manglet godt lys og støvler til å vasse i vannet, så vi snudde ca. 20 meter inne i grotten.
G3 var en tørrlagt grotte som gikk en etasje over nåværende vannløp. Spennende, vi kom vel 30 meter inn. Tauverk lå her, men fine klær gjorde at vi ikke ville åle oss lenger inn.
G4 droppet vi, mens jeg ruslet ned i G5 til jeg møtte elva, ca. 20 meter.
G3 kan man tydeligvis gå gjennom, den er vel en 60-70 meter lang tipper jeg..

SPennende og kort avstikker fra veien, alternativ til det evige toppjaget :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.