Gå til innhold
bellika96

Røyefiske og ørretfiske på is

Anbefalte innlegg

Hei skal på isfisketur til helgen og håper noen kan dele fisketips med meg. Tenker da hovedsakelig på røyefiske men er det noen som har noen tips for ørret så mottas de også med takk. Er interessert i hvilket agn som er best, hvordan værforhold spiller inn på fisket, hvilken teknikk som er mest effektiv under fiske, vanlig skje kontra lys og momyshka.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville satsa på maggot som agn, men om du får tak i akkar er det enda bedre!

Av metoder gjelder det å prøve seg fram! Ulike metoder fungerer i ulike områder :)

Men ta med både røyeblink, mormyshka, et godt utvalg (store) kroker, og lodd for å

sette ståbruk. Da burde det ikke være utstyret det står på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Dave_12
      Hi, har kjøpt meg 9fot stang 3-15g. Tenker å kjøpe Shimano Stradic Ci4+ men usikker om jeg skal kjøpe 1000 eller 2500. Hva anbefaler dere?
      Tenker på fjellvann fisk. Ørret.
    • Av håkon123
      Hei.
      Fisketips ønskes sterkt. Har vurdert alt fra Finnmarksvidda til Hardangervidda. Var i Femundsmarka i en uke forrige sommer - det var så som så.
      Hele landet er aktuelt.
      Få forhånd takk!
      Hilsen Håkon

• Av Ek9aj
      Skal gå Kungsleden fra Abisko til Sälka (mulig lengre) nå i mars og lurer på om noen har tips til fine vann hvor man kan fiske på isen? 🙏🏼

• Av Salmi
      Vi er tre unge menn fra Målselv som har laget en tv-serie i samarbeid med Folkebladet (lokal avis). Sjekk ut første episode hær som er en introduksjonsepisode på vårt prosjekt:
      Skjult lenke - logg inn for å se den
      Episode 2 er også kommet, og er en forbedring fra første episode. Her treffer vi på fiskebett, en benk som er til besvær og noen turkompiser vi skulle vært uten. Anbefales å sjekke ut:
      Vi har gått i gang med et ambisiøst prosjekt hvor vi skal få fisket alle vann i hele Målselv kommune. Dette er rundt 1600 vann ut fra en uoffisiell kilde så det forklarer jo at det vil ta veldig mange år før vi har fått gjennomført det (førhåpentligvis før noen av oss er avhengig av rulator). 
      I år har vi vært heldig å fått med Folkebladet på prosjektet som skal sende serien. Det vil totalt, i denne sesongen, være 8 episoder som er filmet fra våre turer rundt omkring i kommunen. De to første episodene er kommet ut og kan sees på folkebladet.no. Det vil fortsette å komme nye episoder 6 uker fremover, og de kommer ut fredags ettermiddag.
      Vi har en Facebook-side hvor vi jevnlig legger ut oppdateringer, og hvor vi vil linke til hver episode når den kommer ut. Legger ved link til den så følg oss gjerne på dette prosjektet hvor vi har tatt oss godt med vann over hodet. Still gjerne spørsmål om ting dere lurer på, og vi tar mer enn gjerne i mot tips og forslag på hvordan vi kan lage serien bedre. 
      Håper dere tar dere tid til å sjekke dette ut 😄
    • Av ULøringen
      Etter ei tung uke på jobb er det godt å slappe av litt med å hive på seg en 50 kilos tung sekk og streve seg opp til hytta. Hytta ligger like ved et vann med mye små fisk. Typisk fangst ligger rundt 150- 250 gram, men det finnes noen større eksemplarer. Etter flere års forsøk lykkes det endelig å lure en til å bite på. 
      Dagen før fikk jeg noen kinasluker på 3 gram som måtte testes. 22 kroner for 5 stk og gratis frakt! Hehehe.. Var litt skeptisk til krokene som var skarpe men utrolig tynne. Etter et par timer fiske fra land begynte jeg å bli kald og satte meg i båten for å ro over til hytta. Det var mye aktivitet i vannet så kinasluken ble slengt ut og fisket sakte med hyppige stopp. Hver gang sluken stoppet kjente jeg fisk som forsiktig var bortpå og snart satt den. Siden jeg satt i båt og ikke brydde meg om å ta med håv var jeg veldig i tvil om jeg skulle klare å lande fisken. Fisken ble sliten og la seg til rette ved ripa så jeg tok tak i selve sluken og løtet den ombord. Resultatet kan sees på bildet, kroken rettet seg selvfølgelig ut. Må se om jeg finner sterkere kroker å sette på disse slukene. Tips til valg av enkelkrok av bedre kvalitet mottas med stor takk! 😊
      Utstyret forøvrig er ei 180 cm lang Pezon & Michel Redoutable Sting 0,5-3,5g stang, Shimano Soare CI4+ 500s snelle, og Sufix nanobraid 0,06 snøre. Stanga og snella veier vel ca 220 gram til sammen. Dette oppsettet er en fryd å fiske med, og det er til og med morsomt å fiske småfisken jeg vanligvis får her oppe. Jeg bruker forøvrig samme stanga til å fiske makrell, da med ei 1000 snelle og litt tjukkere snøre.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Skitt Fiske
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.