Gå til innhold
  • Bli medlem

Belastning av HMS karabin


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har ett spørmål når det gjelder bruk av HMS karabiner. Jeg tenker i hovedsak nå på bruk av karabinen som sentralkarabin i en standplass. Innimellom er det liten pass på standplassen og man må tøye grensene litt for 60 graders regelen, mener ikke at jeg går mye over, men at man nærmer seg grensene. Hvordan er det å bruke en hms karabin der belastninen fra slyngene blir som forsøkt vist på bildet under. Vil dette bli som en treveis belastning, eller er karabinen laget for å tåle belastning på denne måten? Jeg er klar over at det finnes andre måter å rigge standplassen på, men noen ganger er dette en pratisk måte å rigge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En karabiner er definitivt ikke laget for den type belastning som skissen forsøker vist. Slynger bør arrangeres slik at kreftene i størst mulig grad går via ryggen på karabineren.

Kreftene fra slyngen øverst til venstre vil gi belastninger på snapperen som ikke er gunstige. Avhengig av hvor effektivt kreftene overføres via snapperen vil man også få en momentbelastning inn mot ryggen på karabineren forårsaket av kreftene fra slyngen øverst til venstre på bildet. Dette er ikke gunstig for karabinerens evne til å tåle last fra slyngen øverst til høyre på bildet.

Rådet om å bruke utlingningsslynge sentrert med overhandsknute tiltredes på det sterkeste!

Christopher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.