Gå til innhold
  • Bli medlem

Ulv skutt på sørlandet


SRM

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg kjenner godt til problemet med innavl i ulvestammen; det blir ikke hverken større eller mindre ved de uttakene som blir gjort via lisensjakt og skadefelling..  Dersom vi ønsker å styrke ulvestammen i Norge gjøres det best ved å importere ulv fra Russland...

 

Det er delvis riktig, mye av ulven som blir skutt i Telemark og Agderfylkene er streifere fra Sverige på jakt etter tisper(i utgangspunktet). De tar seg en runde der for så å trekke østover igjen. "Lisensjakt" på rødlista dyr er noe i utgangspunktet noe som er så hull i hodet at jeg ikke engang gidder å diskutere det. Og skal det komme ulv fra Russland, noe det har vært på vei flere ganger, for så å "forsvinne" i Trøndelag/Troms og aldri mer bli sett. Så må det en hel annen rovdyrpolitikk til, mydighetene prøver å gjera alle til lags, med det resultat at ulven vil dø ut av innavl. Hadde rovdyrene fått styre selv ville ikke innavl vært et problem, og friskt blod ville kommet inn. Men i det hel tatt å redusere antall individer, uansett om det er 30 eller 50, kan være svært avgjørende om ulven i det heltatt overlever her. De streiferne som kommer østfra må ha noen å parre seg med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har hørt er kanskje tjuvjakta et større problem enn lisensjakta...  Vi må bare finne oss i at med den formen for landbruk (les:sauehold) vi har nå, så går det ikke an å la ulven bevege seg fritt i landet vårt. Jeg er FOR innførsel av ulv fra Russland for å øke det genetiske grunnlaget, men jeg vet at det ikke er en politikk som våre styresmakter tør å gå inn på...

Det bør uansett være mulig for verdens rikeste land å ha plass til alle de 4 store i bærekraftige bestander!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.